اهم اخبارتجارتصادرات و واردات

سنگال، دروازه ورود کالاهای ایرانی به غرب آفریقا

به گزارش تولید آنلاین ، نشست تجاری ایران و سنگال صبح روز دوشنبه ۲۰ فروردین در داکار پایتخت سنگال با حضور وزیر امور خارجه ایران، رییس اتاق ایران، رییس اتاق بازرگانی سنگال، وزیر تجارت سنگال سفیر سنگال در ایران، سفیر ایران در سنگال و دویست تاجر سنگالی و بیش از هفتاد بازرگان و فعال اقتصادی ایران برگزار شد.

در این نشست هیات همراه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در بخش‌های دارو، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، ماشین آلات، خدمات فنی و مهندسی، ساختمان، راه سازی، انرژی، نفت و گاز، مواد غذایی و مشتقات نفتی و پتروشیمی حضور داشتند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این همایش با اشاره به حضور وزیر امور خارجه کشور در این سفر گفت: سفر وزیر امور خارجه کشورمان و حضور نمایندگان سازمان‌های اقتصادی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران در این هیات بیانگر عمق روابط دوجانبه ایران و سنگال و نشان دهنده اراده جدی دولتمردان و مسئولین عالی دو کشور در توسعه مناسبات همه جانبه است.

او توسعه روابط اقتصادی و تجاری با آفریقا را سیاست راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: دولت محترم دکتر روحانی نیز به این مهم اهتمام ویژه داشته و در فضای پساتحریم نیز همچنان آن را با قوت دنبال نموده است. بخش خصوصی ایران با جدیت و علاقه مندی بسیار به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با آفریقا، ازجمله کشور سنگال که آن را دروازه ورود به منطقه غرب آفریقا نامیده اند نگاه می کند.

رئیس اتاق ایران معتقد است عضویت سنگال در بلوک های اقتصادی مهمی چون اتحادیه پولی و اقتصادی غرب آفریقا، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا و همچنین اتحادیه آفریقا اهمیت این کشور را در تحقق سیاست همکاری با قاره آفریقا دوچندان می‌کند.

شافعی سنگال را از اعضای فعال و تاثیرگذار بازار غرب آفریقا دانست و بیان کرد: سنگال می تواند فرصت مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی به منطقه غرب آفریقا را فراهم کند. همچنین امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی از طریق سنگال به کشورهای عضو با تعرفه بسیار کم فراهم می شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر موقعیت منحصر بفرد جغرافیایی و اقتصادی ایران که در چهار راه ارتباطی جهان واقع شده است، فرصت بی بدیلی را برای فعالین اقتصادی سنگال فراهم می کند تا به بازار بزرگ ۴۰۰ میلیونی منطقه دست یابند. ایران امن‌ترین و اقتصادی ترین مسیر دست یابی به کشورهای CIS، افغانستان، ترکیه و عراق را داراست.

رئیس اتاق ایران با اشاره به موقعیت ممتاز و امتیازات جغرافیایی ایران و سنگال، موضوع سرمایه گذاری مشترک در دو کشور را توجیه پذیر دانست و توضیح داد: به عنوان مثال سرمایه گذاری مشترک در سنگال در زمینه کشاورزی و تولید برنج می تواند انتقال تجربه و تکنولوژی و صادرات ماشین آلات کشاورزی ایران به بازار بزرگ سنگال و کشورهای اطراف را به همراه داشته باشد.

شافعی اظهار کرد: هم اکنون هر دو کشور ایران وسنگال علی رغم دارا بودن رشد اقتصادی قابل توجه و باثبات با موضوع اشتغال جوانان مواجه هستند و حل مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال، خصوصا برای جمعیت جوان و تحصیلکرده دو کشور موضوع مهمی برای مسئولین دو کشور است.

او معتقد است هر دو کشور می توانند با انجام سرمایه گذاری های مشترک و با راه اندازی پروژه های مشترک به ایجاد اشتغال و افزایش تولید ملی خود کمک قابل توجهی نمایند.

شافعی به اشتراکات و همسویی های سیاسی و فرهنگی ایران و سنگال اشاره کرد و گفت: باوجود ظرفیت های فراوان اقتصادی و تجاری دو کشور، متاسفانه سطح روابط اقتصادی و تجاری به هیچ وجه قابل قبول نیست. سهم ایران و سنگال از بازار یکدیگر زیر ده میلیون دلار است که با در نظر گرفتن زمینه های متعدد همکاری فی مابین و از همه مهمتر پیشینه روابط، ارقام مذکور به هیچ وجه درخور و شایسته روابط دو کشور نیستند.

شافعی تصریح کرد: هدف گذاری میان مدت ۱ میلیارد دلاری روابط تجاری فی مابین، با ظرفیت های واقعی دو کشور همخوانی داشته و قابل دسترسی است. به عنوان مثال ایران در بخشی از محصولات وارداتی و مورد نیاز سنگال مانند ، محصولات پتروشیمی، ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی و الکترونیکی, انواع کودهای شیمیایی , دارو و مواد غذایی، از مزیت بالایی برخوردار بوده و جزو کشورهای مهم تولیدکننده در جهان محسوب می گردد.

به گفته او همکاری های آموزشی در زمینه تولید برخی محصولات کشاورزی و غذایی و توریسم از دیگر زمینه های دارای مزیت برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دوجانبه هستند.

شافعی به نمایندگی از بخش خصوصی ایران، آمادگی کامل فعالان اقتصادی را برای نقش آفرینی در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه اعلام کرد .

آمادگی ایران برای تبدیل سنگال به قطب خودروسازی در منطقه غرب آفریقا

در بخشی دیگر از این همایش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور به بیان سخنرانی پرداخت.

او برگزاری این همایش را بیانگر وجود اراده سیاسی مشترک برای تمهید زمینه های حضور، مشارکت و نقش آفرینی هرچه بیشتر بخش خصوصی دو کشور در مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور دانست.

ظریف ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سنگال به عنوان دو کشور مهم در غرب آسیا و غرب آفریقا و جهان اسلام می توانند به عنوان پل ارتباطی این دو منطقه مهم، نقشی تاثیرگزار در توسعه و شکوفایی اقتصادی این دو منطقه مهم، همچنین بسط و گسترش صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی و وحدت و انسجام جهان اسلام ایفا نمایند.

وزیر امور خارجه کشور تصریح کرد: تلاش جهت افزایش تجارت بین دو کشور با رویکردی برد – برد که نه تنها متضمن صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی و نیز انتقال فناوری از سوی شرکت های ایرانی به سنگال، بلکه تامین نیازهای جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بخش کشاورزی و معدن از طریق فعالان اقتصادی سنگال است.

ظریف معتقد است افزایش مراودات اقتصادی در سایه همکاری بانکی میسر است و این مهم نیاز به فعالیت بیشتر بخش خصوصی و حمایت دو دولت دارد.

این مقام دولتی با تاکید بر اینکه افزایش فعالیت بخش خصوصی، مستلزم توجه و اهتمام مقامات سیاسی دو کشور است، افزود: بخش های خصوصی دو کشور از مقامات دولتی انتظار دارند که به موازات توسعه مناسبات سیاسی و همکاری های بین المللی ، دستور کار مشخصی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فراهم نمایند. لذا ترسیم چشم اندازی برای همکاری ها، هدف گذاری برای رساندن حجم روابط تجاری دو کشور به میزانی قابل قبول و متناسب با ظرفیت های موجود در آینده نزدیک باید در دستور کار قرار گیرد.

ظریف اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همکاری دولت و بخش خصوصی جمهوری سنگال، این کشور را به قطب خودروسازی در منطقه غرب آفریقا تبدیل کند.

او توضیح داد: گام های اساسی و اولیه آن حدود ۱۰ سال پیش با احداث و راه اندازی کارخانه و سنیران اتوو برداشته شده و امروز نیز با حمایت دولت محترم سنگال و رفع برخی مشکلات فنی و موانع زیرساختی توسعه فعالیت های این شرکت به یاری خداوند توسعه خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا