اقتصادبازارتجارتهرمزگان

عمل به قوانین مناطق آزاد تضمین کننده اشتغال و پیشرفت است

به گزارش تولید و اقتصاد به نقل از خبرنگار پایگاه خبری صبای سلامت ، مدیر عامل جامعه بازاریان کیش گفت : از سال ۱۳۷۲ که قانون مناطق آزاد تدوین و برای اجرا به دولت ابلاغ شد تاکنون ۲۸ سال از عمر مناطق آزادی چون کیش و قشم و چابهار می‌گذرد و بعد بقیه مناطق نیز اضافه شدند .

سادات نجفی معتقد است امروز همه ، مناطق آزاد را غیر منصفانه نقد می‌کنند و هر کسی تریبونی دارد برای خالی نبودن عریضه انتقاد نادرستی به این مناطق می‌گوید و این پروژه ملی را می‌کوبد .

وی اظهار داشت : بنده ۳۶ سال است که در جزیره کیش هستم و بیشتر عمرم در آنجا سپری شده و آقای مبرهن هم حدود ۳۰ سال در چابهار هستند آقای دکتر صیاد نورد در منطقه انزلی تشریف دارند مناطق آزاد مان را نمی توانیم با جبل علی مقایسه کنیم چون کسانی که ما را نقد می‌کنند با توسعه یافته ترین منطقه آزاد مقایسه می‌کنند و می‌گویند مناطق آزاد ما به آن اهداف نرسیده است .

سادات نجفی بیان کرد : در صورتی که دولت امارات زیرساخت منطقه آزاد “جبل علی” را فراهم کرد و در زمان افتتاح آن بالای ۲۰ میلیارد دلار دولت در زیرساخت های این منطقه سرمایه گذاری و سپس سرمایه‌گذار دعوت کرده است اما مناطق آزاد ایران در نقاط صفر مرزی جانمایی شد ه اند و سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی بدون یک ریال بودجه دولتی و فقط از طریق مشوق های خوبی که قانونگذار در حوزه مالیاتی و گمرک دیده است  به این مناطق جذب و در مناطق آزاد سرمایه گذاری نموده اند.

وی افزود : عموماً کسانی که جذب مناطق آزاد می شوند آدم‌های عاشقی هستند و به اقتصاد کشورشان ایمان  و اعتقاد دارند . در صورتی که خارج از کشور به مراتب می توانستند موفق‌تر باشند ولی در مناطق آزاد آمدند و عموماً در مناطق محروم سرمایه‌گذاری کردند مثل کیش که امروز آبرویی برای ایران شده است .

مدیر عامل جامعه بازاریان کیش یاد آور شد کیش قبل از انقلاب چند ساختمان و یک تفریحگاه سلطنتی ، یک فرودگاه کوچک و یک بندرگاه و امکانات حداقلی داشت و گفت : در ابتدای ورودم به کیش مدت ها از پساب آب کولر به عنوان آب آشامیدنی استفاده می‌ شد ، واقعاً چیزی نداشت . ساعت‌ها در روز برق نداشتیم . هتلی وجود نداشت و برای استراحت هتل کارتون معروف بود .

برای فرار از گرما شب را تا صبح در خودرو با کولر روشن سر می کردیم تا بتوانیم دو ساعت بخوابیم . این مسائل را با پوست و گوشت و استخوانمان لمس کردیم .

رئیس هیئت مدیره شورای هماهنگی فعالین اقتصادی مناطق آزاد اظهار داشت : ۷ منطقه آزاد کیش ، قشم ، چابهار ، انزلی ، اروند و ارس حدود یک میلیون جمعیت دارند که برای ۵۰۰ هزار نفر شغل ایجاد شده است . سالانه برای یک میلیون جمعیت ؛ حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌شود یعنی اگر این معیار و متر قرار گیرد و با شاخص جمعیت کشور مقایسه شود ، دولت‌ها باید در سال حدود ۳ میلیون شغل ایجاد کنند .

وی افزود : این در حالی است که برخی دولت ها حتی در سال ۱۰۰ هزار شغل نتوانستند ایجاد کنند . از هر نظر مناطق آزاد با همین ظرفیت اجرا شده ی قانون ( بنا به گفته صاحبنظران و کارشناسان فقط ۳۰ درصد این ظرفیت تا به امروز به اجرا در آمده است ) به یک دستاورد خوب دست پیدا کرده که متاسفانه خیلی راحت نادیده گرفته می‌شود .

سادات نجفی گفت : به تازگی انجمن واحد کارآفرینان ارس را افتتاح کردیم و اولین جلسه با حضور سردار  محمد برگزار شد و در این جلسه بیان شد به دلیل کسری مالیات بر ارزش افزوده تمام واحدهای تولیدی در تمام مناطق آزاد تعطیل شدند یعنی اصلاً هیچ مزیتی حتی حداقلی برای واحدهای صنعتی و تولیدی مناطق آزاد در سالی که مزین به سال تولید ، مانع زدایی و پشتیبانی ها است ، باقی نمانده که بتوانند دوام بیاورند و به فعالیت شان ادامه دهند . این تناقض‌ها گرفتاری ماست . اول اینکه قانون مناطق آزاد چرا اجرا نمی‌شود ؟

دوم اینکه چرا باید قوانین سرزمین اصلی ، که همه می‌دانند دست و پای فعالین اقتصادی را می‌گیرد و مانع فعالیت بنگاه‌های بخش خصوصی در مناطق آزاد می شود باید در مناطق آزاد تسری یابد . البته خسران آن در کلان به ضرر کشور است .سادات نجفی ادامه داد : ادامه این تناقض های قانونی کمترین ضررش این است همه اشتغال ایجاد شده در این مناطق را از دست می دهیم .

وی افزود : حضرت امام (ره) فرمودند میثاق ملت و دولت قانون اساسی است و وقتی ۲۸ سال پیش هم که قانون مناطق آزاد ابلاغ شد در واقع میثاق فعالین بخش خصوصی با حاکمیت ، همین قانون است . این قانون به نام قانون خاص است و نباید به قوانین عام تسری دهند .

سادات نجفی گفت : قوانین کاملاً متناقض و مغایر که توسط دولت‌ها تصویب و ابلاغ شده  ما را مجبور کرد با صرف هزینه وکیل حکم ابطال برخی از این نوع قوانین متناقض را از دیوان عدالت اداری اخذ نماییم .

وی اظهار داشت : نکته دیگر این است که قوانین مترقی و خوبی در مناطق آزاد وجود دارد ولی مدیری برای اجرای این قوانین آموزش داده نشده است .

سلطان بن سلیم رئیس منطقه آزاد جبل علی ، سی سال مدیر این منطقه است . چون میلیاردها دلار خرج این مدیر شده است .

بهترین مشاور ها از ایشان یک مدیر خبره و توانمند ساخته است .

رحمان سادات نجفی اظهار داشت : سرمایه‌گذارانی که بر اساس قوانین مناطق آزاد در این مناطق سرمایه گذاری نموده و هتل ، کارخانه ، پاساژ و مراکز ورزشی … ساخته اند ، از نظر شرعی و قانونی انصاف نیست با تصویب قوانین متناقض با خلف وعده موجب فرار سرمایه از این مناطق شود .

در ادامه بحث محمد صادق مبرهن نیاکان دبیر اجرایی و عضو هیئت مدیره شورای هماهنگی فعالین اقتصادی مناطق آزاد و عضو هیئت مدیره و دبیر اجرایی اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزاد چابهار نیز اظهار کرد : وزارت اقتصاد و دستگاه‌های زیرمجموعه اش ، سازمان امور مالیاتی ، وزارت کار ، بیمه تامین اجتماعی و وزارت صمت بصورت کاملا منسجم و هماهنگ مزایای قانونی مناطق آزاد را در ۴ موضوع معافیت های مالیاتی ، معافیت‌های گمرکی ، معافیت قانون کار و معافیت رویه ثبت سفارش و محدودیت های وزارت صمت برای واردات ، را به رسمیت نمی شناسند و حقوق سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را ضایع می کنند .

وی افزود : متاسفانه دولت در مورد ایجاد موسسات مالی ، بیمه‌ای بین المللی در مناطق آزاد نیز طی سه دهه گذشته با برقراری این شرط که  حتماً باید بانک ها و بیمه های بین المللی تحت شرایط و ضوابط بانک مرکزی ایران فعالیت نمایند ، فعالیت آن ها در مناطق آزاد را عملا غیر ممکن کرده است .

گفتنی است مدیران پایگاه های خبری صبای سلامت ، تیترنیوز ، معیارپرس ، اخبار نوین ، و ارتباط امروز و دکتر مجید صیاد نورد از دفتر تهران منطقه آزاد انزلی در این نشست به تبادل نظر پرداختند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا