تشکلهاصنعت و معدنلوازم خانگیگفتگو و مصاحبه

شوک مصوبات مجلس بر قیمت لوازم خانگی در ۱۴۰۰

 صنعت لوازم خانگی ایران، امکانات بالقوه‌ای را برای تولید و ارتقای کیفیت، علاوه بر استانداردسازی در همه زمینه‌ها دارد. سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این باره صورت گرفته است و واحدهای بزرگ تولیدی مشغول به کار شده‌اند. در این میان، بومی‌سازی تولیدات لوازم خانگی باید دربرگیرنده دو اولویت، یکی همراهی با فن‌آوری روز جهان و دیگری هماهنگی مصنوعات با اقلیم منطقه باشد که در این باره، تولیدکنندگان داخلی توانسته‌اند در تولید آبگرمکن گازی دیواری، بخاری گازی، اجاق گاز و چرخ خیاطی، علاوه بر پاسخ‌گویی به نیاز داخل، بهترین بازارهای صادراتی دنیا را نیز به‌دست گیرند.

 صنعت لوازم خانگی یکی از صنایع فعال در عرصه اقتصاد جهان به شمار می‌رود و عمدتاً رکود و رونق آن به رکود و رونق اقتصاد کشورها وابسته است. این صنعت به این دلیل اهمیت دارد که با صنایع بسیاری در ارتباط است. حیات این صنعت و گسترش آن، با توجه به جنبه‌های اقتصادی گسترده آن از قبیل اشتغال و ایجاد ارزش افزوده، می‌تواند برای هر کشوری از جمله اهداف مهم باشد، اما حیات این صنعت تا حدود زیادی با وضعیت بازار داخلی و به عبارت بهتر، وجود تقاضای مؤثر در کشور ارتباط دارد.

 در همین راستا، عباس هاشمی دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفت و گو با خبرنگار گسترش نیوز ضمن تشریح وضعیت بازار لوازم خانگی در سال گذشته گفت: شش ماهه ابتدایی سال گذشته یکی از پرالتهاب ترین زمان های حاکم بر بازار لوازم خانگی بود و به علت مشکلات فراوان در واردات و تامین مواد اولیه ناشی از تغیرات قیمت ارز و مواد اولیه داخلی از جمله فولاد و پتروشیمی بود. سازمان حمایت نیز همواره بر افزایش کند قیمت ها تاکید می کرد به همین علت مصرف کننده ها شاهد کمبود در بازار بودند. اما از شش ماهه ی دوم سال به علت بروز ثبات نسبی و ثابت ماندن قیمت ارز صرفا با کمبود مواد اولیه روبه رو بودیم. حتی با وجود شرایط سخت سال گذشته در شش ماهه ی دوم میزان تولید بی سابقه بود و به مرز ۱۵ میلیون دستگاه نیز رسید و این حجم از تولید در ده سال گذشته بی سابقه بود.

HASHEMI-1.jpg

 این فعال صنعتی در پیش بینی وضعیت بازار در سال جاری، معتقد است: اگر قوانین جدید مجلس در خصوص حقوق گمرکی اجرایی شود، با افزایش شدید قیمت کالاها از جمله لوازم خانگی روبه رو خواهیم شد. وی همچنین ضمن هشدار نسبت به تاثیر نظرات غیر کارشناسی بر بازار گفت: با توجه به مصوبات مجلس و ابلاغیه دولت برای سال ۱۴۰۰، گمرک حقوق پایه یا حقوق ورودی را برای کالاهای اساسی را یک درصد و برای سایر کالاها دو درصد که با محاسبه نرخ ارز سنایی معادل ۲۴ هزار تومان ( نرخ روز ) و با توجه به بررسی های انجمن، برخی اقلام با رشد ۶۰۰ درصدی روبه رو خواهند شد. این مساله با شعار سال مقام معظم رهبری مبنی بر تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها کاملا در تضاد است. این قانون مصوب مجلس منجر به توقف روند ترخیص کالا در گمرک شده و باعث سردرگمی گمرک خواهد شد. اما در روز های اخیر و با ابلاغیه دولت گمرک مجاز به ترخیص برخی از کالاها با ارز ۴۱۰۰ تومانی شد که بخشی از این مشکل را برطرف کرد. اگرچه ورود لوازم خانگی ساخته شده به کشور ممنوع است و اقلام وارداتی قطعات اولیه هستند که اگر قرار بر ترخیص این کالا ها با ارز سنا و بر اساس قوانین سخت گیرانه مجلس باشد حتما با افزایش چند برابری قیمت لوازم خانگی روبه رو خواهیم شد.

 دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در بیان ظرفیت های کشور برای تولید و صادرات تصریح کرد: در صنعت لوازم خانگی امکان صادرات گسترده ای وجود دارد و سازمان توسعه تجارت لازم است کشور های هدف علی الخصوص کشور های همسایه را به خوبی شناسایی کند تا زمینه برای قرارداد های مختلف و توسعه تجاری فراهم شود. برای مثال در رقابت با ترکیه که در سطح گسترده تعامل با اتحادیه اروپا است ما توان ساخت بالاتر با هزینه های کم تری داریم زیرا زمینه های مختلفی از جمله وجود نیروی انسانی و تامین انرژی ارزان می تواند مزیت برتر تولید در کشور باشد.

بازگشت شرکت های خارجی لوازم خانگی

 هاشمی همچنین در واکنش به سفر اخیر نخست وزیر کره جنوبی و احتمال بازگشت دوباره شرکت های ساخت لوازم خانگی خارجی به کشور گفت: بنده به عنوان کارشناس حوزه صنعت معتقدم اگر برای بازگشت شرکت های خارجی برنامه وجود داشته باشد این امر یک فرصت خواهد بود. برای مثال می توانیم اجازه ی ورود کالای نهایی برای حداقل یک دوره پنج ساله را ممنوع کنیم. یا برای شرکت های بزرگ خارجی جهت حضور در بازار ایران برنامه ریزی کرد. یکی دیگر از مواردی که می تواند به عنوان پیش شرط برای حضور شرکت ها در نظر گرفت، حضور آن ها به همراه ارائه آخرین تجهیزات و فناوری ها و استقرار در صنعت ایران باشد. بهرحال همکاری بد نیست و بدون رقابت در یک عرصه بدون رقیب نمی توان ادعای قهرمانی کرد لذا باید با دنیا همکاری کرد. زیرا تا زمانی که ما به صورت سیستماتیک به شبکه جهانی در تولید و اقتصاد متصل نباشیم دائم دچار نوسان خواهیم شد.

عدم ثبات در قوانین

 وی در پایان برای رونق تولید در پیشنهاد به دولت آینده نیز گفت: البته دولت نقش اجرایی دارد و در تصمیمات مهم بایستی همه ی ارگان به تصمیم واحد برسند از طرف دیگر لازم است نسبت به تعیین مدل اقتصادی کشور اقدام کنیم و دچار روزمرگی نشویم و یک بار برای همیشه مدل اقتصادی خود را تعیین کنیم. پس از تعیین مدل اقتصادی یک تفکر منسجم حمایت از تولید و سرمایه گزاری ها مولد را ایجاد کنیم. مسئله دیگر عدم ثبات قوانین است که هیچ قرابتی با توسعه و تولید ندارند. مسئله ی دیگر اتصال سیستماتیک به شبکه جهانی است که در اینصورت شاهد مصوبات پی در پی به علت مسائل روزمره و اشتباه نخواهیم بود. این کشور ظرفیت های بینظیری دارد که اگر میدان برای بخش خصوصی خالی شود و البته بخش خصوصی نیز پاسخگو باشد می تواند به پیشرفت های چشمگیری نائل شود.

منبع : گسترش نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا