سینما و تئاترفرهنگ و هنر

سینمای صد و بیست ساله روایتگر تمدنی چند هزار ساله

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، به نقل از نگاه ایرانیان نیوز، دکتر مهدی کریمی تفرشی، تهیه کننده سینما و عضو هیات مدیره جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران اظهار کرد: سینمای ایران امروز صد و بیست ساله است. سینمایی صد و بیست ساله که راوی دردها، رنج ها، شادی ها، روزهای تلخ و شیرین، پیروزی ها و شکست ها، بی عدالتی ها، جنگ ها و ایثار و از خودگذشتگی یک ملت کهن با تمدنی چند هزار ساله است. سینمای ایران روایتگر تاریخی پر فراز و نشیب از سرزمینی است که حرف های بسیاری برای گفتن دارد و سینما زبان ناطق حقایق این سرزمین است.

وی گفت: سینما این هنر فاخر تصویرگر واقعیت ها به شیوه ای رئال بوده است. واقعیت هایی که گاه به مزاق بعضی ها خوش نیامد و گاه حس غرور و امید در دل مردم زنده کرد و گاه نگاهی نقادانه اما منصفانه به شرایط موجود جامعه داشت. گاهی در اوج فشار و گرفتاری و نا امیدی، مردم را خنداند و گاه با به تصویر کشیدن رنج مردم، اشک همزاد پنداری را بر گونه هایشان جاری کرد.

این تهیه کننده سینما و عضو هیات مدیره جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران در ادامه یادآور شد: اشکی نیست که فیلمسازی و به تصویر کشیدن واقعیت های یک ملت رسالتی است سنگین و درک و شناختی عمیق می خواهد از حقایقی که بسیاری قدرت دیدن آن را ندارند. باید تحلیلگر باشی، روانشناس باشی. جامعه شناس باشی و گاها از دل همین مردم دردکشیده برخاسته باشی. 

وی تاکید کرد: ورود به عرصه سینما و ماندن در آن مسئولیتی سنگین بر دوش سینماگر می گذارد چرا که امروز مردم ایران با هنر آشنا هستند هنر فاخر و هنر گیشه ای را خوب می شناسند. باید حواست باشد چه چیزی داری به این مردم میفروشی.

کریمی تفرشی در پایان گفت: برای ساختن جامعه ای پویا، سرزنده و سرشار از امید باید سینمای آن کشور پویا و امیدبخش باشد. این ملت فرهیخته اند. شکی در آن نیست پس تنها سینمایی فرهیخته روح آنها را ارضا می کند. اینکه چقدر سینمای ما توانسته هویت فرهنگی و تاریخی سرزمینی با تمدن چند هزار ساله را درست به تصویر بکشد نیاز به تاملی عمیق و شاید بازنگری جدی دارد. باید دفتر سینما را از نو ورق بزنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا