خودروصنعت و معدن

فاطمی‌امین: ۹۸ درصد برنامه تولید خودرو محقق شده است

“سیدرضا فاطمی‌امین” در خاتمه مراسم روز ملی “صنعت و معدن” در جمع خبرنگاران افزود: خوشبختانه روند تولید خودرو در کشور به خوبی در حال پیشرفت است.

وی بیان داشت: در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی در تولید خودرو و همچنین عدم تولید خودروی ناقص به ثبت رسیده است.

فاطمی‌امین خاطرنشان کرد: برنامه‌ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته تولید بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال ۹۸ درصد آن برنامه محقق شده است.

وی ادامه داد: همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی خودرو را به‌تدریج حذف کند، البته این عبارت به‌درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده و از ابتدا نیز مقرر نبوده که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف شود، بلکه به‌تدریج و در طول سال این مهم اتفاق خواهد افتاد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: برای حذف قرعه‌کشی چند کار باید انجام شود که نخستین آن ارتقای تولید است، زیرا عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه ۹۰۰ هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل تولید تقاضای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی سبب شده که شکافی ایجاد شود و بازار خودرو متلاطم گردد.

وی اظهار داشت: هر چه در سال ۱۴۰۱ جلوتر می‌رویم تولید خودرو بیشتر شده و این شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر خواهد شد.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: امسال تولید تعداد بیشتری از خودروی پژو ۲۰۶ در دستور کار است، همچنین خودروی تارا و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته تولید خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: محور دوم برای حذف قرعه‌کشی، واردات خودرو است که آیین‌نامه آن طراحی شده و به‌زودی در دولت مصوب خواهد شد؛ برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با انجام واردات پاسخ داده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در آیین‌نامه واردات خودرو چند قید و قاعده گذاشته شده که نخستین آن وجود خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی و قید دیگر که مصوبه مجلس نیز بود، لزوم انجام انتقال فناوری است.

مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کارکرد اصلی بورس کالا برای محصولاتی همچون فولاد، پتروشیمی، گندم، ذرت و غیره است.

وی خاطرنشان کرد: مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم، اما باید قواعدی وجود داشته باشد تا کار به‌صورت درست و اصولی انجام شود؛ در عرضه اخیر محصولات یکی از خودروسازان کار به‌درستی انجام نشده بود و بنابراین عرضه در بورس ملغی شد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: چهار قیمت برای انواع خودروها وجود دارد که یکی از آنها قیمت تمام شده خودروساز است.
فاطمی‌امین ادامه داد: در برخی خودروها، قیمتی که تولیدکننده عرضه می کند پایین تر از قیمت تمام شده است؛ بر اساس خودروساز با زیان مواجه است و این مساله برای اکثر خودروهایی که تیراژ بالایی دارند وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: امسال با تعریف پنج مسیر برای کاهش قیمت تمام شده از سوی خودروسازان، قیمت‌ها کاهش خواهد داشت و انگیزه برای افزایش عرضه خودرو بیشتر خواهد شد.

لزوم مدیریت مصرف برق در سال جاری

فاطمی امین در ادامه در خصوص قطعی برق صنایع بیان داشت: در سال‌های گذشته باید سالیانه سه هزار مگاوات سرمایه‌گذاری در عرصه برق انجام می‌شد اما نشد، امروز در تلاشیم تا قطع برق با کمترین زیان و کمترین فشار بر واحدهای صنعتی انجام شود.

وزیر صمت ادامه داد: به طور مثال در واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی این قطعی‌ها یک روز در هفته خواهد بود.

وی گفت: این مساله و قطعی برق موجی در صنعت سیمان ایجاد کرد و قیمت هر پاکت سیمان به طور کاذب به ۴۳ هزار تومان رسید، اما با تامین برق واحدها اکنون به کمتر از ۳۶ هزار تومان کاهش یافته است.

فاطمی‌امین تاکید کرد: امسال کار ویژه‌ای در خصوص تولید برق نمی‌توان انجام داد و باید همین میزان برق موجود را مدیریت کنیم، اما در میان‌مدت و بلندمدت احداث بیش از ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه از سوی واحدهای صنعتی و معدنی آغاز شده است.

وی همچنین در خصوص اعتراض برخی اعضای زنجیره فولاد به قیمت‌های تعیین شده، یادآور شد: اکثر ضرایب قیمتی در بورس کالا تعیین می‌شود، با این حال با بورس کالا مذاکره کرده‌ایم تا قیمت‌ها و ضرایب به صورت دقیق‌تر تعیین شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مخالف خام فروشی مواد معدنی هستیم، یادآور شد: این مساله تنها در خصوص برخی مواد معدنی از جمله سنگ آهن هماتیت که فناوری فرآوری آن در کشور وجود ندارد، وجود داشته و به صورت خام صادر می‌شود.

این مقام مسوول همچنین درخصوص پیش بینی رشد اقتصادی که آذر ماه پارسال شده بود، خاطرنشان کرد: این پیش‌بینی از محل فعال کردن ظرفیت‌های خالی اعلام شد اما در ادامه شاهد بودیم قیمت‌های جهانی و همچنین قیمت های داخلی با تغییراتی همراه شد؛ با این حال در تلاشیم با احیای ظرفیت‌های خالی واحدها و کارخانجات تا حدود زیادی این رشد محقق شود.
وی بیان داشت: در هفت ماهه پایانی پارسال یک‌هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی نیمه فعال و راکد فعال شدند.
وزیر صمت تصریح کرد: اگر مشکلات مواد اولیه، سرمایه در گردش و بازار این واحدهای راکد حل و فصل شود بیش از ۵۰ درصد آنها مجدد فعال خواهند شد.
وی یادآور شد: همچنین ۳۰ درصد واحدها به دلیل مسائل و مشکلات حقوقی و مدیریتی و نبود صلاحیت فنی و حرفه ای از سوی مدیران همچنین فرسوده شدن ماشین آلات قابل فعال شدن و احیا نیستند.
وزیر صمت اضافه کرد: مالیات بخش دیگری از مشکلات واحدهای راکد را تشکیل می‌دهد که در این زمینه مصوبه های خوبی گرفته شده است و به‌تازگی مصوب شده واحدها و شرکت‌هایی که بدهی مالیاتی‌شان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مصوب شود بدهی‌شان تا ۶۰ ماه تقسیط شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا