انرژی

رکورد برداشت گاز از پارس جنوبی شکسته شد

به گزارش روز چهارشنبه از شرکت نفت و گاز پارس، «علیرضا عبادی» با بیان اینکه برداشت گاز از سکوهای ۳۷ گانه تولیدی پارس جنوبی با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در شرایط مطلوبی قرار دارد، اضافه کرد: برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در آذرماه امسال به طور میانگین به بیش از ۶۸۲ میلیون مترمکعب رسید.

وی ادامه داد: با توجه به نقش گاز طبیعی در مدیریت کلان اقتصادی کشور و تعهد شرکت نفت و گاز پارس در تامین ۷۰ درصد نیاز روزافزون مصرف گاز به خصوص در فصل سرما، توانستیم در روزهای اخیر با تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی برداشت تکلیفی گاز از برنامه مصوب شرکت ملی نفت ایران نیز فراتر عمل کنیم.

عبادی ظرفیت برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را ۷۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: امیدواریم با تکمیل برخی چاه‌های سکوهای در حال توسعه و دستیابی به سقف ظرفیت تولید، این رقم در سال آینده و متناسب با افزایش مصرف سالانه گاز در کشور افزایش یابد.

میدان مشترک پارس جنوبی که در بستر خلیج فارس و مرز مشترک ایران و قطر قرار دارد، بزرگترین میدان گازی جهان است. مجموع ذخایر گازی این میدان ۳۹ تریلیون متر مکعب و ذخایر میعانات گازی آن نیز ۵۶ میلیارد بشکه است.

از این میزان سهم ایران در بخش گاز آن ۱۴ تریلیون متر مکعب و در میعانات گازی ۱۸ میلیارد بشکه برآورد می شود که معادل ۸ درصد از کل گاز جهان است.

با توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی علاوه بر تامین ۷۵ درصد از گاز کشور از این میدان، همچنین توسعه صنعت پتروشیمی نیز در کشور انجام شد. همچنین جایگاه ایران در میان تولیدکنندگان گاز در دنیا نیز ارتقا داشته و سبد صادراتی کشور با توجه به جایگزینی سوخت مایع با گاز متنوع‌تر شده است.

خودکفایی در تولید بنزین با تکیه بر میعانات گازی تولیدی از پارس جنوبی با بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس از دیگر دستاوردهای توسعه این میدان گازی مشترک به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا