تجارت

سردرگمی تولیدکنندگان مناطق آزاد با اجرای قانون جدید

یحیی میربلوچ،، اظهار کرد: با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، صنایع مستقر در مناطق آزاد که بخشی از مواد اولیه آنها وارداتی است و بخشی از سرزمین اصلی منتقل می‌شود، دچار مشکلات بسیار شدند. تاکنون مواد اولیه وارداتی در بدو ورود از گمرک ترخیص و مالیات بر ارزش افزوده نیز همان جا دریافت می شد.

اما به گفته وی با اجرای قانون جدید، بعد از اینکه این مواد اولیه در محدوده مناطق آزاد تولید می‌شود، گمرک مجددا از تولیدکنندگان مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرد. برای مثال برنج فرآوری نشده از گمرک ترخیص و همانجا به ازای هر کیلو ۳۶۷ تومان مالیات دریافت می‌شود، اما بعد از تولید در کارخانه‌های منطقه آزاد، گمرک می‌گوید این کالا، کالای داخلی است که هر کیلو از آن ۲۸۵۰۰ تومان قیمت دارد و بنابراین تولیدکنندگان برای خارج کردن محصول نهایی خود از مناطق آزاد و انتقال آن به انبارها در سرزمین اصلی باید ۹ درصد از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را منهای ۳۶۷ تومان دوباره پرداخت کنند. در اینجا ۹ درصد ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان معادل ۲۷۰۰ تومان است که با کسر ۳۶۷ تومان، این مبلغ به حدود ۲۴۰۰ تومان می رسد. یعنی واحد تولید برنج مستقر در منطقه آزاد برای خارج کردن هرکیلوبرنج خود از این منطقه باید ۲۴۰۰ تومان مالیات پرداخت کند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی چابهار با بیان اینکه وارد کننده کالای نهایی که ارز بیشتری از کشور خارج می کند، فقط همان ۳۶۷ تومان مالیات به ازای هر کیلو برنج را پرداخت و بعد کالای خود را در بازار می فروشد، تصریح کرد: اما تولیدکنندگان در نهایت به ازای هر کیلو برنج باید ۲۴۰۰ تومان معادل هفت برابر مالیاتی که وارد کننده می‌دهد، پرداخت کنند. در این شرایط قیمت تمام شده تولید کننده بیشتر از وارد کننده می شود و دیگر توان رقابت برای تولید کنندگان وجود ندارد. این مشکل در کالاهای دیگر از جمله چای هم وجود دارد.

وی با اشاره به فعالیت یک واحد تولید محصولات فلزی نیز گفت: این واحد مواد اولیه خود را از بورس کالا می‌خرد و همان جا مالیات ۹ درصدی پرداخت می‌کند، اما زمان خروج کالا از منطقه آزاد دوباره گمرک ۹ درصد دیگر مالیات بر ارزش افزوده می‌خواهد.؛ در حالی که اگر این کارخانه خارج از منطقه آزاد بود، فقط باید همان ۹ درصد اول را پرداخت می‌کرد.

تولیدکننده توان رقابت ندارد

میربلوچ با بیان اینکه این قانون معضلی برای همه تولید کنندگان منطقه آزاد شده، تصریح کرد: در این شرایط تولیدکنندگان توان رقابت با وارد کنندگان را ندارند؛ چراکه از طرفی تولیدکنندگان منطقه آزاد دو بار مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند. به عبارت دقیق تر نرخ اعلام شده برای محاسبه مالیات کالاهایی که در منطقه آزاد تولید می‌شود کالای داخلی است و بر اساس نرخ ارز نیما محاسبه می‌شود اما برای وارد کننده با نرخ دولتی محاسبه شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن کارخانه‌های فرآوری و بسته بندی برنج مناطق آزاد با بیان اینکه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد طی نامه‌ای به گمرک اعلام کرده که تفسیر اشتباهی از قانون شده است، اظهار کرد: در مجموع این وضعیت باعث شده شرکت‌های منطقه آزاد نتوانند کالای خود را وارد یا خارج کنند. راه حل این شرایط هم این است که در بدو ورود مالیات بر مبنای واردات دریافت شود اما اینکه بعد از تولید دوباره از تولیدکنندگان مالیات گرفته شود انصاف نیست.

وی با بیان اینکه اقدامات یاد شده خلاف شعار سال و تاکیدات مقام معظم رهبری است، ابراز امیدواری کرد که مسئولان طبق همان فرمایشات ایشان موانع تولید را بردارند.

گفتنی است پیش‌تر هم تولیدکنندگان منطقه آزاد قشم در طوماری اعلام کرده‌ بودند که اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، بدون تامین زیرساخت‌های لازم در مناطق آزاد، باعث مختل شدن جریان ارسال کالا در عمده مناطق شده و در صورت ادامه این روند احتمال دارد تولید در مناطق آزاد متوقف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا