اهم اخباربانک، بیمه و بورس

صلاح نظام بانکی اولویت نخست بانک مرکزی است

به گزارش تولید آنلاین ، ولی اله سیف که روز شنبه در جمع مدیران بانک مرکزی و مدیران بانک ها سخن می گفت، افزایش میزان تخصیص ارز مبادله ای را ناشی از گشایش در روابط بانکی ایران با سایر کشورها دانست.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه نیما (نظام یکپارچه مبادلات ارزی) افزود: با راه اندازی این سامانه، تمام مبادلات ارزی کشور در بستری امن، انجام و تامین و تخصیص ارز به صورت برخط برای تمام صادرکنندگان و واردکنندگان فراهم می شود.

به گفته وی، این سامانه امکان مدیریت بهینه بازار ارز برای سیاستگذار را نیز فراهم می کند و از این رو ساماندهی بازار ارز از طریق سامانه نیما از برنامه های بانک مرکزی در سال ۹۷ است.

به گزارش ایرنا، ارز مبادله ای که به ارز دولتی نیز شهرت دارد به کالاهای مشمول این نوع ارز اختصاص می یابد که به گفته مسئولان بانک مرکزی اغلب شامل کالاهای اساسی و اقلام دارویی است.

یکی از سیاست های دولت برای یکسان سازی نرخ ارز، کاستن از فهرست کالاهای مشمول ارز مبادله ای است و از این رو سال گذشته بسیاری از اقلام وارداتی غیرضروری از جمله تلفن همراه از این فهرست خارج شدند.

نرخ هر دلار مبادله ای در پایان سال گذشته به ۳۷ هزار و ۶۹۰ ریال رسید.

ساماندهی موسسات غیرمجاز، مهمترین فعالیت بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶

سیف ساماندهی موسسات غیرمجاز را از بزرگترین اقدامات بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶ خواند و گفت: موسسات غیرمجاز که در سال های اخیر با ایجاد اختلال در بازار پول کشور، انتظام بخشی به بازار پول را با موانع و معضلاتی روبرو کرده بود، در سال ۱۳۹۶ با همکاری ارکان حاکمیتی و همت همکاران بانک مرکزی ساماندهی شدند.

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، فعالیت این موسسات که با جذب سپرده و سرمایه گذاری آن در بازارهای پرریسک، سرمایه های مردم را در معرض نابودی قرار داده بود هم اکنون ساماندهی شده است و امروز هیچ موسسه غیرمجاز فعالی در سطح کشور وجود ندارد.

سیف با اشاره به آثار مخربی که ادامه دار شدن فعالیت های موسسات غیرمجاز برای اقتصاد کشور به همراه داشت، افزود: بخش نظارت بانک مرکزی با وجود تمام فشارهای موجود گام مهمی در انتظام بخشی به شبکه بانکی برداشت و امروز دیگر بانک ها در وادی رقابت مخربی که برای تجهیز گران قیمت منابع به واسطه حضور غیرمجاز ها شکل گرفته بود، قرار نمی گیرند.

به گفته وی، بانک مرکزی، دستگاه های حاکمیتی و شبکه بانکی همواره باید آمادگی مقابله با بروز و ظهور چنین خطراتی را داشته باشد و اجازه شکل گیری مجدد چنین پدیده های مخربی را ندهند.

رییس شورای پول و اعتبار افزود: در سال جاری تلاش می کنیم فرآیند بازپرداخت باقی مانده سپرده های سپرده گذاران در موسسات غیرمجاز از طریق شناسایی دارایی های غیرمجازها انجام شود.

شبکه بانکی برای حمایت از کالای ایرانی، برنامه ریزی کند

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام «حمایت از کالای ایرانی» توسط رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: شبکه بانکی برای تحقق این هدف باید برنامه ریزی و خط مشی خود را تعیین کند و با وجود عدم تعادل هایی که در نظام بانکی وجود دارد، تمام توان خود را برای استفاده بهینه از منابع موجود در راستای اشتغال زایی و حمایت از کالای ایرانی به کار گیرد.

سیف، هدفمند کردن اعطای تسهیلات را اولویت شبکه بانکی خواند و تاکید کرد: همه همکاران نظام بانکی بایستی به گونه ای هدفگذاری و عمل کنند که هیچ منبعی از نظام بانکی به هدر نرود و بیش از هر زمانی، شاهد تخصیص منابع در راستای تولید و اشتغال باشیم.

وی افزود: در این راستا بانک مرکزی با بانک های دولتی و خصوصی نشست هایی را برای ترسیم برنامه ها و نحوه عملیاتی کردن آنها از هفته اتی برگزار خواهد کرد.

اعطای ۵۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی شبکه بانکی

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به رشد ۲۴ درصدی اعطای تسهیلات در یازده ماهه سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ تصریح کرد: از ۵۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده توسط شبکه بانکی در سال گذشته، ۶۲ درصد به منظور سرمایه در گردش برای استفاده از ظرفیت های تولید و ۲۸ درصد نیز به صورت سرمایه گذاری در قالب طرح های جدید به بخش های مختلف اقتصاد کشور اختصاص یافته است.

سیف افزود: در سال ۱۳۹۶ همچنین ۱۴۴۵ فقره تسهیلات معادل ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان اعطا شده است. همچنین ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز در اختیار بخش خودرو سازی قرار گرفته است زیرا این دو حوزه نقش مهم و موثری در ایجاد اشتغال کشور ایفا می کنند.

سیف با اشاره به پرداخت یک میلیون و ۱۷۵ هزار فقره وام ازدواج در سال ۱۳۹۶ نیز گفت: پرداخت این تعداد تسهیلات با وجود افزایش رقم آن به ۱۰ میلیون تومان با همت مضاعف شبکه بانکی عملیاتی شد و امیدواریم در سال جدید نیز با همت همکاران، گامی بزرگ در راستای این امر حسنه برداریم.

بانکداری الکترونیک پیشرفت چشمگیری داشته است

رئیس کل بانک مرکزی بهبود وضعیت ارائه خدمات بانکداری الکترونیک را نشانگر اهمیت آن در بانکداری خواند و گفت: در حالی که ۱۰ سال پیش نسبت اسکناس به نقدینگی ۱۵ درصد بود، امروز این نسبت به ۲٫۵ درصد کاهش پیدا کرده که نشانگر عملکرد خوب بخش فناوری اطلاعات بانک مرکزی و بانک هاست که حجم عظیمی از مبادلات و تراکنش ها را بدون کوچکترین مشکلی انجام می دهند.

اصلاح نظام بانکی اولویت اول بانک مرکزی و نظام بانکی در سال جاری است

سیف ضمن تاکید بر اهمیت طرح اصلاح نظام بانکی گفت: طرح اصلاح نظام بانکی برای از بین بردن عدم تعادل هایی که در شبکه بانکی وجود دارد از امسال آغاز می شود و امیدواریم با انسجامی که در حاکمیت برای این موضوع به وجود امده است گام های موثری را در این زمینه برداریم.

وی همچنین تقویت و پیاده سازی نظام نوین نظارتی را از دیگر برنامه های بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ برشمرد.

دیدار نوروزی رئیس کل و هیات عامل بانک مرکزی با مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شبکه بانکی عصر امروز (شنبه) به میزبانی بانک مرکزی برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا