اقتصادانرژیاهم اخبار

جهش قیمت نفت در سایه رشد ۱۸ درصدی اقتصاد چین

قیمت نفت در یک سال گذشته با نوسان زیادی همراه بود. با شیوع کرونا در جهان، طلای سیاه هر روز ارزش خود را بیش از گذشته از دست می‌داد. اگرچه با توافق کاهش تولید اوپک پلاس که همچنان نیز ادامه دارد، نفت توانست تا حد زیادی از کاهش قیمت خود را جبران کند اما همچنان اخبار مربوط به کرونا مهمترین تاثیر را بر قیمت این کالا داشته است.

هر چند که شیوع کرونا در جهان هنوز به طور کامل کنترل نشده اما افزایش واکسیناسیون امیدها را به بازگشت شرایط اقتصادی به روزهای پیش از این همه‌گیری بیشتر کرده است.

البته در روزهای اخیر با موج جدید کرونا، دوباره قرنطینه به برخی کشورها بازگشته و نگرانی‌ها را نسبت به تقاضای نفت بیشتر کرده است. همچنین هنوز آینده مشخصی برای افزایش سفرهای هوایی و رونق گردشگری در جهان وجود ندارد و این موضوع باعث شده تا نفت با احتیاط بیشتری در بازارهای جهانی قیمت‌گذاری ‌شود.

با این حال، اعلام رشد اقتصادی چین در ماه‌های گذشته که به بالای ۱۸ درصد رسیده باعث شد تا قیمت نفت افزایشی شود. این رشد اقتصادی در ۳۰ سال گذشته در چین بی‌سابقه بوده و بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی است.

این موضوع باعث شد تا قیمت نفت برنت که معاملات هفتگی را با ۶۲ دلار و ۹۵ سنت آغاز کرده بود با رشدی ۶ درصدی به ۶۶ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه در پایان معاملات جمعه رسید.

نفت شاخص آمریکا نیز رشدی ۶.۴ درصدی را تجربه کرد و از ۵۹ دلار و ۳۲ سنت تا ۶۳ دلار و ۱۳ سنت بالا رفت.

بازار نفت این روزها تحت تاثیر مذاکرات ایران با کشورهای ۴+۱ در وین نیز قرار دارد. در صورتی که این مذاکرات به نتیجه برسد، می توان انتظار داشت روزانه تا ۲ میلیون بشکه به صادرات نفت ایران افزوده شود.

این امر می تواند بر قیمت نفت تاثیرگذار بوده و در صورتی که سایر تولید کنندگان تولید خود را متناسب با آن کاهش ندهند، افت قیمت ها را در پی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا