اقتصادتجارت

جزئیات و ویژگی‌های سومین مرز ایران و پاکستان

جواد هدایتی در این باره اظهار کرد: امروز (چهارشنبه) سومین مرز رسمی و بین المللی ایران و پاکستان به نام «پیشین» افتتاح می شود در حالی که حدود چهار ماه گذشته دومین گذرگاه مرزی بین دو کشور یعنی «ریندان» افتتاح شده بود و پیش از آن تنها مرز رسمی و بین‌المللی بین ایران و پاکستان میرجاوه بود.

وی با توجه به طول مرز مشترکی و حجم تجارت ایران با پاکستان، افزود: با وچود این وضعیت ضرورتی وجود داشت که تعداد پایانه‌های رسمی و بین المللی را برای ارائه خدمات تجاری افزایش دهیم، بنابراین امروز پایانه مرزی «پیشین» به عنوان سریعترین مرز مشترک افتتاح خواهد شد چرا از روزی که عرصه را تحویل گرفتیم تا امروز که تا ساعاتی دیگر افتتاح خواهد شد، تقریبا ۴۵ روز فرصت داشتیم.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه مساحت سومین گذرگاه مرزی ایران و پاکستان ۲.۵ هکتار است و سرمایه‌گذاری حدود ۴۰۰۰ میلیارد ریالی از سوی سازمان راهداری این پروژه انجام شده است.

افزایش مبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۱.۵ میلیارد دلار

هدایتی گفت: با افتتاح این پایانه مرزی، علاوه بر امکان ارتقاء توسعه تجارت بین دو کشور از سطح بازارچه‌ای به سطح مرز رسمی و بین‌المللی، حجم بالایی از مبادلات اتفاق افتاده و سقف و محدودیتی که در وضعیت بازارچه‌ای وجود داشت برداشته می‌شود. به گونه‌ای که از حدود ۲۰۰ میلیون دلار در سال گذشته می‌توان به تجارت ۱.۵ میلیارد دلاری در هر سال رسید که البته حدود دو سال رسیدن به این عدد طول می‌کشد.

وی با اشاره به مرز حدود ۹۰۰ کیلومتری بین ایران و پاکستان، اظهار کرد: افتتاح این گذرگاه مرزی نتنها برای مرزنشینان و بومیان منطقه رونق اقتصادی بیشتری به ارمغان خواهد آورد بلکه می‌تواند در حوزه مسافری برای ایرانیان و پاکستانی‌ها نقش آفرین باشد به عنوان مثال هر ساله در ماه محرم و به ویژه ایام اربعین مرز میرجاوه پذیرای زائران بسیاری از شیعیان پاکستان بوده است که با افتتاح این پایانه مرزی مذکور می‌توان از پتانسیل مسافری آن‌ها نیز استفاده کرد چرا که امروز از سالن مسافری موقت مرز «پیشین» نیز رونمایی خواهد شد و ازسوی دیگر می‌تواند در صورت تامین امنیت از مرز به کریدور اقتصادی چین و پاکستان به نام «سی‌پک» از طریق ریل و جاده متصل شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا