تجارتشرکتهاصادرات و وارداتصنعت و معدن

رشد ۳ درصدی صادرات تولیدات فولادی

بررسی عملکرد ۱۱ واحد بزرگ فولادسازی کشور نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال سه میلیون و ۴۸۸ هزار و ۸۶۷ تن شمش و تولیدات فولادی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد دارد.

آمار کارخانه‌های ذوب‌آهن و مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، هرمزگان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد خراسان، کاوه جنوب، صبا فولاد، سنگ‌آهن چادرملو و فولاد بناب درمجموع شهریورماه امسال صادرات ۵۸۴ هزار و ۵۲۰ تن را نشان می‌دهد که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، حاکی از رشد ۶۰ درصدی است که از جهش قابل‌توجه در مقایسه با پارسال برخوردار است.

بیشترین رشد صادرات شهریورماه ۹۸ مربوط به فولاد آلیاژی ایران (یزد) با ۱۶۸ درصد است در زمینه میلگرد با صدور ۹ هزار و ۹۹۴ تن ثبت شد و بالاترین افت صادرات در آخرین ماه تابستان مربوط به فولاد خراسان در ارتباط با میلگرد و رقم ۱۲۹ تن که ۹۹ درصد نسبت به شهریور ۹۷ کاهش نشان می‌دهد.

همچنین در ارتباط با بازدهی واحدهای مزبور در دوره ۶ ماهه امسال، صادرات میلگرد فولاد بناب با رقم ۲۱ هزار و ۱۹۰ تن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد هزار و ۲۱۹ درصدی را ثبت کرد و فولاد خوزستان به همراه صبا فولاد به شکل مشترک کاهش ۱۶ درصدی را در این مدت داشتند.

مجموع صادرات فولاد خوزستان در ۶ ماهه نخست ۹۸ به رقم یک‌میلیون و هزار و ۳۷۸ تن بود و صبا فولاد نیز ۲۴ هزار و ۹۸۷ تن ثبت شد.

فولاد خوزستان در دوره این گزارش ۲۸.۷ درصد صادرات را به خود اختصاص داد و درواقع نزدیک به یک‌سوم عملکرد را از آن خود ساخت و فولاد مبارکه ۲۱.۵ درصد و ذوب‌آهن اصفهان نیز ۱۶.۲ درصد را در اختیار گرفتند.

واحدهای یاد شده درمجموع با ۲ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۴۷۸ تن ۶۶.۵ درصد از کل صادرات ۶ ماهه را به خود اختصاص دادند.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهریورماه اعلام کرد: بخشی از واحدهای تولیدی در زمینه فولاد قراردادها و طرح‌هایی را در دست اقدام دارند و باید تجهیزاتی را وارد کنند که مجبور به تأمین ارز هستند.

وی با بیان اینکه این امر نفی‌کننده سیاست کلی دولت در مسیر جلوگیری از خام فروشی نیست و اضافه کرد: طرح توازن فولاد، یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است و زنجیره تولید فولاد از سنگ‌آهن تا محصولات نهایی را پیگیری می‌کنیم.

به گفته رحمانی، سال‌های آینده زنجیره متوازنی در حوزه فولاد خواهیم داشت و در سال ۹۷ هم در تولید فولاد خام کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه را پشت سر گذاشتیم و به رتبه دهم جهان رسیدیم که نشان‌دهنده شروع جهت‌گیری درست و پرشتاب کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تشریح کرد: امروز صنعت فولاد کشور به نسبت، بومی‌سازی شده و جز در موارد خاصی همچون الکترود، سایر نیازهای خود را در داخل تولید می‌کند و به خودکفایی رسیده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا