اقتصاد بین الملل

طلا منتظر سیگنال بانک مرکزی آمریکا

بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۱۰ دلار و ۴۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، در ۱۸۱۰ دلار و ۶۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۵۳ درصد افزایش نشان داد که سومین رشد هفتگی این فلز ارزشمند بود.

تحلیلگران با اشاره به انتظار بازار برای روشن شدن زمان تعدیل سیاست انبساطی، اعلام کردند اظهارات روز چهارشنبه جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا مهمترین رویداد هفته جاری خواهد بود.

جیمز نایتلی، اقتصاددان بین المللی موسسه ING در این باره گفت: با توجه به فشارهای بخش عرضه در درون اقتصاد، احتمالا زمان تعدیل سیاست انبساطی جلو انداخته می شود و پاول ممکن است اشاره واضحتری درباره تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه داشته باشد.

آمار متعددی که هفته جاری منتشر می شوند هم به بازارها کمک خواهند کرد برآورد کنند اقتصاد آمریکا در چه روندی قرار دارد و موضع بانک مرکزی آمریکا تا چه حد موافق افزایش نرخهای بهره خواهد بود. آمار مهم هفته جاری شامل نرخ تورم و آمار خرده فروشی ژوئن خواهند بود که به ترتیب روزهای سه شنبه و جمعه منتشر می شوند. سایر آمارهای قابل توجه شاخص قیمت تولیدکننده در روز چهارشنبه و متقاضیان دریافت بیمه بیکاری، شاخص بخش تولید بانک فدرال رزرو فیلادلفیا و شاخص تولید ایمپایر استیت نیویورک در روز پنج شنبه هستند.

با این حال با در نظر گرفتن شیوع گونه های جهش یافته ویروس کرونا در جهان و آمار اقتصادی ضعیفتر از حد مطلوبی که اخیر منتشر شده اند، بعضی از تحلیلگران انتظار ندارند بانکهای مرکزی از جمله بانک مرکزی آمریکا به این زودی موضع سیاست پولی خود را تغییر دهند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA به کیتکونیوز گفت: توجه زیادی به نگرانیهای مربوط به رشد اقتصاد جهانی به دلیل شیوع کرونای دلتا در بعضی از کشورها وجود دارد. بخشهای زیادی از جهان هنوز فاصله زیادی با پشت سر گذاشتن همه گیری دارند. این مسئله از سیاستهای پولی انبساطی در اکثر نقاط جهان حمایت خواهد کرد.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت تی دی سکیوریتیز به کیتکونیوز گفت: گزارش مشروح نشست بانک مرکزی آمریکا که هفته گذشته منتشر شد، از موافق بودن مقامات بانکی آمریکا با افزایش نرخهای بهره حکایت نداشت. همه آنچه که بانک مرکزی آمریکا گفت این بود که تمایلی به قربانی کردن ثبات قیمت برای اشتغال کامل ندارد. وی در ادامه افزود: بانک مرکزی آمریکا احتمالا سیاست پولی فعلی خود را حفظ خواهد کرد به خصوص که نوع دلتای کرونا شیوع پیدا کرده، فشارهای تورمی مهار شده و مشکل آمار اشتغال شامل نرخ پایین مشارکت وجود دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص نرخهای بهره سیاست خود را تغییر می دهد.

به گفته مویا، این خبر خوبی برای طلاست. به نظر می رسد که هفته جاری گزارشهای که در اروپا و آمریکا درباره تورم منتشر می شوند، ضعیفتر خواهند بود و این امر معاملات طلا را قوی نگه می دارد. طلا از انبساطی ماندن سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا سود خواهد برد.

نگرانیهای مربوط به رشد اقتصاد جهانی و سیاستهای انبساطی بانکهای مرکزی دو دلیل اصلی است که مویا به دورنمای قیمت طلا خوش بین مانده است.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک اظهار کرد: معاملات در محدوده ثابت در آینده نزدیک بسیار محتمل است زیرا معامله گران به تعطیلات تابستانی می روند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا