اهم اخبارتجارت

دستیابی به صادرات ۷۵ میلیارد دلاری با شناسایی بازارهای‌ جدید

«علیرضا پیمان پاک» در سی و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه برنامه‌های تجاری کشور به دو بخش تقسیم می‌شود، اظهار داشت: در گام نخست توسعه بازار و در بخش دوم رفع مشکلات در مسیر تجارت در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه اشکال اصلی در اجرای برنامه‌های کلان است، گفت: عدم اولویت‌بندی در صادرات، نادیده گرفتن ظرفیت‌های کشورهای همسایه و همسو، بحث توسعه بازار همراه با اعزام هیات‌های تجاری و شناسایی بازارهای کشورهای همسایه علاوه بر عدم ایجاد ثبات در بازار و حفظ کالا با کیفیت در منطقه از دلایل عدم موفقیت توسعه صادراتی است.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه در دولت قبل نقشه راه مناسبی برای توسعه تجارت خارجی کشور وجود نداشت، خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در این زمینه نقشه راهی تدوین کرده بود، زیرا با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی مبنی بر دو برابر شدن صادرات غیرنفتی، هدف‌گذاری برای دستیابی به ۷۵ میلیارد دلار صادرات تا افق ۱۴۰۴ انجام شد.

وی اظهار داشت: باید رویکردها در حوزه صادرات از بخش سنتی به صادرات فناور محور تغییر یابد، از سوی دیگر به راه‌اندازی شبکه‌های خرده‌فروشی در کشورهای مقصد توسط صادرکنندگان توجهی نشده است و تمرکز باید به‌گونه‌ای باشد تا در زنجیره صادراتی بیشترین ارزش را به کشور وارد کنیم.

پیمان پاک خاطرنشان کرد: در اولویت‌بندی برای حوزه صادرات کشورهای همسایه در جایگاه نخست قرار و کشورهای راهبُردی در اهداف بعدی جای گرفتند و در این فرآیند در چند محور تمرکز شد که یکی از محورهای اصلی توسعه بازار بود و محور مهم دیگر هم لجستیک بود.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: همچنین در موضوع زیرساخت‌های ریلی کشور و ترانزیت، گلوگاه‌های ریلی و رفع مشکلات گمرکات اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مذاکره برای موافقت‌نامه تجارت آزاد را با چند کشور آغاز شده است، تصریح کرد: و تجارت آزاد با اوراسیا نیز به‌صورت جدی پیگیری می‌شود که تا آذرماه امسال بر سر کالاها توافق خواهد شد و بعد از آن هم مصوبات مجلس در این رابطه به نتیجه خواهد رسید و موافقت‌نامه با صربستان و اندونزی نیز در دستور کار قرار دارد.

پیمان پاک با بیان اینکه توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانش بنیان از اولویت‌های اصلی است، تاکید کرد: اقدامات مختلفی در این زمینه انجام شده است و تلاش کردیم تا مساله ضمانت‌نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی حل شود.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه توسعه تجارت الکترونیک مهم است و روی آن متمرکز شده‌ایم، گفت: مساله تحریم به راحتی با ایجاد شبکه‌های بانکی، با ایجاد موارد مختلف قابل حل است اما توجهی به آن نکرده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا