اقتصاد

جدیدترین راه فرار از تحریم برای ایرانیها

در یادداشت محمدحسین سلیمانی آمده است: در سال های اخیر تحریم های شدیدی علیه ایران اعمال شده و دولت و مردم ایران توانایی انجام هیچ مراوده بین المللی را نداشتند. تا چندی قبل چشم‌ها به وین و امضای دوباره برجام بود، اما این امید هر روز کم و کمتر می‌شود و نیاز به راه هایی برای گریز از تحریم و ارتباط با جهان را بیشتر احساس می‌کنیم. در این مقاله قرار است درباره یکی از جدیدترین روشهای فرار از تحریم و ورود راحت به بازارهای جهانی صحبت کنیم.

چطور تحریم را دور بزنیم؟

تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده، مستقیما از آمریکا و اروپاست و عملا ایران و ایرانی حق کار با هیچ شرکت بین‌المللی در این کشورها را ندارد. شرکتها با بررسی IP و همچنین مراحل احراز هویت، به ایرانی بودن طرف مقابل پی می‌برند و عملا بستر برای انجام کار محدود می‌شود.

اما در سال های اخیر با گسترش تکنولوژی بلاکچین، راهکاری فراهم شد تا امنیت داده و سرمایه حفظ شود و شرکتها از متمرکز به سمت غیرمتمرکز بودن حرکت کنند. به عنوان مثال تا سالهای پیش انتقال پول فقط توسط بانکها انجام می‌شد اما با پیشرفت تکنولوژی و ارائه رمز ارزها، استیبل کوینهای غیرمتمرکز مثل USDC یا کوینهایی مانند بیت کوین توانستند نقش اساسی در انتقال پول بدون ردیابی بازی کنند!

اما از سال ۲۰۱۹ با گسترش بلاکچین اتریوم، زیرساختی فراهم شد تا این تکنولوژی بیشتر رشد کند و جهان سمت غیرمتمرکز بودن برود! یکی از اصلی ترین بخش های این پیشرفت، سیستم مالی غیرمتمرکز یا DeFi بود.

DeFi چه کار می‌کند؟

تا قبل از توسعه فناوری بلاکچین، بانک ها، صرافی ها و کارگزاری ها همه در یک فضای متمرکز کار می‌کردند. یعنی تمام داده ها و سرمایه دست یک شرکت یا کشور در یک سرور مرکزی قرار داشت و احتمال کلاهبرداری، ردیابی و تحریم بود اما فناوری بلاکچین خیلی زود این مسئله را حل کرد. چگونه؟ با ایجاد سیستم مالی غیرمتمرکز.

در این سیستم ها پول در اختیار یک فرد یا یک شرکت نیست، بلکه اطلاعات و سرمایه در یک شبکه بر بستر بلاکچین قرار دارد و امکان کلاهبرداری، تخلف یا تحریم وجود ندارد. این سیستم ها یک شعار خیلی جالب دارند: بدون نیاز به اعتماد، اجازه و کاملا مستقل!

چطور می‌شود تحریم ها را دور زد؟

این پلتفرم ها ذاتا آزاد هستند و هیچ امکان تحریمی در آن ها وجود ندارد. اما دقیقا چه کارهایی می‌توان در آنها انجام داد؟

در سال های اخیر سرمایه های زیادی از کشور و مردم ایران در کشورهای دیگر مسدود شده و امکان سرمایه‌گذاری و معامله در بسیاری بازارها از بین رفته است. این پلتفرمها می‌توانند این آزادی را به ما برگردانند.

انتقال سرمایه:

اولین سود این پلتفرم ها و فناوری بلاکچین، انتقال امن پول هست که اکنون برای ایرانی ها به روشهای دیگر امکان پذیر نیست؛ بنابراین با استفاده از این فناوری بدون تحریم این مراودات بین المللی امکان پذیر است.

دریافت وام:

بانکهای غیرمتمرکزی وجود دارند که مردم می‌توانند با استفاده از آنها وام های دلاری دریافت کنند و هر ماه اقساطشان را مثل بانکهای معمولی پرداخت کنند.

سرمایه‌گذاری بین المللی:

این پلتفرم ها امکان خرید و فروش و سرمایه گذاری در بازارهای جهانی و ورود ارز به کشور را فراهم می‌کنند. سرمایه گذاری در بازار طلا، نفت، استارت آپها و همچنین سهام بین المللی در این پلتفرمها امکان پذیر است و امنیت و آزادی زیادی به سرمایه گذاران می‌دهد.

ارائه سهام در فضای غیرمتمرکز:

با گسترش این فناوری، حتی ایران با اینکه تحریم است، می‌تواند در این فضا سهام داخلی اش را عرضه کند و از این طریق سرمایه‌گذار جذب کند. این دقیقا راهیست که فناوری های جدید جلوی پای ما گذاشته است و کسی نمی‌تواند آن را محدود کند.

برترین پلتفرم‌های این حوزه

ساختار مالی غیرمتمرکز یک صنعت بسیار جدید و نوپاست و در آینده احتمال رشد و توسعه فراوان دارد. سرمایه گذاری در این فناوری ریسک های بالای خودش را دارد، اما بحث ما استفاده از این فناوری برای دور زدن تحریم ها و ورود به بازارهای جهانی است، نه سرمایه گذاری و این نوشتار به هیچ وجه پیشنهاد سرمایه گذاری ارائه نمی‌دهد، چون این بازارها از جهت سرمایه گذاری ذاتا پر ریسک هستند.

در حوزه سیستم مالی غیرمتمرکز، در سالهای اخیر شرکتهای چینی و هندی رشد خوبی داشتند و اگر در ایران هم زیرساختهایی فراهم شود، با استفاده از بلاکچین سولانا، اتریوم و…امکان ورود برنامه نویسان ایرانی و ایجاد پروتکلهای غیرمتمرکز کاملا امکان پذیر است.

اما در حوزه برترین پلتفرم های این حوزه در ادامه چند پروتکل قدرتمند و کارآمد را معرفی خواهم کرد.

پروتکلهایی مانند Aave، Mars و Hubble در حوزه وام دهی، Injective، Synthteix، Sologenic و intelligent در حوزه سرمایه گذاری و ارائه سهام در فضای غیرمتمرکز و استیبل کوینهایی مانند USDC و… در حوزه انتقال پول برای ایرانی ها بسیار کارآمد هستند.

نکته مهم: این پلتفرم ها از جهت فناوری کارایی قابل توجه و جذابی دارند و در خصوص دور زدن تحریم ها و ورود به بازارهای جهانی گزینه خوبی هستند، اما از جهت سرمایه گذاری پیشنهاد نمی‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا