اقتصاد

خسارت ٢ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های هواپیمایی در نیمه نخست امسال

«یونس دقیق کیا» روز دوشنبه در نشست خبری که در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، به وضعیت بحرانی شرکت های هواپیمایی اشاره کرد و افزود: وام کرونایی دولت به چند شرکت هواپیمایی تعلق گرفته که بر اساس تعداد ناوگان و تعداد کارکنان این وام را دریافت کردند، اما خسارت به صنعت هوایی در شرایط تحریم و کرونا آنقدر افزایش یافته که در خواست کمک بلاعوض از دولت داریم.

وی گفت: رقم خسارت وارد شده به شرکت های هواپیمایی در شش ماه نخست سال به ٢ هزار میلیارد تومان رسیده است که همین رقم را به عنوان کمک بلاعوض از دولت درخواست کردیم. این رقم با محاسبه خسارت بیشتر شرکت های هواپیمایی افزایش خواهد داشت و به زودی رقم نهایی به ستاد مبارزه با کرونا اعلام می شود.

امکان خرید قطعات هواپیما وجود ندارد

دقیق کیا گفت: به دلیل تحریم سنگین صنعت هوایی، امکان خرید قطعات وجود ندارد، نمی‌توانیم هزینه خرید قطعات را جابجا کنیم و در این شرایط افزایش نرخ ارز، فشار مصوبات ستاد کرونا و قوانین داخلی سخت هم مشکل صنعت هوایی را افزایش داده است.

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: سال گذشته بیش از ١٧٠ هزار پرواز داخلی و ٣۴ هزار پرواز خارجی داشتیم و این در حالی است که امسال در بخش پروازهای داخلی ٣۵ درصد کاهش و در بخش پرواز خارجی در شش ماه نخست سال ٩۶ درصد کاهش پرواز داشتیم. در بخش مسافرگیری نیز ۴٧ درصد کاهش مسافر نسبت به سال قبل داریم.

وی گفت: در این شرایط محدودیت ۶٠ درصدی که مصوبه ای داخلی است، درآمد شرکت های هواپیمایی را کاهش داده است.

پروازهای خارجی در خاک ایران ١٠٠ درصد مسافرگیری دارند

دقیق کیا گفت: اکنون تمام شرکت های هواپیمایی خارجی در خاک ایران ۱۰۰ درصد مسافرگیری دارند، چرا باید پروازهای داخلی با ۶٠ درصد مسافرگیری شود و این تفاوت به چه دلیل است؟

وی ادامه داد: ضمن اینکه درخواست کمک بلاعوض دولت و حذف عوارض شهرداری از قیمت بلیت را داریم. چرا که شهرداری بدون ارائه هیچ خدماتی به مسافر از روی بلیت هر پرواز ٢ درصد سهم می‌گیرد.

قیمت بلیت هواپیما فعلا گران نمی‌شود

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی به قیمت بلیت هواپیما اشاره کرد و گفت: نرخ‌گذاری بلیت هواپیما آزاد است و قیمت بلیت هواپیما را بازار تعیین می‌کند، اما بر اساس مسوولیت اجتماعی قیمت بلیت را فقط ١٠ درصد افزایش دادیم که روی فروش هم به شدت نظارت وجود دارد.

دقیق کیا با تاکید بر اینکه شرایط شرکت های هواپیمایی خوب نیست و امکان تامین قطعات هواپیما وجود ندارد گفت: با این حال قیمت بلیت فعلا گران نمی شود.

وی ادامه داد: اکنون هیچ شرکت هواپیمایی اعلام ورشکستی نکرده است که در این صورت بیش از ۵٠٠ نیروی متخصص در هر شرکت هواپیمایی بیکار می شود. ما خواستار کمک بلاعوض دولت هستیم تا بتوانیم صنعت را حفظ کنیم و هواپیماهای کمتری به مرحله زمین‌گیری برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا