اهم اخبارتجارتصادرات و وارداتکشاورزی و صنایع غذایی

صادرات سیب دو برابر شد

به گزارش تولید آنلاین ، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: در سال ۹۶ حدود ۶۰۵ هزار تن سیب صادر شد، درحالی‌که این رقم در سال ۹۵، ۳۵۳ هزار تن بود که نشان می‌دهد سیاست صادرات سیب در مقابل واردات موز جواب داده است.

محمدعلی طهماسبی در مورد آخرین وضعیت تولید سیب‌درختی و آمار صادرات آن گفت: طبق آخرین آمار ۲۲ میلیون تن انواع میوه و خشکبار طی یک سال تولید شده است، اما به دلیل تنوع اقلیمی در کشور و حادثه‌خیزی هر سال دچار تنش‌هایی همچون گرمازدگی، طوفان یا سرمازدگی هستیم که آسیب‌های زیادی را به بخش باغبانی کشور وارد می‌کند.

وی به آمار تولید سیب‌درختی در کشور اشاره کرد و گفت: سالانه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیب در کشور تولید می‌شود که ۶۰۰ هزار تن آن تابستانه و بقیه آن پاییزه است و بیشترین حجم سیب در آذربایجان غربی با رقم یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید می‌شود.

معاون حجتی به برآوردهای بخش باغبانی در راستای صادرات سیب مازاد در کشور اشاره کرد و گفت:‌ طبق برآوردها محاسبه کردیم که ۷۰۰ هزار تن سیب در سال گذشته صادر شود و سیاست بازار در مقابل بازار را اعمال کردیم. یعنی به ازای صادرات ۳ کیلو سیب مجوز واردات یک کیلو موز را دادیم که همین امر سبب افزایش میزان صادرات سیب شد.

طهماسبی در مورد مقایسه آمار صادرات سیب در سال‌های ۹۵ و ۹۶ این‌گونه توضیح داد که ۳۵۳ هزار تن سیب در سال ۹۵ صادر شد که این رقم در سال ۹۶ به ۶۰۵ هزار تن رسید و امسال نیز طی دو ماه بیش از ۹۰ هزار تن صادر شده است.

وی در پاسخ به آنهایی که می‌گویند سیب‌درختی در انبارها مانده و مشتری ندارد، گفت: طبق آماری که از سردخانه‌های کشور از جمله آذربایجان غربی گرفتیم، اکنون ۳۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها موجود است که برای مصرف جاری و کارخانه‌های آبمیوه کفایت می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی از اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری در سال ۹۶-۹۵ برای صادرکنندگان محصولات باغبانی خبر داد و گفت: این اعتبار از طریق بانک کشاورزی داده می‌شد که پسته‌کاران را بیشترین استفاده را در این حوزه کردند و به دلیل اصلاحاتی که انجام شده کشورهایی که نسبت به محصولات و باغات ما در مورد آفات و باقیمانده سموم شبهاتی داشتند، پس از انجام بازدید میدانی، مطمئن شدند که مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا