بانک، بیمه و بورس

سهامداران وارد هیجانات زودگذر و حاشیه‌های بازار سهام نشوند

به گزارش روز دوشنبه از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، «مهدی امیری» نرخ ارز را به عنوان یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر شاخص‌های اقتصادی دانست و اظهار کرد: در حقیقت نرخ ارز، قیمت نسبی پول خارجی به پول داخلی را نشان می‌دهد که به عنوان یکی از عوامل کلان اقتصادی همیشه مورد توجه فعالان بازار سرمایه بوده است.

وی به رابطه مستقیم بازار سرمایه ایران و قیمت مواد اولیه در دنیا اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه ایران رابطه مستقیم و تنگاتنگی با قیمت مواد اولیه و محصولات در سراسر دنیا دارد و از آنجایی که مبنای معاملات در بازارهای جهانی، ارز است پس تغییرات نرخ ارز بر قیمت کالاها و محصولات تأثیرگذار خواهد بود.

امیری به تاثیر نرخ ارز اشاره کرد و افزود: می‌توان نتیجه گرفت با توجه به اینکه در بازار سهام تولیدات برخی از شرکت‌ها به خارج از کشور صادر و برخی از شرکت‌ها نیز مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود را خارج از کشور وارد می‌کنند، تغییرات نرخ ارز تأثیر متفاوتی بر نتایج عملکرد این شرکت‌ها گذاشته و به صورت مستقیم و غیرمستقیم ارزش سهام شرکت‌های بورسی را متاثر می‌کند.

عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته توجه داشت افزایش نرخ برابری ارز نسبت به پول ملی می‌تواند به عنوان یک استراتژی اقتصادی موجب تقویت تولید داخلی در برابر واردات کالاهای ساخته شده ارزان قیمت باشد، در این خصوص می توان به رشد سودآوری شرکت‌های تولیدی مانند شرکت‌های تولید کننده لاستیک، شوینده و روانکارها و غیره در سال اخیر اشاره کرد.

وی تصریح کرد: هر چند رشد نرخ ارز، تورم فزاینده را به کشور تحمیل و کاهش قدرت خرید عمومی را در پی داشت لکن قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سهام به صورت مستقیم از محل رشد بازدهی و سودآوری و به صورت غیرمستقیم از محل افزایش ارزش جایگزینی افزایش یافت. در صورتی که در آینده تحت تاثیر مذاکرات هسته ای تحریم های اقتصادی لغو شود، انتظار کاهش نرخ ارز شاخص‌های بازار سرمایه را متأثر خواهد کرد.

امیری توصیه کرد: سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه باید به اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت تغییرات قیمتی و ارزی توجه داشته باشند و در سرمایه‌گذاری‌های خود تغییرات لحظه‌ای نوسانات ارزی را ملاک قرار نداده و با اطلاعات و آگاهی کامل در سهام کم ریسک و بنیادی و با نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند و وارد هیجانات زودگذر و شایعات و حاشیه‌های بازار نشوند.

اقدامات سازمان بورس و سران قوا در راستای بهبود وضعیت بازار، گمانه‌زنی‌هایی را در زمینه تاثیر مثبت آنها بر معاملات بورس و بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی ایجاد کرد اما برخلاف پیش‌بینی‌های صورت گرفته، بازار بدون توجه به تصمیمات مثبت سران قوا و انجام تعهدات بانک مرکزی در زمینه واریز منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به روند منفی خود ادامه داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا