اقتصادبازارفن آوری و ارتباطاتمازندران

طرح ریجستری، قاچاق گوشی های هوشمند را حدود ۹۰ درصد کاهش داد

به گزارش تولید آنلاین، حسین یوسفیان روز یکشنبه در نخستین کارگاه آموزشی ملی مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم در ساری افزود : تا پیش از اجرای طرح ریجستری روزانه تا ۱۵۰ هزار دستگاه گوشی هوشمند تلفن همراه در کشور قاچاق می شد در حالی که اکنون به زیر ۲۰ هزار دستگاه رسیده است .
وی گفت که از آغاز اجرای این طرح تاکنون صدها هزار دستگاه گوشی هوشمند که صاحبان آنها در طرح ریجستری شرکت نکرده اند ، قطع شده است.
طرح ریجستری که برای اولین بار اواسط سال ۸۵ در کشور اجرایی و اوایل سال ۸۶ به خاطرات نواقص فراوان متوقف شده بود ، با جدیت دولت تدبیر و امید برای برخورد با قاچاق کالا از سال ۹۴ با فراهم آوری زیرساخت ها و هماهنگی ها میان سازمانی دوباره در دستور کار قرار گرفت و از پاییز سال ۹۶ به اجرا گذاشته شد.
هدف اصلی طرح ریجستری ، مبارزه با قاچاق و واردات غیر قانونی گوشی های هوشمند است و بر همین اساس در حال حاضر تنها گوشی هایی قادر به بهره گیری از سیم کارت های ایرانی هستند که دارای کد شناسایی موسوم به ‘ آی ام یی آی IMEI ‘ باشند.
این طرح که ابتدا با ثبت گوشی های آیفون کلید خورده بود ، در اردیبهشت ماه امسال به سایر گوشی های هوشمند موجود در بازار ایران رسیده است .
** قاچاقچیان دخانیاتی در تیررس
نماینده سامانه جامع تجارت وزارت صنعت ، معدن و تجارت همچنین از گسترش فعالیت سامانه جامع انبارداری و شناسه کالا خبر داد و گفت : با عملیاتی شدن این سامانه میزان قاچاق دخانیات در کشور که بر اساس آمارها سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بود ، به کمترین میزان رسیده است .
وی افزود : در حال حاضر بارکد یا شناسه کالا برای تولید و واردات انواع دخانیات در کشور به صورت کامل انجام می شود و برای سایر کالاها هم در دست اقدام است .
این مسئول گفت : با ایجاد و تکمیل سامانه جامع انبارداری ، هیچ باری بدون بارنامه اجازه جا به جایی نخواهد یافت و هر کالای فاقد شناسه انبارداری در زمان عرضه در بازار مصرف قابل شناسایی خواهد بود.
یوسفیان خواستار ثبت تمامی انبارهای کالای کشور در سامانه جامع شد و گفت : باید تمامی انبارها اعم از تولیدی ، وارداتی و صادراتی در این سامانه ثبت شود تا در آینده مشکلی برای فعالان این حوزه ایجاد نشود.
وی کنترل ورود و خروج کالاهای وارداتی و صادراتی و مراقبت از موجودی کالاهای داخل انبار را از مزیت های این سامانه برشمرد و گفت : این سامانه برای جلوگیری از جا به جایی انبوهی از کالاهای قاچاق تعریف شده است .
یوسفیان از اتصال ۵۰۰ هزار انبار کالای کشور به سامانه جامع انبارداری خبر داد و افزود : با تکمیل شدن اطلاعات و پایان مهلت ثبت نام در این سامانه ، هر گونه جا به جایی کالا با بار نامه هایی که قابلیت رصد و ردیابی هستند ، صورت می گیرد.
وی یکی از مزیت های سامانه جامع انبارداری و شناسه کالا را جلوگیری از احتکار برشمرد و گفت : همان طوری که طرح ریجستری سبب کاهش چشم گیری قاچاق گوشی تلفن همراه در کشور شد، این طرح ها نیز زیر ساخت های مبارزه با پولشویی است.
نخستین کارگاه آموزشی ملی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم با حضور مدیران استانی این بخش در پلاژ ساحلی وزارت صنعت در فرح آباد ساری برگزار شد.
ویرایش و بروز رسانی دستوالعمل مبارزه با پولشویی در حوزه اصناف ، بررسی و تبادل نظر در خصوص شاخص های ارزیابی عملکرد ضد پولشویی ، ریسک های پولشویی در صنوف مشمول و تشریح شگردهای جدید پولشویی از عنوان های این دوره آموزشی یک روزه اعلام شده است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا