اقتصادبانک، بیمه و بورسگفتگو و مصاحبه

حذف ۴ صفر از پول ملی؛ نمایشی و مخرب یادداشتی از حسین سلاح ورزی

سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران معتقد است: حذف چهار صفر از پول ملی یک کار غیرضروری و نمایشی است که هیچ اثر و ارزش واقعی در اقتصاد کشور ندارد و امیدواریم مسئولان به‌جای ادامه این مسیر مخرب بازی با اعداد، به فکر حل مشکلات واقعی اقتصاد ایران باشند.

گفت‌وگو و کار در مورد حذف چهار صفر از پول ملی در شرایط حاضر چیزی شبیه تجویز جراحی زیبایی برای بیمار مبتلا به سرطان است. دوستان صحبت از کاهش هزینه‌های حسابداری بر اثر این تغییر می‌کنند که  در میان‌مدت حرف صحیحی است.
البته در کوتاه‌مدت این اقدام، با توجه به لزوم اصلاح ارقام آمارها و صورت‌ها مالی سال‌های گذشته، برای مقایسه‌پذیر شدن، هزینه‌زاست و شانس خطا هم در دوران تغییر، در محاسبات مالی بالا می‌رود. اما به‌طورکلی، در مقیاس ناکارآمدی‌های نظام اقتصادی ایران، این اعداد و ارقام خنده‌آور است.

در ایران، دولت تقریباً هم اندازه تولید ناخالص داخلی نومینال، سوبسید پیدا و پنهان توزیع می‌کند؛ و این سوبسید در برخی حوزه‌ها همچون آب و انرژی، علاوه بر ایجاد ناکارآمدی اقتصادی شدید، اثرات مهمی بر ناپایدار کردن زیست‌بوم ایران دارد؛ که بهای آن را نسل‌های بعدی به‌سختی خواهند پرداخت.

این فقط یک‌قلم از مشکلات حاد در کشور ما است و حالا در میان فهرست مطول مشکلات ناکارآمدی در کشور، چرا دوستان نگران هزینه‌های حسابداری به دلیل وجود صفرهای اضافه‌شده‌اند؟!

 انگار در انباری که شتر با بارش در آن گم می‌شود؛ شما برای افزایش دقت انبارداری، واحد اندازه‌گیری ارزن ورودی انبار را، از کیلوگرم به دانه تغییر دهی!

در کوتاه‌مدت هم، اثر حذف چهار صفر از پول ملی، با گرد شدن قیمت‌ها به سمت بالا، اثر تورمی خواهد بود. اما درمجموع این فعالیت یک کار غیرضروری و نمایشی است که هیچ اثر و ارزش واقعی در اقتصاد کشور ندارد و امیدواریم مسئولان به‌جای ادامه این مسیر مخرب بازی با اعداد، به فکر حل مشکلات واقعی اقتصاد ایران باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا