اقتصاداقتصاد بین المللتجارتصادرات و واردات

سفیر ایتالیا: با قدرت بدنبال حفظ روابط اقتصادی با ایرانیم

سفیر ایتالیا در تهران به حجم مبادلات بیش از پنج میلیارد دلاری با ایران در سال گذشته اشاره و تاکید کرد: رم با قدرت به دنبال حفظ روابط و مشارکت اقتصادی با تهران است.
به گزارش تولید آنلاین، مائورو کنچاتوری(Mauro CONCIATORI)  درباره پیامدهای خروج یکجانبه آمریکا از برجام و راهکارهای پیشنهادی برای توسعه همکاری ها با ایران اظهار داشت: باید با همکاری یکدیگر کار را پیش ببریم.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال ۱۳۹۵ به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها در دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه را صادر کرد؛ این تصمیم سبب شد برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن دچار تردید شوند و اعلام کردند همکاری خود را کاهش می دهند تا از پیامدهای تحریم آمریکا در امان بمانند.
با اعلام ترامپ در خروج از برجام، نخست ‌وزیر ایتالیا بر حفظ برجام تاکید کرد. ایتالیا به‌ عنوان یکی از شرکای بزرگ ایران، بعد از برجام چندین قرارداد بزرگ با ایران بسته است.

** ضرورت گفت وگوی قوی ایران و ایتالیا در موافقت نامه های فنی
وی با تاکید بر ضرورت «گفت و گوی قوی فنی» در مورد برخی از موافقت نامه ها که می تواند به دو کشور در حفظ همکاری موثر اقتصادی کمک کند، گفت: در وضعیت جدید پس از تصمیم گیری اخیر آمریکا در خروج از برجام، ما باید برخی از توافق های جدیدی که روی آنها کار می شود را پیدا کنیم و این شامل همه مواردی است که در مورد تجارت نفت و پروژه های بزرگ وجود دارد.
سفیر ایتالیا یادآورشد: این کشور در میان شرکای تجاری ایران رتبه نخست را دارد و میزان کالاهای صادراتی ایران به ایتالیا دو برابر صادرات آنهاست؛ در سال گذشته ایتالیا حدود سه میلیارد یورو از ایران نفت و میعانات گازی خریداری کرده است.
کنچاتوری  در حاشیه نمایشگاه بالابر و قطعات و تجهیزات وابسته  با بیان اینکه ما هنوز هم می توانیم با شرکت های کوچک و متوسط کار کنیم، افزود: این نمایشگاه یک نمونه واضح است که ۲۷ شرکت و گروه ایتالیایی با شرکای شناخته شده خود در ایران همکاری می کنند.

** ایتالیا در حال فراهم کردن مقدمات عمومی با اروپا برای حمایت از برجام
وی همچنین درباره توافق برجام و حمایت اروپایی ها از آن گفت: در حال پیدا کردن برخی مقدمات عمومی در سطح اتحادیه اروپا و ایران برای حمایت از این توافق هستیم.
سفیر ایتالیا در تهران همچنین درباره بسته پیشنهادی اروپا در زمینه برجام گفت: این بسته، مجموعه ای از ایده های استراتژیک کلی است و فکر می کنم همتایان ایرانی آن را مثبت دانسته اند.
کنچاتوری افزود: اکنون ما باید این ایده های کلی را در روش های مشخص ترجمه کنیم؛ البته کار آماده شده است؛ این اقدامات گاهی اوقات به آسانی و سریع به حمایت سیاسی از برجام کمک می کند.
بسته پیشنهادی اروپا درباره برجام مشتمل بر مباحث بانکی، تجاری و نفتی اواسط تیرماه به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شد که بخش های مختلف در حال بررسی این بسته پیشنهادی اند اما رییس جمهوری اسلامی ایران آن را ناکافی اعلام کرد.
سفیر ایتالیا در تهران درباره مواضع و سیاست های کشور متبوعش در حمایت از توافق برجام اظهار داشت: از طرف دولت ایتالیا یک فشار قوی برای حفظ روابط اقتصادی و مشارکت اقتصادی با ایران وجود دارد.
وی افزود: پس از آن بخش های خصوصی هستند که باید تصمیم های خود را بگیرند.
کنچاتوری درباره ضرورت فعال سازی شرکت های خصوصی ایتالیایی در مشارکت با شرکت های همتای ایرانی خود گفت: شرکت های خصوصی ایتالیا فعال شده اند و حضور ۲۷ شرکت خصوصی در نمایشگاه امروز نمونه بارز آن است.
روزنامه آنلاین «ایل فریولی» پنجشنبه گذشته به نقل از «ایزابلا دمونته» نماینده حزب دموکراتیک ایتالیا در پارلمان اروپا نوشت: اتحادیه اروپا از شرکت های فعال این قاره در ایران در قبال پیامدهای بالقوه بازگشت تحریم های آمریکایی، محافظت می کند.
فدریکا موگرینی مسئول عالی سیاست خارجی اروپا و نایب رئیس کمیسیون اروپا نیز در پاسخ به پرسش این نماینده ایتالیایی در پارلمان این قاره مبنی بر اینکه «با توجه به متوقف شدن سفارشات به ارزش ۱.۵میلیارد یورو به زیان شرکت ایتالیایی «دانیلی دی بوتریو» چه تدابیری می توان برای خنثی سازی تاثیر تحریم های امریکا بر شرکت های اروپایی که در ایران فعالیت می کنند، اتخاذ کرد»، اظهار داشت: اتحادیه اروپا قاطعانه قصد ادامه تعهد برای اجرای کامل و موثر توافق هسته ای با ایران را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا