اقتصادلوازم خانگی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی:

با خروج خارجی‌ها از بازار بزرگ و جذاب ایران، مسوولان در تلاشند تا تولیدکنندگان بزرگ داخلی لوازم‌خانگی را به سمت ایجاد برند ملی و پس از آن حضور در بازارهای جهانی سوق دهند.

به اعتقاد برخی کارشناسان این حوزه، برندسازی نیازمند «متولی» است، یک متولی که دولتی نبوده بلکه یک رهبر بخش خصوصی وجهه‌دار باشد و بتواند همه را با خود همراه کند.

آنان می‌گویند: صنعت لوازم‌خانگی در ایران در بسیاری موارد هنوز وابسته به خارج است، به‌طور مثال در زمینه تولید کمپروسور با وجود تلاش‌های انجام شده در گذشته، اما وابستگی ۱۰۰ درصدی وجود دارد و این قبیل مسائل مانعی بر سر راه برندسازی است.

همچنین برخی دیگر از تعامل نداشتن شرکت‌های بزرگ لوازم‌خانگی و اینکه همواره به عنوان رقیب به یکدیگر نگاه می‌کنند، به عنوان مانعی بزرگ بر سر راه برندسازی یاد می‌کنند و معتقدند: امروز نیاز است تا شرکت‌های بزرگ با یکدیگر کار مشترک انجام دهند تا ارزش‌افزوده برای همه تولیدکنندگان ایجاد شود.

در این زمینه، «ابوالقاسم شانه‌ساز»، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی کوچک امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی افزود: برندسازی به نحوه ارتباط ما با دیگر کشورها بازمی‌گردد، اینکه چقدر به ما اجازه تبلیغات بدهند یا تسهیلات و امکاناتی بتوان در اختیار مردم آن کشورها قرار داد تا از محصولات ایرانی استقبال کنند.

وی بیان‌داشت: به‌طور مثال در کشوری نظیر ترکیه که با سرمایه‌گذاری آلمان‌ها در سال‌های گذشته امروز خود به تولیدکننده و صادرکننده لوازم‌خانگی تبدیل شده و حتی نیاز اتحادیه اروپا را تامین می‌کند، نمی‌توان از نفوذ و گسترش محصولات ایرانی صحبت کرد.

شانه‌ساز ادامه‌داد: اما در کشوری همچون عراق که در این زمینه بسیار عقب‌تر از ایران است، می‌توان به برندسازی پرداخت و مزیت‌هایی قائل شد تا به سمت محصولات ایرانی ترغیب شوند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی کوچک تاکیدکرد: برندسازی نیازمند ادغام واحدهای کوچک و بزرگ‌تر شدن واحدهای بزرگ است، هرچند موافق این موضوع هستیم اما مشکلی که وجود دارد، از نظر اجتماعی و فرهنگی نمی‌توان کارخانجات را تعطیل کرد.

این مقام صنفی تصریح‌کرد: مشکل اصلی صنعت لوازم‌خانگی کشورمان در تعدد واحدهاست، به‌طوری که واحدهای در حد و اندازه جهانی نداشته یا کم داریم.

وی یادآوری‌کرد: شرکت کره‌ای سامسونگ سالیانه ۶۰ میلیون دستگاه تلویزیون به سراسر جهان عرضه می‌کند، از این تعداد فقط یک میلیون دستگاه در داخل این کشور و ۵۹ میلیون دستگاه دیگر در سایر کشورها ساخته می‌شود.

شانه‌ساز اضافه‌کرد: این نشان می‌دهد شرکت یاد شده سرمایه‌گذاری وسیعی انجام داده، با کشورهای بسیاری ارتباط گرفته و تبلیغات زیادی انجام داده است، نظیر چنین موضوعی را در خصوص ال. جی دیگر برند مطرح کره‌ای شاهد بودیم که از جمله در سال‌های گذشته تبلیغات آنها را در وسط میادین فوتبال و مسابقات حساس مشاهده می‌کردیم.

از حدود ۶۰۰ واحد بزرگ و کوچک حاضر در صنعت لوازم خانگی ایران، نزدیک به ۱۰۰ واحد کوچک هستند.

آمارهای ۸ ماهه تولید

بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع یخچال و ‌فریزر، ماشین لباس‌شویی و تلویزیون از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه است.

در هشت ماه گذشته، یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۲۹.۲ درصدی نشان می‌دهد.

مطابق این آمارها، در هشت ماهه امسال ۶۶۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی توسط کارخانجات داخلی تولید شد. تولید یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۸.۲ درصدی داشته است.

تولید انواع تلویزیون در این مدت با رشد ۶۲.۵ درصدی پیشتاز شد و به ۸۰۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید.

با این حال، در تولید کولر آبی افت ۱۱.۲ درصدی در هم‌سنجی با سال گذشته به ثبت رسید و تولیدکنندگان داخلی ۷۵۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه از این محصول تولید کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا