اقتصادانرژیاهم اخبارتشکلهاصنعت و معدنگفتگو و مصاحبه

داشتن پالایشگاه برای همه کشورهای دنیا یک موضوع امنیتی است و همه تلاشند بخش عمده نیاز داخل کشور خودشان را تامین کنند

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد”تولیدآنلاین”،دکتر سیدحمید حسینی ، در خصوص لزوم ساخت پالایشگاه در کشور اظهار داشت: تصمیم‌گیری در رابطه با ساخت پالایشگاه جدید مخصوصا پالایشگاه بزرگ و میلیاردی نیاز به مطالعه دارد، باید بازار منطقه و رقبا را بررسی و مطالعه کنیم، آیا بازاری که اکنون برای صادرات فراورده‌های نفتی داریم در آینده هم خواهیم داشت؟ اکنون کشور عراق ظرفیت پالایشی خود را از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه به بالای ۲ میلیون بشکه می‌رساند، آیا بازار اشباع نمی‌شود؟ آیا افغانستان طرح پالایشگاهی دارد؟ آیا امارات و یا ارمنستان پروژه دارند؟ همه اینها نیاز به مطالعه دارد، آیا ضرورت دارد که پالایشگاه بسازیم؟ آیا این پتانسیل در بازار وجود دارد؟ 

چه پالایشگاهی بسازیم؟

وی تصریح کرد: قطعا پتانسیل برای توسعه ظرفیت پالایشگاهی را داریم اما مشکل اصلی سرمایه، دانش فنی و لایسنس برای پالایشگاه‌های بزرگ است، به تصور بنده می‌توانیم به سمت ساخت پالایشگاه‌هایی مثل ستاره خلیج‌فارس که میعانات مصرف می‌کنند، تکنولوژی پیچیده‌ای ندارند و یا پالایشگاه‌های نفت سنگین و فوق سنگین و یا پالایشگاه‌های کوچک برویم، در این زمینه هم می‌توانیم بازار داشته باشیم و هم امکانات مالی و تکنولوژی کشور این اجازه را می‌دهد. 

 پالایشگاه برای همه کشورهای دنیا یک موضوع امنیتی است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت،گاز و پتروشیمی درباره اینکه پتانسیل بازار؛ نفت‌خام و یا فرآورده را ایجاب می‌کند، گفت: این موضوع نیاز به کار مطالعاتی دارد بسیاری از کشورهای منطقه در حال توسعه ظرفیت پالایشگاهی خود هستند از سوی دیگر بسیاری از کشورهای اروپایی در حال تعطیل کردن پالایشگاه‌ها هستند، بنابراین نمی‌توان قاطعانه گفت که شرایط چه چیزی را ایجاب می‌کند. در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که بخواهند همه نفت‌خام را صادر و یا همه آن را تبدیل به فرآورده کنند، قطعا داشتن پالایشگاه برای همه کشورهای دنیا یک موضوع امنیتی است و همه تلاش می‌کنند بخش عمده نیاز داخل کشور خودشان را تامین کنند، در هر حال اینکه همه نفت‌خام را تبدیل به فروارده کنیم درست نیست. 

 نفت را خام صادر کنیم یا تبدیل به فراورده کنیم؟

وی با بیان اینکه امکان صادرات فرآورده در شرایط تحریم و در شرایط غیرتحریم حتما صادرات نفت‌خام راحت‌تر است، تاکید کرد: فعلا در پالایش نفت‌خام و تبدیل به فرآورده ارزش افزوده ایجاد نمی‌کنیم، پالایشگاه‌ها در بهترین شرایط ۵ دلار هزینه می‌کنند تا اگر شرایط رقابتی باشد ۷ تا ۸ دلار هزینه پالایش بگیرند بنابراین اینگونه نیست که بگوییم اگر نفت را خام صادر می‌کنیم ارزش افزوده و یا اشتغال بالایی را از دست داده‌ایم. 

حسینی ادامه داد: ما منابع مالی کمی داریم؛ اینکه میادین مشترک، پالایشگاه و یا پتروشیمی را توسعه دهیم، باید اولویت‌بندی شود یعنی ابتدا روی میادین مشترک تمرکز کنیم، دوم اینکه پتروشیمی‌ها را توسعه دهیم و اگر باز هم پولی داشتیم روی پالایشگاه سرمایه‌گذاری کنیم. 

پالایش سودآور است؟

وی بیان کرد: در حال حاضر با فناوری فعلی و مدل پالایشگاه‌هایی که ما داریم، ۳۰ درصد فرآورده‌ها سنگین است، یعنی ۳۰ درصد تبدیل به نفت‌کوره تولید می‌شود که قیمت آن پایین‌تر از نفت‌خام است، بعضی محصولات مثل نفتا به قیمت نفت‌خام بفروش می‌رسند، فقط بنزین و گازوئیل بالاتر از قیمت نفت‌خام فروخته می‌شود که با توجه به اینکه سولفور گازوئیل کشور ما بالاست اختلاف قیمت داریم، بنابراین اگر شرکت نفت به پالایشگاه‌های کشور تخفیف ندهند و خوراک را پایین‌تر از قیمت جهانی محاسبه نکنند صنعت پالایش در کشور ما سودآور نیست.  

بازارها کدامند؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت،گاز و پتروشیمی”اپکس” در ادامه گفت: فعلا عمده بازار محصولات پالایشی ما کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و ارمنستان بخشی هم برای بانکرینگ امارات است، ضمن اینکه کشورهای شرق افریقا نیز می‌توانند بازار خوبی برای ما باشند.

ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا