اقتصادبانک، بیمه و بورس

ثبت نقل‌وانتقال چک‌های جدید در صیاد فعلا اختیاری است

درحالی ۲۰ دی ماه سال جاری دسته چک‌های جدید در کشور توزیع می‌شوند که از سوی مسئولان بانک مرکزی شفافیت و تاکیدات بسیار بر اعتبارسنجی دو ویژگی بارز و مهم این دسته‌ چک‌ها اعلام شده است.

از آنجا که اعتبار چک پیش از صدور آن در سامانه صیاد بررسی و تمام مبادلات آن هم در این سامانه ثبت می‌شود، امکان شفاف سازی و اعتبار سنجی بالا را برای دسته چک‌های جدید فراهم کرده است.

صدور چک در وجه حامل ممنوع است

یک نکته مهم درباره نقل و انتقال چک‌های جدید تنها در سامانه صیاد این است که صدور چک در وجه حامل را ممنوع کرده است.

همچنین، چک‌های جدید قابلیت ثبت در سامانه صیاد را دارند و صادرکنندگان چک می‌توانند از طریق درگاه‌های بانکی یا برنامه‌های موبایلی فعال در حوزه پرداخت کشور، اطلاعات ذی‌نفع به اضافه مبلغ و تاریخ چک را در سامانه صیاد ثبت کنند.

علاوه براین، گیرندگان چک‌های جدید نیز می‌توانند به طرق ذکر شده با استعلام وضعیت چک ثبت شده برای ایشان، مراتب تایید دریافت چک را به سامانه صیاد اعلام کنند.

در صورتی که گیرنده چک پس از تائید اطلاعات آن متمایل به انتقال چک به شخص دیگری (شخص ثالث) باشد، این امکان در سامانه یاد شده با ثبت مشخصات ذینفع جدید (ثبت شناسه‌/کدملی وی) ‌برای وی فراهم است.

اگر انتقال چک در سامانه صیاد ثبت نشود، چه کنیم؟

اگر انتقال چک در سامانه صیاد ثبت نشود، باید اطلاعات مربوط به هویت گیرنده جدید (شامل نام و نام خانوادگی/نام شرکت و شماره/شناسه ملی) در ظهر چک پشت‌نویسی‌ شود.

لازم به ذکر است که ثبت در سامانه صیاد که قرار بود از ۲۰ آذرماه اجرایی شود، به علت آماده نبودن سامانه و عدم فرهنگ‌سازی تا پایان سال به تعویق افتاد اما تا پنج روز دیگر بر اساس وعده بانک مرکزی سامانه صیاد رونمایی و ثبت اختیاری در این سامانه انجام می‌شود. بقیه موارد قانون چک نیز بر اساس بخشنامه بانک مرکزی اجرایی خواهد شد.

نحوه استعلام اعتبار صادرکننده چک در سامانه صیاد

پیش از این سامانه صیاد تنها قادر به اعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک بود که کاربران در این سامانه، می‌توانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی با سرشماره ۷۰۱۷۰۱ از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی ثبت شده نزد بانک مرکزی مطلع شوند.

لازم به ذکر است که اطلاع‌رسانی به‌صورت رتبه‌بندی شده بر اساس یکی از رنگ‌های زیر اعلام می‌شود:

  • وضعیت سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.
  • وضعیت زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵ میلیون تومان تعهد برگشتی است.
  • وضعیت نارنجی:‌ صادرکننده چک دارای دو تا چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.
  • وضعیت قهوه‌ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ۱۰ فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.
  • وضعیت قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ۱۰ فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا