اقتصاداهم اخبار

رد ادعای کمبود سوخت در ماجرای قطعی برق

سرد شدن ناگهانی هوا در کنار ادامه شیوع کرونا در کشور باعث شد تا آنگونه که وزیر نفت گفته، زمستان امسال با افزایش ۱۲درصدی مصرف گاز در بخش خانگی همراه شود.

این افزایش مصرف البته با توسعه شبکه گازرسانی و افزایش برداشت گازی که از میدان مشترک پارس جنوبی انجام می‌شود، ‌ منجر به قطعی گاز به ویژه در سرشاخه‌ها نشد.

با این حال، ‌ برخی ادعاها نسبت به کمبود سوخت نیروگاهای کشور مطرح شد.

در کنار آن هم با آلودگی هوا در تهران و برخی از کلان شهرها، مازوت‌سوزی به عنوان متهم اصلی مطرح شد. این در شرایطی بود که همواره مسئولان وزارت نفت تاکید کرده بودند که در نیروگاه‌های اطراف تهران به هیچ عنوان مازوتی نمی‌سوزد اما انگار گوش شنوایی برای این موضوع وجود نداشت.

حتی برخی از مسئولان از لزوم بررسی میزان خودپالایندگی تهران صحبت کردند و خواستند تا مطالعه‌ای کامل برای ظرفیت تهران برای مصرف سوخت انجام شود. موضوعی که البته در بین خبرهای دیگر گم شد.

در این میان، پیگیری ها نشان می‌دهد مصرف مازوت در کل کشور در ۱۰ روز اول بهمن که سردترین روزهای سال به شمار می‌رفته، تنها ۲.۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

این درحالی است که در همین بازه زمانی میزان تحویل گاز به عنوان سوخت پاک به نیروگاه‌ها با وجود افزایش مصرف در بخش خانگی و تجاری، ۲۵.۵ درصد بیشتر بوده است.

در مقابل اما تحویل گازوئیل به نیروگاه‌ها در ۱۰ روز اول بهمن ماه حدود ۱۸ درصد کمتر شده است.

با در نظر گرفتن هر لیتر سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) معادل یک متر مکعب گاز، در مجموع در دهه اول بهمن ماه، ۱.۸ میلیارد متر مکعب سوخت در نیروگاه‌ها به مصرف رسیده است. این در حالی است که در ۱۰ روز اول بهمن در سال ۹۸، میزان مصرف سوخت نیروگاه‌ها معادل ۱.۶۹ میلیارد متر مکعب گاز بوده است. این اعداد نشان می‌دهد نیروگاه‌های کشور، ‌ در سردترین روزهای سال، ۶.۳ درصد سوخت بیشتری مصرف کرده‌اند.

این در حالی است که میزان مصرف برق نیز رشدی ۶.۶ درصدی داشته است.

همچنین علاوه بر سوخت مصرفی در این دوره زمانی، نیروگاه‌ها حدود ۳۸۱ میلیون لیتر گازوئیل و ۱.۲ میلیارد لیتر مازوت در مخازن خود ذخیره داشته‌اند تا در صورت نیاز برای تولید برق بیشتر مورد استفاده قرار دهند.

با توجه به این اعداد و ارقام مشخص می‌شود که در موضوع کمبود و قطعی برق در تهران و برخی دیگر از شهرها، کمبود سوخت دلیل نبوده و علت آن را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد.

همچنین از آنجا که تنها ۲.۸ درصد مازوت بیشتری نسبت به سال گذشته مصرف شده، نمی‌توان آلودگی هوا را به مازوت‌سوزی نسبت داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا