اهم اخبارتجارتتشکلهاصادرات و وارداتنمایشگاه ها

صادرات ایران در ۳۰ سال گذشته رشد نداشته است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نگاه بودجه‌ای به منابع صندوق توسعه ملی را عامل محقق شدن اهداف برنامه‌ریزی شده در حوزه اقتصاد و صادرات برشمرد.

غلامحسین شافعی در رویداد سالروز ملی صادرات در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران که با حضور معاونان اقتصادی و علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزیر صنعت همچنین با حضور صادرکنندگان برگزار شد افزود: صندوق توسعه ملی برای این به وجود آمده که نگاه بودجه‌ای به آن صورت نگیرد؛ اما تاکنون مفاد اساسنامه‌ای این صندوق رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه صادرات در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی مظلوم‌ترین بخش بوده است، اضافه کرد: از سال ۹۰ تا ۹۹ معادل ۲۶ میلیارد دلار از منابع صندوق استفاده شده که سهم بخش خصوصی تنها ۱۰ میلیارد دلار بوده است؛ ضمن اینکه در برخی سال‌ها نیز متقاضی بخش خصوصی برای استفاده از منابع آن نبوده؛ زیرا باید بر اساس اساسنامه صندوق، ۱۰ درصد از ریسک صادرکننده از سوی صندوق پذیرفته شود اما این اتفاق نیفتاده است.

به گفته رئیس اتاق ایران، صندوق توسعه ملی برای این به‌وجود آمده که نگاه بودجه‌ای به درآمدهای نفتی صورت نگیرد؛ اما تاکنون بر اساس مفاد اساسنامه‌ای آن عمل نشده است.

شافعی اظهار کرد: با وجود نقش آفرینی شرکت‌های دانش بنیان ها در اقتصاد جهان، سهم شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در صادرات فقط یک درصد است.

رئیس اتاق ایران گفت: صادرکنندگان نمونه سه سال اخیر وضع متفاوتی در مقایسه با گذشته دارند و صادرات با مشقت، مرارت و با نامهربانی و بعضاً با برخورد اهانت‌آمیز مواجه بوده است.

شافعی ادامه داد: در ۳۰ سال قبل از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ اگر رقم صادرات را مقایسه کنیم، ایران در صادرات رشد نداشته؛ این در حالی است که در این دوره، صادرات ترکیه هفت برابر و در مالزی سه برابر افزایش داشته و درعین‌حال، بیشتر از نیمی از صادرات کشور صادرات نفت بوده و بخش عمده‌ای از ۵۰ درصد باقیمانده نیز خام فروشی بوده است.

به گفته وی، اگر صادرات از رشد مناسب برخوردار نباشد و ارزآوری نکند، آینده اقتصاد ایران با چالش مواجه خواهد شد.

رئیس اتاق ایران در بخشی از سخنان خود به مشکلات حوزه صادرات پرداخت و اظهار کرد: موضوع حمل‌ونقل نیز این روزها باعث آزار صادرکنندگان شده ضمن اینکه در سال‌های قبل برخی غل و زنجیرهایی که به‌پای صادرات بسته شد نتیجه‌ای جز خانه‌نشینی صادرکنندگان و ورود صادرکنندگان بی شناسنامه نداشت.

وی ادامه داد: اشتباه دولت‌ها در گذشته برای رفع تعهد ارزی این بود که به‌جای افزایش عرضه ارز در اقتصاد به سمت کنترل نرخ ارز رفتند و مشکل در همکاری سازمان‌های مرتبط با صادرات هم این است که دستگاه‌های دولتی در حوزه صادرات با هم هماهنگ نیستند.

شافعی گفت: اتاق ایران درخواست دارد وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت متولی اصلی صادرات باشند و دولت حکم کند سایر دستگاه‌ها خود را با وزارت صمت هماهنگ کنند.

وی افزود: مشارکت اتاق باید در تصمیم‌گیری‌ها به‌عنوان بازیگر باشد نه بازی شونده؛ ضمن اینکه که باید جلسات شورای عالی صادرات منظم برگزار شود تا حاصل جلسات آن به نفع توسعه صادرات غیرنفتی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا