اقتصاداهم اخباربازارتشکلهاصنعت و معدنلوازم خانگی

ضرورت تمرکز بر کیفیت، قیمت و صادرات در صنعت لوازم خانگی/ افزایش رایزنان تجاری در سال‌های آینده

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،سیدرضا فاطمی‌امین در نشست هم‌اندیشی با تولیدکنندگان لوازم خانگی و بررسی اهداف و برنامه‌های این صنعت که با حضور جمعی از معاونین و مسئولان این وزارتخانه و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شد ، به روند صعودی تولید در این صنعت اشاره کرد و ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: از لحاظ مقیاس تولید و همچنین تنوع در صنعت لوازم خانگی، به جایگاه خوبی رسیده‌ایم و لازم است در کنار حفظ و ارتقاء این جایگاه به مسائل مرتبط با صادرات، کیفیت و قیمت پرداخته شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلسات متعدد با صادرکنندگان، بر نقش وزارت صمت در اولویت‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت تاکید کرد و افزود: وزارت صمت قواعد، اولویت‌ها و اهداف را در حوزه تولید، کیفیت، قیمت تعیین می‌کند و انتظار می‌رود بنگاه‌های مرتبط متناسب با اولویت‌های مذکور برنامه‌، الزامات و ظرفیت‌های خود را اعلام کنند و به نوعی با اجرای یک برنامه تلفیقی، با کمک بخش خصوصی بتوانیم اهداف ملی را در سطوح مختلف محقق کنیم.

فاطمی‌امین در ادامه صحبت‌های خود بر ضرورت تمرکز این صنعت بر صادرات اشاره و تصریح کرد: تا امروز تمرکز این صنعت بر بخش تولید و کیفیت بوده است و با توجه به موفقیت‌های کسب شده، لازم است بر تحقق اهداف صادراتی نیز متمرکز شد.

اهداف صادراتی در بخش لوازم خانگی: نسبت ۲ برابری صادرات به واردات تا ۱۴۰۴

وزیر صمت در خصوص اهداف صادراتی در صنعت لوازم خانگی در سال‌های آتی اظهار داشت: باید برای سال آینده نسبت صادرات این بخش به واردات به ۵۰ درصد برسد به این معنا که معادل ۵۰ درصد واردات قطعات و اجزاء این صنعت، صادرات داشته باشیم و برای سال ۱۴۰۲ به یک تراز متعادل برسیم و میزان واردات و صادرات در این صنعت برابر و برای افق ۱۴۰۴ میزان صادرات در این صنعت به ۲ برابر واردات برسد.

وزیر صمت در بخش دیگر این نشست، پیگیری و تلاش برای حل و رفع مشکلات صنعت را از وظایف وزارتخانه متبوع خود دانست و گفت: وزارت صمت موظف است در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی خود پیگیر حل و رفع مشکلات تولید و تجارت باشد و تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیز باید در این مسیر همکاری لازم داشته باشند وظایف خود را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه به بسیاری از خواسته‌ها و چالش‌های صنعت لوازم خانگی در سند صنعت لوازم خانگی پرداخته شده است، در خصوص مبارزه با قاچاق کالا به تکمیل سامانه جامع تجارت اشاره کرد و گفت: چالش قاچاق کالا باید در نظام توزیع حل شود؛ از ابتدای مهر ماه موضوع رصد جریان دقیق کالا و تراکنش‌های مالی در دستور کار قرار گرفت و تا ۲ ماه آینده قابلیت‌های لازم اطلاعاتی برای لوازم خانگی را خواهیم داشت.

موضوع تعرفه‌های واردات، تامین مالی و پرداخت تسهیلات، افزایش رایزنان تجاری و همچنین مصوبه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از دیگر مواردی بودند که فاطمی‌امین در صحبت‌های خود به آن‌ها به اشاره کرد.

گفتنی است در این جلسه نمایندگان تشکل‌های خصوصی علاوه بر ارائه گزارشی از وضعیت فعلی این صنعت به بیان چالش‌ها، نیازها و خواسته‌های خود پرداختند.

وزارت صمت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا