صادرات و واردات

جزییات افزایش قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی در زمستان ۹۹

به گزارش روز شنبه ، قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز از عوامل تعیین کننده مبادلات است.

بررسی تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی بر اساس ریال نشان می دهد تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ١٣٩٩ برابر با ١٧٢.۲ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ پاییز ١٣٩٩ برابر با ١٣٠.٢ درصد حدود ۴۲ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ١٣٩٩ برابر با ٢.٨ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ پاییز ١٣٩٩ برابر با ٠.٠ درصد حدود ٢.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه­‌های اصلی طبقه‌بندی HS کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد و… و.» با ۶۱ درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه «ماشین آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی و …» با ۶۱۹.۴ درصد است.

اما قیمت کالاهای وارداتی نیز یکی از عوامل موثر بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است.

جزئیات تورم کالاهای وارداتی نیز نشان می دهد تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­ های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ١٣٩٩ برابر با ۵٣۴.۶ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ پاییز ١٣٩٩ برابر با ۴۹۱.۹ درصد واحد ۴۲.۷ درصد افزایش داشته است.

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­‌های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ١٣٩٩ برابر با ۴٧.۴ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ پاییز ١٣٩٩ برابر با ۴۱.۲ درصد حدود ۶.۲ واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه­ های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «چوب و اشیاء چوبی، زغال چوب، چوب پنبه و…» با ۷.۳ درصد و بیشترین نرخ مربوط به گروه «ماشین آلات و وسایل مکانیکی؛ ادوات برقی؛ اجزاء و قطعات آنها و…» با ۶۰۳.۴ درصد است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «پوست خام، چرم، پوست‌های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و …» منفی٣.٢ درصد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا