حمل و نقل

جزییات اتصال ریلی ایران-عراق با اعتبار ۱۲۰ میلیون یورویی

هفته گذشته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به همراه هیاتی به عراق سفر و با الکاظمی نخست وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. یکی از محورهای این نشست توافق درباره احداث خط ریلی شلمچه-بصره بین دو کشور بود.

عباس خطیبی – معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور – پیش از این درباره این توافق و قرارداد امضاء شده اظهار کرد: قرارداد اخیر امضاء شده با عراق با همه تفاهم‌نامه‌های گذشته فرق دارد و آن اینکه در این قرارداد زمان بندی مشخصی وجود دارد که مقرر شده تا طرفین نسبت به آن پایبند باشند تا به نحوی درست، عملیات اجرایی آغاز شود.

وی افزود: بر اساس این قرار داد، راه‌آهن شلمچه-بصره با مشارکت شرکت ایرانی و عراقی وارد فاز مطالعاتی و اجرایی خواهد شد و تا کنون در تفاهم‌نامه‌های قبلی با عراقی‌ها چنین جزییات و زمان‌بندی وجود نداشت که نشان از عزم طرفین دارد.

حالا رستم قاسمی –وزیر راه وشهرسازی- جزییات تازه‌ای از سفر خود به عراق و این توافق برای اتصال ریلی ایران با این کشور همسایه ارائه کرده است. به گفته وی، مهم‌ترین و طولانی‌ترین بخش ساخت این مسیر ریلی، ایجاد پل میان دو کشور است؛ بنابراین توافق شد ابتدا پل را شروع کنیم. حتی پذیرفتیم تا قبل از تشکیل شرکت پروژه مشارکتی، ‌ طرف عراقی، ‌ منطقه پل را به ما تحویل دهند تا مطالعات و سپس عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دو طرف پل در کشور عراق قرار دارد، افزود: بر این اساس در یک‌ ماه آینده بناست که نیروهای متخصص در دو سوی پل برای شروع عملیات مطالعاتی و اجرایی مستقر شوند. البته نیازمند دریافت استعلام‌های لازم هستیم به‌ویژه اینکه بخشی از مسیر نیاز به پاکسازی مین دارد. بر این اساس مقرر شده است که در چند روز آینده گروهی را برای پاکسازی مسیر از مین اعزام کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرف عراقی باید ظرف شش ماه مسیر را به ایران برای اجرای عملیات احداث ۳۲ کیلومتر راه‌آهن تحویل دهد، ادامه داد: مجموع هزینه پیش‌بینی شده برای اجرای این مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار است. هر کشوری سهم ۵۰ درصدی در این سرمایه‌گذاری دارد؛ البته ما هیچ حساسیتی نداریم که کدام کشور چقدر در این شرکت مشترک سهم داشته باشد.

قاسمی همچنین به این نکته که هنوز مطالعات پل تکمیل نشده است، اشاره کرد و گفت: باتوجه ‌به ساخت پل بر روی رودخانه‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین بخش کار، پیش‌بینی می‌کنیم که ساخت راه‌آهن و اتصال مسیر ریلی دو کشور دو سال زمان ببرد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، صادرات به عراق از طریق راه‌آهن بسیار ایمن و ارزان است؛ اکنون تا شلمچه دارای راه‌آهن هستیم. یعنی از راه دریا کالاهایی که عراق نیاز دارد حمل می‌شود و از طریق راه‌آهن به هر نقطه‌ای از کشور عراق می‌تواند منتقل شود. همچنین با ساخت این راه‌آهن، ایران به دریای مدیترانه دسترسی پیدا می کند چون راه‌آهنی بین عراق و سوریه به این دریا متصل است که در زمان داعش دچار آسیب‌هایی شده بود و نیاز به بازسازی دارد. همچنین باتوجه‌به وجود مسافرت‌ها و ترددهای بسیار زیاد ایرانیان در کربلا و نجف، وجود این مسیر ریلی می‌تواند بسیار موثر باشد. ضمن اینکه عراقی‌ها نیز می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند؛ زیرا عراق با اتصال به این جریان ریلی می‌تواند از طریق راه‌آهن به تمام کشورهای اطراف ایران متصل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا