بانک، بیمه و بورس

روزهای روشن پیش‌روی بازار سرمایه با اقدامات سازمان بورس

به گزارش روز شنبه از سازمان بورس و اوراق بهادار، «رسول رحیم‌نیا» به اقدامات سازمان بورس برای بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: سازمان بورس باید مکانیزمی را فراهم کند تا بتواند از منابعی که وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود به درستی استفاده کند.

وی اظهار داشت: اگر روند مذاکرات برجام به شکل درست پیش برود و زمینه آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده فراهم شود، در آن زمان می‌توان شاهد اثر مستقیم چنین اتفاقی در بازار باشیم.

رحیم‌نیا معقد است در وضعیت فعلی یکی از نگرانی‌های ایجاد شده در بازار، تامین مالی دولت از طریق اوراق بدهی و تصمیم‌گیری مسوولان دولتی در حوزه بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان‌کرد: آزادسازی پول‌های بلوکه شده چنین نویدی را به سهامداران می‌دهد که دولت دیگر به دنبال تامین مالی از طریق بازار سرمایه و فروش سهام نیست که این امر باعث می‌شود تا بازاری آرام و بدون دخالت دولت را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه بهتر است اقدامی انجام شود تا چگونگی مدیریت ترکیب دارایی جذب شده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به درستی انجام شود، ادامه‌داد: در این زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید ضمن خرید سهام بنیادی، زمینه‌ساز افزایش نقدشوندگی سهام در بازار باشند.

به گفته رحیم‌نیا، افزایش شفافیت و عدالت از مجموعه عواملی هستند که موجب بازگشت اعتماد به بازار سرمایه می‌شوند.

وی بیان‌داشت: افزایش عمق مظنه از جمله اقداماتی است که در چند روز گذشته در دستور کار سازمان بورس قرار گرفت، این اقدام با مزیت‌های زیادی برای کلیت بازار همراه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه‌داد: این اتفاق نشان‌دهنده نمای کلی از همه سفارش‌های مربوط به یک نماد است که از این طریق زمینه تشخیص سفارش‌های غیرواقعی در بازار فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه در بازار با برخی از سفارش‌ها روبه‌رو هستیم که با هدف دستکاری قیمت و گمراهی سهامداران ایجاد می‌شوند، گفت: با توجه به وجود چنین معضلاتی در بازار، افزایش عمق مظنه باعث می‌شود تا سطح حمایت و مقاومت واقعی قیمت‌ها در همان لحظه پیدا شود که این مساله تاثیرگذار بر روند کلی بازار و تشخیص سفارش‌های غیرواقعی خواهد بود.

رحیم‌نیا گفت: یکی از نکات تاثیرگذار در ضرر و زیان هنگفت سهامداران در ٢ سال گذشته، رفتارهای هیجانی بود که به دلیل سفارش‌گذاری در برخی از نمادها ایجاد شد.

وی با بیان اینکه با مشاهده عمق بازار می‌توان تشخیص داد که سفارش‌ها در بازار واقعی هستند یا خیر، اضافه‌کرد: برخی سعی دارند تا با ایجاد رفتارهای هیجانی، سهامداران را در خرید و فروش هیجان زده کنند؛ بنابراین افزایش عمق مظنه جزو تصمیمات به موقع سازمان بورس بود که می‌تواند کمک شایانی در جلوگیری از ضرر و زیان چشمگیر سهامداران داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان‌کرد: از دیگر اقداماتی که قرار است سازمان بورس در دستور کار قرار دهد، مساله مربوط به افزایش حجم مبنا و دامنه نوسان بود که این عوامل در کنار یکدیگر منجر به افزایش نقدشوندگی و شفافیت در بازار می‌شود.

وی گفت: در مجموع سازمان بورس روند مثبتی را در اقدامات خود آغاز کرده که امیدواریم در آینده هم این تصمیمات تاثیرگذار ادامه‌دار باشد.

رحیم‌نیا افزود: در سال‌های گذشته یکی از نگرانی‌های موجود در بین سهامداران این بود که سازمان بورس به عنوان نهاد مستقل درگیر دخالت‌های سیاسی دولت شود و بهتر است سازمان بورس شفاف‌سازی‌هایی را در این زمینه انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا