اقتصاداهم اخبارتشکلهالوازم خانگی

صنایع لوازم خانگی با افزایش تولید ۲۵درصدی شعار جهش تولید را محقق کردند

به گزارش تولیدآنلاین دبیر انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی در خصوص ممنوعیت واردات کالاهای خارجی نیز گفت : با توجه به این فرصت به طبع تولیدکنندگان داخلی افزایش سهم بازارشان را داشتند و بخاطر افزایش تولیدی که صورت گرفت  در نتیجه سهم بازارشان افزایش یافت و فروش آنها نیز بهتر شده است.درنتیجه تامین منابع مالی به مراتب راحت تر از زمانی است که فروش ها بصورتها نقدی نبوده است و عموما اعتباری  بوده است.  

هاشمی افزود: حال همزمان با این وضعیت و بهتر شدن اوضاع اگر سرعت تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و امکان تامین مواد اولیه داخلی با سرعت بیشتر صورت گیرد نتیجه ی خیلی بهتر از این هم قابل پیش بینی است.

این مقام مسئول در حوزه لوازم خانگی در خصوص افزایش قیمت محصولات در ۶ ماهه اول سال  گفت:با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید از جمله مواد اولیه تولید داخل، نرخ ارز، قیمت محصول نهایی لوازم خانگی در اوایل تیر ماه ۹۹، سازمان حمایت با افزایش قیمت ۲۵درصدی موافقت کرد ولیکن با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید این میزان افزایش به هیچ عنوان کافی نبود.

وی افزود: بعنوان مثال قیمت ارز نسبت به میانگین سال ۹۸ حدود ۱۵۰ الی ۱۶۰ درصد افزایش داشته است . در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه نسبت به میانگین نرخ قیمت مواد اولیه مثل فولاد امسال، افزایش قیمت بالای ۲۰۰درصد بوده است. در مس،آلومینیوم، برنج، مواد پتروشیمی همه  اینها افزایش قیمت زیر ۱۵۰ درصد نداشتیم .

لذا با توجه به  درصد افزایش قیمت نهاد ه های تولید افزایش  25درصدی قیمت کالا و قیمت محصول نهایی لوازم خانگی کافی نیست.

هاشمی در ادامه گفت : به هرشکل انجمن لوازم خانگی همیشه به دنبال این بود که این روند را طبیعی کند، از طرفی فشار را گذاشت که مواد اولیه داخلی قیمت هایش نظارت شود و افسار گسیختگی قیمت ها جلوگیری شود .با توجه به اینکه فرمول  محاسبه قیمت مواد اولیه داخلی براساس این است که نرخ ارز را دخالت می دهند، قطعا آنها هم با این روش افزایش قیمت را داشته اند که تولید محصول هم از آن تبعیت کرده است ولی خیلی پایین تر از افزایش قیمت مواد اولیه بوده است.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در خصوص حمایت دولت از صنایع و تولیدات داخلی گفت :  این حمایت باید بصورت مدون،مستمر و پایدار باشد و از جزیره ای عمل کردن پرهیز شود.

وی ادامه داد: علی الخصوص اگر بخواهیم مثال زنده بزنیم .دولت مصوبه ی اقتصادی “مبنی بر اینکه  تامین ارز توسط واردکنندگان ، یعنی تولیدکنندگانی که مواد اولیه وتجهیزات و قطعات وارداتی دارند، از طریق چه ارز نیمایی، ارز اشخاص، ارز حاصل از صادرات خود انجام شود” ابلاغ کرد . همان نکاتی بود که انجمن به طور پیوسته با بانک مرکزی مکاتبه می کرد . که پس از انتخاب آقای رزم حسینی بعنوان وزیر صمت، ایشان توافقی را با دولت کردند و مصوبه ای را گرفتند که همان مصوبه ی اقتصادی دولت بود که  دکتر همتی(رئیس کل مرکزی) در نامه ای به رئیس جمهور به این مصوبه اعتراض کردند و دلایلی بر عدم اجرای آن برشمردند .

هاشمی افزود: همین الان هم بانک مرکزی دستور العمل هایی که صادر می کند، در واقع در جهت مغایرت با مصوبه ی اقتصادی  دولت و بی اثر کردن تصمیمات دولت است. خوب این نشان می دهد که در کشور دستگاهها صرفا در چارچوب منافع خود و قواعدی که خودشان دارند حرکت می کنند و به هیچ عنوان مرکز هماهنگی وجود ندارد و یا اگر هم وجود داشته باشد متاسفانه به لحاظ جزیره ای عمل کردن دستگاهها این نظم و هارمونی بین آنها نیست و یا از دستورات پرهیز می کنند. به هر شکل اگر حمایت دولت به شکل مدون ، مستمر، پایدار وهماهنگ بین تمامی دستگاههای اجرایی باشد، آثار بیشتری را به مراتب خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا