استان هاکشاورزی و صنایع غذاییگلستان

ظرفیت رونق اشتغال در گلستان با پرورش میگو

به گزارش تولید آنلاین ، گلستان در سال های اخیر با توجه ویژه به توسعه آبزی پروری به یکی از استانهای برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این زمینه میزان برداشت این آبزی را در استان تا حد زیادی افزایش خواهد داد.
مدیر کل شیلات گلستان در این پیوند گفت: برنامه های جامع استان برای بهره برداری کامل از این ظرفیت، رونق اقتصادی کم نظیری را نصیب گلستان کرده و بر درآمدهای پایدار استان خواهد افزود.
سیدجواد قدس علوی اظهارکرد: مجتمع تولید میگوی گمیشان هم اینک مهمترین مرکز تولید این آبزی در کشور است که در طراحی نهایی با سطح ۲۸ هزار هکتار، نیاز میگوی داخل را به طور کامل تامین و خواهد توانست به یکی از مراکز اصلی صادرات این گونه به خارج از کشور تبدیل شود.
وی بیان کرد: این مجتمع از بخش های مختلفی از جمله سامانه آبگیری، سیستم عمل آوری آب، سیستم هوادهی و گرمایش سالن، سالن پرورش لارو، سالن مولد سازی و سالن تولید غذای زنده تشکیل شده و از مجهزترین کارگاه های تکثیر و تولید بچه میگو در کشور است.
مدیر کل شیلات استان گلستان افزود: ۸۰ درصد میگوی تولیدی گلستان به خارج از کشور صادر می شود که پیش بینی شیلات از طرح پرورش این آبزی در افق چشم انداز ۱۴۰۴ تولید ۱۷ هزار و ۲۵۰ تن میگو، ارز آوری ۱۰۰ میلیون دلاری و اشتغال زایی ۸ هزار و ۵۰۰ نفر است.
وی اضافه کرد: نگاه شیلات گلستان به پرورش میگو تکمیل همه فرایندها و زنجیره کامل تولید آن در استان است تا از نیاز به استانهای دیگر در مراحل گوناگون مانند تامین بچه میگو، خوراک میگو و مانند آن بی نیاز شده و تمام مراحل پرورش در استان انجام گیرد.
استاندار گلستان هم بر رونق هر چه بیشتر تولید و توسعه پرورش میگو تاکید کرد و گفت: گسترش سایت پرورش میگو در شهرستان ساحلی گُمیشان زمینه ساز افزایش اشتغال، رونق درآمد مردم مرزنشین منطقه و توسعه اقتصادی استان است.
سیدمناف هاشمی اظهار کرد: از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه های خوبی برای گسترش زیرساخت های این مجتمع و احداث کانال های آبرسان انجام شده است که به افزایش تولید ۱۰۰درصدی آن کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به برداشت حدود یکهزار و ۷۰۰تن میگو از مجتمع پرورشی گمیشان در سال گذشته اضافه کرد: امسال برای تولید افزون بر ۳ هزار تن میگو برنامه ریزی شده است.
معاون آبزی پروری شیلات گلستان هم به ذخیره سازی بچه میگو اشاره کرد و گفت: ذخیره سازی بچه میگو در مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان از تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
محمود سقلی اظهار کرد: تاکنون در حدود ۴۰۰ هکتار از مزارع پرورش میگو گمیشان ۱۰۳ میلیون قطعه بچه میگو رها سازی شده است.
وی با بیان اینکه مجتمع پرورش میگو گمیشان در سال جاری به ۲۰۰ میلیون قطعه بچه میگو نیاز دارد، افزود: امسال در بیش از ۸۰۰ هکتار از مزارع پرورش میگو گمیشان ذخیره سازی انجام خواهد شد که طبق برنامه ریزی ها از این محل بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن میگو تولید خواهد شد.
به گفته وی؛ پارسال حدود ۱۲۲ میلیون قطعه بچه میگو گونه وانامی در ۳۲ مزرعه با سطح مفید ۵۱۴ هکتار ذخیره سازی شد که حاصل آن تولید یکهزار و۶۹۰ تن میگو در استان بود.
سقلی گفت: با توجه به پیش بینی تولید امسال؛ اشتغال این بخش که سال گذشته ۷۶۰ نفر بود به یکهزار و ۱۴۰ نفر افزایش خواهد یافت.
سایت پرورشی گمیشان واقع در شمال غرب گلستان، تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است.
به گفته کارشناسان شیلات گلستان؛ میگوی تکثیری در این مجتمع از نوع وانامی است، این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز در این منطقه پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می رسد.
این طرح از سال ۹۰ پس از مدتها مطالعات، در سطح ۷۰ هکتار از اراضی این منطقه عملیاتی شد و در اولین مرحله ۱۴۰ تن میگو برداشت شد که ۱۰۲ تن به کشورهای اروپایی و عربی صادر و مابقی به مصرف داخلی رسید.
هم اینک سطح زیرکشت ۳۲ مزرعه پرورش میگوی شهرستان گمیشان افزون بر ۶۵۰ هکتار است و طبق سند آمایش و چشم انداز امکان توسعه این طرح تا ۴۰ هزار هکتار، تولید ۷۵ هزار تن میگو و ۲۵ هزار تن ماهی قزل آلا وجود دارد.
این ظرفیت در مجموع برای ۳۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.
براساس آمار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان هم اینک بالاترین نرخ بیکاری استان با ۱۹.۶ درصد به شهرستان گمیشان اختصاص دارد که اجرای طرح های آبزی پروری در کاهش این آمارها تاثیرگذار خواهد بود.
طبق اطلاعات مرکز آمار ایران میانگین نرخ بیکاری در استان گلستان افزون بر ۱۱ درصد است.
بندرسبز گردشگری و آبزی پروری بویژه میگو از زمینه ها و برنامه های توسعه ای شهرستان محروم گمیشان واقع در شمال غرب گلستان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا