اهم اخبارتجارتحمل و نقلصادرات و واردات

صادرات غیرنفتی کشور به حدود ۴۷ میلیارد دلار رسید

به گزارش تولید آنلاین ، به نقل از روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران مجموع صادرات غیرنفتی ایران در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۴۶ میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار بود و این در حالی است که در سال ۱۳۹۵، ۴۴ میلیارد و ۴۲ میلیون دلار کالا صادر شده بود.

پارسال صادرات محصولات پتروشیمی ۸٫۲۹ درصد و میعانات گازی ۳٫۲۸ درصد کاهش یافت.

بر اساس آمار، صادرات غیرنفتی پارسال ایران به مقصدهای مهم صادراتی مانند چین، کره جنوبی، ترکیه و عراق روند افزایشی داشت.

صدور کالاهای ایرانی به چین نسبت به سال پیش آن، ۸٫۳۱ درصد افزایش یافت.

صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی و ترکیه به ترتیب با افزایش ۵۲٫۲۵ درصدی و ۲۲٫۸۸ درصدی همراه شد و شاهد افت ۹٫۵۹ درصدی صادرات کشورمان به امارات بودیم.

همچنین صادرات غیرنفتی به عراق با رشد ۴٫۷۹ درصد همراه بود.

آمار و اطلاعات ۱۲ ماهه پارسال نشان می دهد ۳۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار کالای واسطه‌ای وارد شد که بیشترین سهم واردات را (۶۰٫۳۱ درصد) از آن خود کرد.

همچنین کالاهای سرمایه ای با ارزش هشت میلیارد و ۶۹۷ میلیون دلاری، سهم ۱۶٫۰۲ درصدی داشت.

در این مدت، ۲۹ میلیون و ۹۱۰ هزار تن کالای واسطه‌ای و ۸۹۵ هزار تن کالای سرمایه ای و در مجموع ۳۸ میلیون و ۷۳۶ هزار تن انواع کالا وارد کشور شد.

پارسال تشریفات گمرکی ۱۷۱ میلیون و ۳۶ هزار تن کالا در گمرک های کشور به طور کامل به صورت الکترونیکی و هوشمند انجام شد که از این مقدار ۳۸ میلیون و ۷۳۶ هزار تن سهم واردات و ۱۳۲ میلیون و ۳۰۰هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.

با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی اطلاعات همه کالاهای وارداتی و صادراتی در بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور به طور جزیی ثبت می‌شود.

در ۱۲ ماهه پارسال‌ ۵۴ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ۲۴٫۳۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کالاهای اساسی، قطعات منفصل خودرو و کالاهای سرمایه‌ای بیشترین سهم را در افزایش واردات داشت.

پارسال مهمترین اقلام صادراتی کشور به ترتیب میعانات گازی به ارزش هفت میلیارد و ۷۹ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده به میزان ۲ میلیارد و ۴۹۵ میلیون دلار ، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۴۷۵ میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بجز بنزین با یک میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار و متانول به ارزش یک میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار بود.

سهم سایر کالاها به ۲۴ میلیارد و ۷۰۳ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، ۲۲٫۲۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا