اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتتشکلهاشرکتهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدن

ظرفیت ۱۵ میلیارد دلاری صادرات ایران به ترکیه/قرارداد تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه عملیاتی نشده است

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،مهرداد سعادت دهقان، در رابطه با وضعیت تجارت ایران و ترکیه، گفت: ایران از پتانسیل صادرات ۱۵ میلیارد دلاری به ترکیه برخوردار است، اما برای رسیدن به این هدف موانع و مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۲ تجارت ایران و ترکیه به ۲۲ میلیارد دلار رسید، افزود: اگر تجارت دو کشور با همان روند ادامه داشت، اکنون سطح روابط تجاری دو کشور از ۳۰ میلیارد دلار نیز عبور کرده بود.

* قرارداد تعرفه ترجیحی ایران و ترکیه عملیاتی نیست

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه بیان داشت: با وجود انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه اما ورود برخی از کالاهای ترکیه به کشور ممنوع شده است، لذا این عامل باعث شده تا ترکیه نیز عمل متقابل انجام دهد و واردات یک سری کالاها را از ایران قبول نکند و در واقع تجارت ترجیحی بین دو کشور عملیاتی نیست.

* اخذ مالیات مضاعف از کالاهای ایرانی وارداتی به ترکیه

سعادت دهقان با بیان اینکه گمرک ترکیه برای واردات کالا از ایران به این کشور مالیات مضاعف دریافت می‌کند، گفت: به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران واردکننده کالا به ترکیه نمی‌تواند، مبلغ کالا را از سیستم بانکی ترکیه به خارج ترکیه حواله و ارسال کند، لذا با توجه به اینکه تاجر ترک نمی‌تواند این پول را به صورت رسمی از کشور خارج کند ۶ درصد مالیات از کالاهای ایرانی دریافت می‌کند. 

* سهم اندک ایران از بازار ترکیه

مدیرعامل شرکت آذرروانساز با بیان اینکه ترکیه سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد، گفت: این در حالی است که سهم ما از صادرات به کشور ترکیه بسیار اندک است و نیمه نخست امسال ۲.۵ میلیارد دلار به این کشور صادرات داشته‌ایم.  

سعادت دهقان در رابطه با کالاهای صادراتی ایران به ترکیه بیان داشت: ترکیه یکی از خریداران گاز از ایران است، همچنین این کشور بیشتر خریدار مواد اولیه از ایران است. 

وی بیان داشت: در مجموع ترکیه خیلی علاقه مند به خرید کالاهای ساخته شده از ایران نیست و این کشور بیشتر علاقمند به خریداری مواد اولیه و فرآورده‌های نفتی از کشورمان است. 

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه اظهار داشت: تراز تجاری ایران و ترکیه در ۶ ماه نخست امسال به نفع ما بوده است، زیرا در این مدت ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کالا به ترکیه صادر شده است، اما در مقابل ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کالا از این کشور وارد شده است. 

* لزوم بهره‌مندی از ظرفیت ترکیه برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی 

مدیرعامل شرکت آذر روانساز با تاکید بر اینکه در زمینه تجارت ترکیه یکی از کشورهای مهم و استراتژیک برای ایران محسوب می‌شود، گفت: ما می توانیم بسیاری از کالاهای صادراتی‌ خود را با برند ترک یا ایرانی از طریق ترکیه به سایر کشورها صادر کنیم، لذا تجار باید به این نکته توجه کنند و از ظرفیت ترکیه برای صادرات مجدد استفاده کنند. 

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه بیان داشت: یکی از مشکلات اساسی برای تجارت ایران و ترکیه مساله لجستیک است، زیرا در خصوص حمل و نقل کاری نکرده‌ایم که صادرات ما ارزان شود. /فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا