اقتصاد و تجارتتجارتتولید دانش بنیاننمایشگاه و رویدادتجاری

خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی سیل اخیر به صنعت شیلات

سید حسین حسینی در رویداد نمایشگاهی شرکت های دانش بنیان شیلاتی که امروز برگزار شد، اظهار کرد: این رویداد اولین قدم برای بهره مندی از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در صنعت شیلات است. بیش از ۴۸ شرکت دانش بنیان در این رویداد حضور دارند و قصد داریم بر اساس نیازهای کشور تعداد آنها را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: بانک اطلاعاتی این شرکت‌ها با همکاری مشترک معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان شیلات در این رابطه ایجاد شده است تا بتوانیم این شرکت‌های دانش بنیان را گسترش دهیم.

رئیس سازمان شیلات کشور اضافه کرد: کمیته توسعه شرکت‌های دانش بنیان را تشکیل داده‌ایم و بر اساس نیازهای خودمان شرکت‌ها را انتخاب کرده‌ایم. شرکت‌هایی که نیازهای ما را برطرف کنند به صنعت معرفی خواهند شد و با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آنها را تجاری سازی خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش در رابطه با خسارت سیل اخیر به مزارع آبزی پروری نیز گفت: متاسفانه در سیل اخیر بیش از ۱۲ استان درگیر شدند و بیش از ۸۰۰۰ تن ماهی در این سیل از دست دادیم و به زیرساخت ها نیز خسارت جدی وارد شد.

وی عنوان کرد:همچنین ۸۰۰ میلیارد تومان به مزارع پرورش آبزیان خسارت وارد شد که این میزان خسارت از طریق مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی منعکس شده و به دنبال این هستیم که این تولید کننده ها را به چرخه تولید بازگردانیم.

حسینی در ادامه گفت: کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و مازندران استان هایی بودند که بیشترین خسارت را در سیل اخیر دیدند. در حقیقت میزان خسارت در این ۱۲ استان بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: متاسفانه کمتر از ۱۰ درصد این مزارع بیمه بودند و در صددیم تا انگیزه بیشتری برای بیمه کردن مزارع در تولیدکنندگان ایجاد کنیم.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا با از بین رفتن محصولات امکان افزایش قیمت ماهی وجود دارد یا خیر؟ گفت: باید بررسی جامعی انجام شود و برای پایداری تولید نیاز به حمایت بیشتری داریم.

وی در ادامه گفت: بعد از مردمی سازی یارانه‌ها برای حمایت از تولید و برای اولین بار در سازمان شیلات تسهیلات کم بهره جهت تقویت سرمایه در گردش، پایدار سازی تولید و کمک به تولید کننده ها در قالب شیلات کارت را در نظر گرفتیم و قرار است ۲۰۰ میلیون تومان به هر تولیدکننده با بهره ۱۲ درصد و در بازارگاه تا مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان با بهره ۱۵ درصد تخصیص یابد تا تولیدکنندگان خودشان را با جراحی اقتصادی تطبیق کنند.

معاون وزیر جهادکشاورزی در پایان گفت: تفکر لاکچری بودن پروتئین آبزیان یکی از مشکلات اساسی ما است و اولین پروتئینی که از سبد خانوار حذف می شود آبزیان هستند. بر همین اساس نیاز به کار تبلیغاتی داریم که بتوانیم سهم آبزیان را به عنوان یک غذای سالم در سبد خانوار پررنگ کنیم./ ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا