انرژی

زنگ خطر افزایش مصرف گاز خانگی تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز

«محمدرضا جولایی» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ، با تاکید بر اینکه اکنون مصرف گاز بخش خانگی در آستانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز قرار دارد، افزود: روز سه‌شنبه (۲۵ آبان‌ماه) سامانه سرد دیگری وارد کشور می‌شود.

وی ادامه‌داد: اگر روند افزایش مصرف گاز به همین شکل ادامه داشته باشد، مصرف گاز بخش خانگی از ۵۰۰ میلیون متر مکعب کنونی به ۶۰۰ میلیون مترمکعب تا ابتدای هفته بعد می‌رسد.

جولایی درباره جریمه مشترکان پُرمصرف گاز نیز گفت: هنوز جزئیات این جریمه مشخص نشده است.

وی تاکید کرد: نزدیک به ۲۵ درصد از مشترکان ۵۰ درصد از کل گاز بخش خانگی را مصرف می‌کنند که این روند نیازمند اصلاح است.

مدیر دیسپچینگ (مدیریت یکپارچه تولید، توزیع و مصرف) شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: از یک ماه پیش که بارش‌ها آغاز شده و همچنان ادامه دارد، افزایش ۱۰۰ درصدی در مصرف گاز نسبت به همین بازه زمانی در سال ۹۹ را شاهد بودیم، ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش ۲ درجه‌ای دما نسبت به پارسال است.

بر اساس آمار شرکت ملی گاز ایران هم‌زمان با ورود نخستین موج سرما به کشور، مصرف گاز ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. این موضوع باعث شد تا نگرانی‌ها برای تامین سوخت زمستانی بخش خانگی، صنایع و نیروگاه‌ها بیشتر شود. با این حال وزارت نفت دولت سیزدهم اعلام کرد که اولویت تامین گاز در زمستان، بخش خانگی است و برای جبران کمبود گاز در کشور تلاش شده تا سوخت مایع نیروگاه‌ها به میزان کافی تامین شود.

این اولویت‌بخشی در پی ناترازی و خاموشی‌های زمستان سال گذشته رقم خورد، اما حالا خبرهایی به گوش می‌رسد که از موفقیت وزارت نفت در برنامه‌ریزی برای این مساله خبر می‌دهد، برای مثال میدان گازی پارس جنوبی که نزدیک به ۷۰ درصد گاز مصرفی ایران را در برمی‌گیرد، ‌اکنون با حداکثر توان تولید آماده است تا گاز مصرفی کشور را تامین کند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز اعلام کرد که عملیات تعمیرات اساسی سکوهای پارس جنوبی تمام شده است و برای تولید روزانه گاز به میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب در زمستان امسال آمادگی وجود دارد و این تولید از ۳۷ سکوی دریایی پارس جنوبی انجام خواهد شد.

افزایش مصرف گاز بخش خانگی که حالا به مرز ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده، استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور را ناگزیر کرده است.

وزیر نفت در روزهای گذشته از ذخیره‌سازی بیش از ۲.۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاه‌ها و صنایع عمده خبر داد و اعلام کرد: در زمینه فروش و صادرات فرآورده‌های نفتی به دلیل تامین ذخایر و مصارف داخلی محدودیت‌هایی وجود داشته است، اما از دو هفته آینده صادرات فرآورده‌ها از سرگرفته خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا