اقتصادبازاربانک، بیمه و بورسراه و مسکن

جزئیات افزایش نرخ اوراق مسکن/هر برگ تسه به ۷۳ هزار تومان رسید

به گزارش تولید آنلاین، در پی کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم برای خانه های واقع در بافت های فرسوده شهرها و افزایش تقاضای خرید مسکن در این محلات که سبب شد تا بر اساس اعلام سامانه املاک و مستغلات، خرید و فروش واحدهای فرسوده از نوساز در روزهای اخیر پیشی بگیرد، همزمان تقاضای خرید اوراق تسهیلات نیز افزایش یافته و همین موضوع به گران شدن قیمت این اوراق منجر شده است.

بر همین اساس در روز جاری قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن فروردین ماه سال ۹۶  که با نماد «تسه ۹۶۰۱» در بازار سرمایه خرید و فروش می شود، از ۶۴ هزار تومان در روز چهارشنبه هفته گذشته با ۹ هزار تومان افزایش به ۷۳ هزار تومان در معاملات امروز رسید.

در موارد دیگر نیز اوراق تسهیلات مسکن صادره در مهر ۹۶ (تسه ۹۶۰۷) از ۶۴ هزار و ۳۰۰ تومان در هفته گذشته امروز با نرخ قیمت ۶۷ هزار و ۲۵۳ هزار تومان خرید و فروش شد.

اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) که در هفته گذشته با نرخ ۶۵ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش رسید امروز در بازار سرمایه با قیمت ۶۸ و ۷۰ تومان خرید و فروش می شود.

گران ترین اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز فرابورس نیز به برگه های صادره در آبان ماه سال گذشته (۹۶۰۸) تعلق داشت که از ۶۳ هزار و ۴۰۰ تومان در معاملات هفته قبل به ۷۴ هزار و ۳۰۰ تومان در معاملات امروز بازار سرمایه افزایش یافت.

بیشترین حجم خرید و فروش نیز تعلق به معامله ای بود که یکی از متقاضیان دریافت این برگه ها، ۸۶۵ برگه تسهیلات مسکن صادره در آذر ماه سال قبل (تسه ۹۶۰۹) را به ارزش هر برگه ۶۶ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری کرد.

به طور کلی در سایر موارد نیز قیمت اوراق تسهیلات مسکن در حد فاصل قیمتی ۶۵ تا ۶۹ هزار تومان متغیر است که این مبالغ در هفته گذشته از ۶۲ تا ۶۵ هزار تومان در تغییر بود.

گفتنی است بالاترین مبلغ اعطایی تسهیلات مسکن از محل اوراق تسهیلات در تهران برای زوجین (۱۰۰ میلیون تومان) به همراه وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله مسکن و دو فقره تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی بدون سپرده است که مجموعا ۱۴۰ میلیون تومان خواهد بود. با توجه به اینکه برای دریافت وام بدون سپرده، خرید اوراق لازم نیست، تنها ۱۲۰ میلیون تومان از این تسهیلات مشمول خرید اوراق می شود که در این صورت متقاضیان دریافت این وام می بایست ۲۴۰ برگه که هر برگه ۵۰۰ هزار تومان وام را دربرمی گیرد، خریدار کند.

همچنین مدت اعتبار برگه های تسهیلات مسکن، دو سال از زمان صدور بوده و هر خریدار تا ۴ ماه پس از خرید برگه ها اجازه فروش مجدد آنها را ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا