اقتصادکشاورزی و صنایع غذایی

سیاستهای ملی مرتع تدوین می شود/حفظ خاک و آب با تقویت پوشش گیاهی

به گزارش تولید آنلاین، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، خلیل آقایی گفت: اگر مراتع کشور تقویت شود و بیابان از بین برود، آنگاه دامداران و بهره برداران از این عرصه ها راضی و جنگل ها تقویت و عرصه اقتصادی منابع طبیعی قابل قبول خواهد بود.

وی با بیان این که بیش از دو سوم مراتع کشور، با ضعف پوشش گیاهی مواجه شده است، اظهار داشت: اولویت کشور حفظ خاک است و حفظ خاک، آب و مبارزه با تغییرات اقلیمی با تقویت و حفظ پوشش گیاهی امکان پذیر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما راهی به جز حفظ مراتع و منافع بهره برداران آن نداریم و بهره برداران باید احساس کنند که مراتع و اقتصاد آن متعلق به خودشان است.

وی افزود: روند تخریب و فرسایش مراتع در کشور سرعت گرفته و ما باید از همه ظرفیت‌های داخل و خارج از سازمان جنگل ها برای احیا، اصلاح و حفظ مراتع استفاده کنیم.

آقایی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم عوامل تخریب مراتع را کاهش و عملیات اجرایی در مراتع را توسعه دهیم.

وی با اشاره به وجود ۸۰ میلیون واحد دامی در عرصه مراتع کشور خاطرنشان کرد: از این جمعیت دامی کمتر از ۴۰ میلیون راس مجاز به چرا در مراتع هستند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری برداشت‌های بی رویه، عدم کنترل مجوزهای برداشت، تعطیلی ایستگاههای بذر گیاهان مرتعی، کاهش اعتبارات و تعطیلی بذرپاشی و کودپاشی را از چالش های مراتع عنوان کرد.

وی با تاکید بر تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حفظ، اصلاح و تقویت مراتع کشور گفت: ما باید منابع مالی را در مورد مراتع بسیج کنیم و با توجه به تخصیص ۲۰۰ میلیون دلار به سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری، امسال نقطه عطفی برای این حوزه خواهد بود.

آقایی افزود: اگر این اعتبار در حوزه منابع طبیعی درست توزیع و مصرف شود و مردم، بهره برداران این عرصه‌ها و مسوولان استانی و شهرستانی از عملکرد های اجرایی راضی باشند، سال آینده اعتبارات بیشتری جذب خواهیم کرد.

وی تغییر رویکرد ادارات منابع طبیعی در شهرستان ها از ارباب رجوعی به ترویجی و آموزشی را از سیاست های این سازمان برای حل بخشی از مشکلات عنوان کرد.

آقایی در عین حال بر ارتباط مستقیم و مشخص با بهره‌برداران عرصه های مرتعی با استفاده از فناوری های نوین ارتباطی برای دستیابی به مشکلات و انتظارات آنان تاکید کرد.

وی تهیه نقشه کاداستر برای کل اراضی کشور را از برنامه های این سازمان دانست و گفت: در سال ۹۹ برای کل اراضی کشور نقشه کاداستر تهیه می کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: اولویت ما برای امسال ،تهیه نقشه کاراستر برای ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور است و کل جنگل ها نیز تحت پوشش نقشه کاداستر قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا