بازارتجارتکشاورزی و صنایع غذایی

عدم اعلام نرخ خرید تضمینی گندم باعث کاهش سطح زیر کشت شد

به گزارش تولید آنلاین ، محمد شفیع ملک زاده ۱۴ بهمن ماه در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن بیان این که کشاورزان امروز آسیب پذیرترین قشر در جامعه هستند، بر لزوم حمایت جدی از آنان تاکید کرد.

وی همچنین با بیان اینکه کشاورزان نقش بسیار بزرگی در بحث خودکفایی و تامین امنیت غذایی کشور بازی می کنند، گفت: برنامه ریزی و سیاست گذاری ها در کشور باید به نحوی باشد که انگیزه کشاورزان در امر تولید هر روز نسبت به گذشته بیشتر شود.

غیرمنطقی بودن قیمت پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه

این کارشناس کشاورزی در ادامه اظهارات «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت در خصوص دلائل عدم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم را غیر منطقی دانست و گفت: متاسفانه در سالیان گذشته به هیچ عنوان قیمت خرید تضمینی گندم و حتی تعداد زیادی از محصولات کشاورزی در کشور متناسب با افزایش هزینه تولید و میزان نرخ تورم رشد نکرده است.

عدم تطابق قیمت گندم با هزینه های کشاورزان، مشکل اصلی گندم کاران است

ملک زاده تصریح کرد: سال گذشته دولت میزان تورم را ۹ تا ۹,۵ درصد اعلام و در عوض نرخ قیمت تضمینی گندم را ۲.۲ تا ۲.۳ درصد افزایش داد، به نحوی که قیمت هر کیلو گندم از یک هزار و ۲۷۰ تومان به یک هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید.

وی همچنین گفت: متاسفانه سال به سال هزینه های تولید بیشتر می شود ولی در برابر به نسبت گرانی نهاده ها از قبیل کود، بذر، ماشین آلات و موارد مشابه دیگر، قیمت محصولات کشاورزی بالاخص گندم تغییر محسوسی پیدا نمی کند.

اعلام هرچه سریعتر نرخ خرید تضمینی گندم بر اساس قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: طبق قانون، هرساله نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید تا پایان شهریور ماه از سوی دولت اعلام شود اما متاسفانه امسال با گذشت پنج ماه از موعد قانونی هنوز این نرخ اعلام نشده است.

وی افزود: امسال بسیاری از کشاورزان کشور به دلیل عدم اعلام به موقع نرخ تضمینی گندم، زمین های خود را زیر کشت نبرده اند.

ملک زاده با بیان این که گندم یکی از محصولات راهبردی و ارزشمند در کشور محسوب می‌شود، گفت: این محصول در امنیت غذایی، اشتغال، تولید، استقلال اقتصادی و سایر موارد در جامعه بسیار نقش آفرین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا