صنعت و معدن

صمت در مسیر تحول

بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران بر این نکته باور دارند که حل مشکلات و معضلات متعدد چندین و چند ساله کشور در یک بازه زمانی کوتاه امکان‌پذیر نیست. این گزاره حقیقی و واقعی نمی‌تواند و نباید برای هیچ مسوولی در نظام اسلامی عذر و توجیه قابل قبولی باشد بلکه باید تقویت روحیه و انگیزه کار و تلاش و حرکت مجاهدانه و خدمت خستگی ناپذیر را سبب شود.

با این حال القای تصور حل یک‌شبه همه مشکلات انباشته شده نیز به نظر می‌رسد بیش از آنکه برخواسته از فضای امیدآفرین استقرار دولت مردمی باشد، نشأت گرفته از اتاق‌های فکر عملیات روانی علیه مردم و دولت برآمده از آنان است.

رصد و پایش خط خبری و جریان‌های رسانه‌ای کشور دو سر یک مقراض خطرناک برای قطع سرمایه اعتماد عمومی به نظام و انقلاب اسلامی را هویدا می‌کند. مقراضی که یک سر آن را دوستان نا آگاه و سر دیگر را همان جریانی تشکیل می‌دهد که همه داشته‌هایش را در سبد تخریب و تضعیف دولت سیزدهم قرار داده است.

مخاطب این یادداشت البته دوستان عزیزی هستند که از روی سهو و ناخواسته با جریان تحریف و تخریب دولت مردمی همراه شده اند.

همان دوستان عزیزی که گاه با بزرگ‌نمایی وعده‌ها، گاه از سر عدم دستیابی به خواسته ترجیحی یا گاه به علت عدم تحلیل و تبیین درست شرایط روز در مسیر تضعیف دولت و در نهایت کاهش اعتماد و اعتقاد مردم به نظام و انقلاب قرار می‌گیرند. همان هدف و خدعه ای که در بیان رهبر معظم انقلاب توسط بدخواهان ایران اسلامی از راه فشارهای اقتصادی و دروغ پردازی‌های رسانه ای دنبال می‌شود و برای خنثی کردنش، به تعبیر شهید همت «در وهله نخست باید آتش دشمن را دنبال کنیم که کدام سمت را می کوبد تا جبهه خودی و راه حقیقی را گم نکنیم.»

در وزارت صنعت، معدن و تجارت از روز نخست با تعدد مشکلات انباشته شده در یکی از حجیم‌ترین دستگاه‌های اجرایی کشور روبه‌رو بودیم، اما شناخت دقیق از نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و چالش‌های این وزارتخانه، وزیر صمت و همکارانش را در مسیر تحقق وعده‌های داده شده در هنگامه رأی اعتماد به مردم و نمایندگان‌شان مصمم کرد.

وعده‌هایی که براساس برنامه ریزی زمان‌بندی شده مشخص و معین در معرض ملاحظه افکار عمومی و نخبگانی کشور قرار گرفته است و به ساده‌ترین شکل ممکن، امکان ارزیابی و قضاوت عملکرد وزارت صمت را فراهم می‌کند.

تحقق وعده‌هایی نظیر کاهش قیمت، تعادل و تنظیم بازار کالاهای پایه مانند سیمان و فولاد، افزایش صادرات کشور به بیش از ۴۰ میلیارد دلار در سال۱۴۰۰، هوشمندسازی فرآیندها و حذف امضاهای طلایی، ارائه گزارش شفاف از روند اجرای برنامه‌ها، اجرای طرح مهم تأمین مالی زنجیره ای، روند پرشتاب تکمیل سامانه جامع تجارت و از همه مهمتر عدم گره زدن معضلات و مشکلات فضای تولید و تجارت کشور به تحریم‌ها، نشانه‌هایی امید آفرین از آینده روشنی است که با همراهی مردم شریف و همه ارکان نظام به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاصل خواهد شد و پیشرفت و ارتقای همه‌جانبه شاخص‌های اقتصادی و همین‌طور بهبود ملموس شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه را در پی خواهد داشت.

اجرای بیش از یکصد برنامه تحولی در قالب ۱۱ سبد پروژه شامل پروژه‌های مدیریت بازار، صنایع حمل و نقل، سامانه های اطلاعاتی، ارتقای کسب‌ وکارها، بازآفرینی وزارت، تأمین مالی، معادن، زیرساخت، پروژه بین المللی و توسعه صادرات، اجتماعی- حمایتی و منابع مالی و دارایی تحت ساختار و معماری سازمانی جدید وزارت صمت آغاز شده و با جدیت دنبال می‌شود که در نوبه‌های سه ماهه گزارش پیشرفت و روند تکمیل آنها به اطلاع عموم می‌رسد. (گزارش نخست به اطلاع افکارعمومی و نخبگانی، خاصه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسیده است.)

پروژه‌هایی که پس از ادغام واقعی ساختار وزارت صمت، سیاست‌ها و برنامه‌های بالادستی نظام همچون بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌گذاری‌های مربوط به نامگذاری‌های سالانه را با تکیه بر ظرفیت‌های گسترده درون‌زا و برون‌نگر کشور دنبال می‌کند.

ذکر این نکته مهم خالی از لطف نیست که در طراحی همه پروژه‌ها و آسیب شناسی و تکمیل روند پیشرفت آنها از آراء، دیدگاه و نظرات همه ذینفعان و فعالان بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری استفاده شده است و در فرآیند اجرا نیز از پتانسیل های عظیم آنان بهره‌ گرفته می‌شود.

بدون تردید در مسیر تحقق اهداف بلند وزارت صمت همپای همت بلند و روحیه جهادی خانواده بزرگ تولید و تجارت، همراهی و مساعدت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیش از هر چیز اثرگذار و راهگشا خواهد بود.

ساکنان خانه ملت می‌توانند در عین بهره‌گیری از جایگاه رفیع تقنینی و نظارتی خود، بهترین مشاوران وزیر و وزارت صمت در مسیر اجرای برنامه‌های تحولی باشند. نقش بی بدلیلی که شخص وزیر در فرآیند طراحی برنامه‌ها و پروژه‌های تحولی همواره بر آن تأکید داشته و بهره‌مندی از نظرات، پیشنهادات، انتقادات و نصایح دلسوازانه نمایندگان خانه ملت را موجب جامعیت و مانعیت طرح ها و همینطور تسهیل در فرایندهای مرحله اجرا می‌داند.

بر همین اساس است که بیشترین جلسات هم اندیشی و هم‌فکری وزیر و مدیران ارشد وزارت صمت با کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و فرد فرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده و همواره از جایگاه رفیع، نقش کم‌نظیر و آرای آنان در جریان حل مشکلات و رفع معضلات و حرکت پرشتاب به سمت قله‌های تحول و امیدآفرین استفاده شده است.

نمونه بارز این همکاری و مودت در تکمیل طرح جامع آمایش صنعتی، معدنی و تجاری کشور است که بهره‌مندی از دیدگاه و نقش نمایندگان ملت در فرآیند تکمیل طرح به عنوان یکی از ارکان اساسی و مهم پیش بینی شده و در سایر بخش ها نیز به همین منوال دنبال می‌شود.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ایران قوی نیاز به اقتصاد قوی دارد و وزارت صمت موتور محرکه این اقتصاد است و جامعه تولید و تجارت تنها در فضای همدلی و اتحاد و انسجام ملی است که می‌تواند بخش صنعت، معدن و تجارت کشور را به افتخار ملی ایرانیان مبدل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا