استان هااقتصادگلستان

خورشید بی بهره در گلستان

ظرفیت کم نظیر ۳۰۰ روز آفتابی در سال، گلستان را به استانی مستعد برای بهره گرفتن از انرژی خورشید در تولید برق تبدیل کرده و گرمای بالای هوا در هفته های گذشته که به کمبود برق منجر شده، ضرورت استفاده از این موهبت خدادادی را بیشتر عیان کرده است.
به گزارش تولید آنلاین، دمای هوای برخی روزها و هفته های گذشته در گلستان تا ۴۵ درجه سانتیگراد رسید و تداوم آن در کنار افزایش قابل انتظار مصرف برق، منجر به قطعی های مکرر و درخواست فراوان مسوولان برای کاهش مصرف و صرفه جویی مشترکان شده است.
نیروگاه علی آباد تنها واحد تولید برق گلستان است که افزایش مصرف و نیاز به تولید بیشتر این انرژی، ضرورت ساخت نیروگاه های جدید و نیز صرفه جویی را بیشتر از هر زمان دیگری نشان می دهد.
اما هزینه فراوان ساخت نیروگاه جدید در کنار برخورداری از ظرفیت های بکر و تاثیرگذاری مانند روزهای آفتابی فراوان در طول سال، بهترین فرصت برای بهره گرفتن از منبع عظیم انرژی طبیعی خورشیدی برای تولید برق است تا به واسطه آن نگرانی و دغدغه فراوان مردم و مسوولان بخصوص در روزهای گرم سال برای تامین برق مورد نیاز برطرف شود.
در استان گلستان که روزهای آفتابی آن در سال از ۳۰۰ روز فراتر می رود، زمینه برای ایجاد زیرساخت های لازم برای تولید برق از خورشید در ابعاد کوچک و بزرگ فراهم است اما تاکنون آن گونه که انتظار می رفت از این نعمت خدادادی برای زمینه سازی رفع دغدغه بزرگ مردم در روزهای گرم سال گامی برداشته نشده است.
کارشناسان معتقدند که با انجام اقدامات ثمربخش در این زمینه، خورشید با همه نامهربانی های روزهای اخیر و پیامدهای سخت گرما، از جمله تشنگی، قطع برق، خشکسالی و خسارت به بخش های مختلف، می تواند چشم امید گلستانی ها نیز باشد.
توسعه استفاده بیشتر و بهتر از خورشید برای تولید برق و انرژی یکی از راهکارهای اساسی برای جبران کمبود برق استان گلستان است.
گرمای روزهای اخیر که به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان، مسوولان را غافلگیر کرده و موجب قطع مداوم برق مشترکان شده، ضرورت اجرای طرح های پیشگیرانه برای جلوگیری از روند قطعی برق را در این استان بیشتر می کند.
یکی از آشناترین روش ها برای مقابله با قطع برق در روزهای گرم سال، تشویق مردم به صرفه جویی و کاهش مصرف است.
ترفندی که تجربه نشان می دهد نمی توان در روزهای اوج گرما و مصرف، حساب زیادی روی آن باز کرد و با تکیه بر آن از وجود جریان دائمی برق در شبکه ها مطمئن بود.
موضوعی که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان درستی آن را تایید می کند؛ «علی اکبر نصیری» گفت که با وجود درخواست ها برای کاهش مصرف، در روزهای اخیر با افزایش دما تغییری در مصرف برق مردم استان به وجود نیامد و حتی در برخی زمان ها، برق بیش از حد و ظرفیت شبکه مورد استفاده قرار گرفت.
افزایش جمعیت و توسعه اقتصادی آینده پیش روی گلستان است که هر دو این موارد به افزایش مصرف انرژی ختم خواهد شد و در این شرایط اتکا به تولید کنونی برق و اصرار بر مصرف حداقلی در درازمدت پاسخگوی نیاز استان نخواهد بود.
یکی از روش هایی که در دنیا بیش از صد سال مورد استفاده قرار گرفته اما هنوز در ایران عمومیت ندارد، بهره گرفتن از خورشید برای تولید برق است.
از اوایل دهه ۹۰ طرح استفاده از انرژی پاک در گلستان آغاز شد و قرار بود تا پایان سال ۹۵ نیروگاه خورشیدی در استان ساخته شود؛ هرچند کلنگ عملیات اجرایی ساخت نیروگاه خورشیدی با قدرت ۲۵ مگاوات در تیرماه ۹۶ با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در منطقه مرزی گنبد به زمین زده شد، ولی هنوز خبری از تداوم ساخت آن نیست.
تجهیز مدارس عشایری به پنل های تولید برق از خورشید، راه اندازی کشتگاه خورشیدی و مجموعه های کوچک و متوسط تولید برق با استفاده از نور خورشید در گلستان آغاز شده تا زمین های بایر و بلااستفاده مناطق شمالی استان مورد استفاده قرار گیرد.
در این شیوه با استفاده ازتابش مستقیم خورشید در روزهای زیادی از سال که ظرفیت خدادادی بکری برای استقرار سلول های خورشیدی است برق تولید می شود و اگر زیرساخت های لازم برای بهره برداری از این نیرو و ظرفیت خدادادی فراهم شود، گلستان دیگر نگران افزایش مصرف در روزهای گرم سال نخواهد بود.
نیروگاه های کنونی تولید برق، آلودگی های فراوانی برای طبیعت ایجاد کرده و از بزرگترین عوامل تولید گازهای گلخانه ای و نیز افزایش دمای زمین هستند که باید تولید برق با استفاده از نیروی خورشید برای کاهش این مشکلات در دستور کار قرار گیرد.
در کنار تلاش برای ساخت واحدهای بزرگ تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی، کمک به رونق و توسعه پنل های خورشیدی خانگی فرصت مغتنم دیگری برای تولید برق و درآمدزایی گلستانی ها است.
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان، دولت در مسیر حمایت از سرمایه گذاری، برق تولیدی خورشیدی را با قیمت هر کیلووات ۴۹۰۰ ریال خریداری می کند که می تواند برای هر تولید کننده درآمد ماهانه ۴ میلیون تا ۸ میلیون ریالی را به همراه داشته باشد.
«علی اکبر نصیری» اظهار داشت: ترغیب مردم به استفاده از انرژی خورشیدی یکی از راهکارهای آینده نگرانه برای کاهش مصرف برق بوده و شرق گلستان به دلیل برخورداری از روزهای آفتابی زیاد در طول سال دارای موقعیت ویژه و مناسبی برای راه اندازی این گونه طرح ها است.
وی اضافه کرد: بزودی و با اجرایی شدن تفاهم نامه این اداره کل با کمیته امداد و بهزیستی استان ۴۰۰ مددجوی زیرپوشش، مجری طرح تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی می شوند که این برق توسط دولت خریداری و برای آنها درآمد ماهانه ۴ تا ۸ میلیون ریالی فراهم خواهد شد.
مهندس نصیری بیان کرد: دولت به دلیل تاثیر فراوان کاهش مصرف برق پس از گسترش پنل های خورشیدی؛ انرژی تولید شده را خریده و نسبت به گسترش و توسعه آن نیز اهتمام ویژه ای خواهد داشت.
مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق گلستان هم به ظرفیت بالای استان برای تولید برق از انرژی خورشید اشاره کرد و گفت: گلستان دارای پتانسیل خورشیدی مناسب و شناخته شده ای برای تولید برق است که مطالعات جامع برای شناسایی خاستگاه های مستعد و با کیفیت احداث نیروگاه های خورشیدی انجام شد.
«محمدرضا پاکزاد» اظهار داشت: با توجه به روزهای آفتابی بسیار در شمال و مرکز استان می توان از نور خوشید برای تامین انرژی مورد نیاز درمنازل و آبگرمکن های خورشیدی و یا استفاده از سلول های خورشیدی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کرد.
وی بیان کرد: در بررسی تعداد ساعات آفتابی گلستان از طریق ایستگاه های هواشناسی مشخص شد نیمه شمال شرقی استان بر سایر بخش ها برتری دارد و در آینده باید بر روی این محدوده برای تولید انرژی خورشیدی تمرکز کرد.
مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق گلستان افزود: تلاش ها برای تولید برق از انرژی خورشیدی مدتی است در گلستان آغاز شده و در این راستا بهره برداری از دو نیروگاه کوچک تولید برق با ظرفیت ۲۰ کیلووات در یک مجموعه اداری و خانگی محقق شده است.
پاکزاد ادامه داد: همچنین سرمایه گذاری های دیگر برای تولید برق از انرژی خورشیدی در شرکت ها و صنایع استان انجام شده که بهره برداری از آنها امکان تولید برق با ظرفیت بیش از ۶۰ مگاوات را دارد.
وی گفت: به دلیل ظرفیت بالای برخی مناطق گلستان در تولید برق از خورشید، تقاضاهای فراوان سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای احداث نیروگاه های کوچک و متوسط وجود دارد که با تسریع در مراحل اداری و واگذاری مجوز امیدوار به بهره برداری هر چه بیشتر از این انرژی در استان هستیم.
مدیر دفتر بازار برق گلستان به برنامه ریزی این شرکت برای ایجاد انگیزه در مردم برای راه اندازی نیروگاه های کوچک خانگی اشاره کرد و گفت: تهیه و نصب پنل های خورشیدی با توجه به میزان برق تولید شده مردم استان را از درآمد ماهانه ۴ میلیون تا ۸ میلیون ریال منتفع خواهد کرد.
پاکزاد اظهار داشت: اگر چه شرکت برق توانی برای کمک به تهیه و خرید این پنل ها ندارد، اما برق تولیدی را به صورت تضمینی و با پرداخت کامل مبالغ وعده داده شده خریداری خواهد کرد.
وی افزود: برخورداری از فضای حداکثر ۵۵ متری امکان نصب پنل های خورشیدی برای تولید ۵ کیلووات برق را فراهم می کند که این فرصت موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری مردم شهر و روستاهای استان است.
محدودیت ظرفیت احداث نیروگاه، هزینه بالای تولید و انتقال برق به شیوه سنتی و تداوم استفاده از سوخت های فسیلی برای نیروگاه ها و آلودگی های زیست محیطی، ضرورت حرکت شتابان گلستان برای تسریع در استفاده از انرژی خورشیدی را بیشتر کرده است.
کاهش آب ذخیره شده پشت سدها به عنوان یکی از نیازهای اولیه تولید برق، کاهش تولید و افزایش بالای مصرف به دلیل گرمای بی سابقه، ضرورت ایجاد یک جایگزین مناسب برای برق تولیدی نیروگاه ها را بیشتر از همیشه کرده است.
در شرایطی که اولین ماه فصل تابستان رو به پایان است، مصرف برق استان در حال به جای گذاشتن رکوردی کم سابقه بوده و به گفته مدیر عامل شرکت توزیع برق، این استان با چالش افزایش سه برابری مصرف برق مواجه است.
تغییر ساعات کاری ادارات، قطع برق و خاموشی های منظم در استان آغاز شده و از سوی دیگر کمبود برق کار را به جایی کشانده که در اقدامی کم سابقه خاموشی و قطع برق از ساعت ۱۱ صبح گلستانی ها را غافلگیر می کند.
این همه در حالیست که با سرمایه گذاری مناسب در زمینه تولید برق از انرژی خورشیدی در استانی که خداوند ظرفیت استفاده از آن را با تاباندن آفتاب گرم و داغ در ۳۰۰ روز از ۳۶۵ روز سال فراهم کرده، می توان دغدغه ها در این زمینه را رفع کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا