کشاورزی و صنایع غذایی

ثبت سفارش بیش از ۱۴ میلیون تن نهاده دامی تا پایان سالجاری

«حسن عباسی معروفان» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی با تاکید بر اینکه از ابتدای امسال تاکنون نهاده‌های دامی به میزان نیاز تامین و توزیع شده است، افزود: طبق آمارها اکنون در ۱۲ بندر کشور، علاوه بر کالاهای اساسی همچون برنج، شکر، روغن خام و گندم، بیش از چهارمیلیون تن انواع نهاده‌های دامی موجود است.

به گفته وی، اکنون یک میلیون و ۸۸۰ هزار تن ذرت، ۸۸۶ هزار تن جو، ۷۶۷ هزار تن کنجاله سویا و ۴۷۰ هزار تن دانه روغنی در گمرکات و بنادر موجود است که در صورت بارگیری به موقع بدون تاخیر به دست تولیدکنندگان می‌رسد.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون چهار میلیون و ۹۹۰ هزارتن نهاده از بنادر کشور خارج و در سامانه بازارگاه توزیع شده است.

عباسی معروفان یکی از مشکلات عمده در رسیدن نهاده‌ها به دست تولیدکنندگان را «کمبود کامیون» عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی و ثبت سفارش نهاده‌های مورد نیاز کشور تا پایان سال، تولیدکنندگان دغدغه‌ای برای تامین چهار قلم نهاده با قیمت‌های مصوب نداشته باشند.

خشکسالی و کاهش تولید علوفه دامی داخلی

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی یکی از مشکلات فعلی تولید علوفه دامی داخلی را تشدید خشکسالی در سال ۱۴۰۰ دانست و افزود: امسال میزان بارندگی کشور به ۱۴۶ میلیمتر رسیده در حالی که سال گذشته حدود ۲۴۰ میلیمتر بوده که این میزان خشکسالی نسبت به ۵۴ سال گذشته بی سابقه است.

وی خطاب به تولیدکنندگان محصولات پروتئینی کشور گفت: نهاده های مورد نیاز برای سه ماه آینده موجود است و کمبودی در این زمینه نداریم.

عباسی معروفان تصریح کرد: کشور ما باید برای تولید اهمیت بیشتری قائل شود تا تولید کننده دغدغه ای برای تامین مواد اولیه نداشته باشد و این وظیفه دولت و مسوولان است.

به گفته وی، اکنون برای واردات نهاده های دامی حداقل بیش از ۱۲ ارگان از جمله وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، سازمان بنادر کشور، شبکه ریلی، سیستم حمل و نقل جاده ای، صنف کامیون داران، بانک مرکزی، تولیدکنندگان، واردکنندگان، سازمان استاندارد، سازمان دامپزشکی، قرنطینه و دستگاه‌های نظارتی درگیر هستند.

افزایش ۳۰ تا ۵۵ درصدی قیمت جهانی نهاده‌های دامی در یکسال گذشته

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت جهانی نهاده های دامی گفت: در یکسال گذشته اغلب کالاهای وارداتی ما افزایش قیمت جهانی را به دنبال داشته یعنی هر تن ذرت که ۲۰۰ یورو تحویل داده می شد، اکنون ۳۱۹ یورو خریداری می شود که ۵۵ درصد افزایش قیمت را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: قیمت روغن خام از ۷۵۰ تا ۸۰۰ یورو بوده که اکنون به یک هزار و ۶۵۰ یورو رسیده که بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نرخ را نشان می دهد.

عباسی معروفان با بیان اینکه این افزایش قیمت مختص کشور ما ایران نیست، افزود: طی یکسال اخیر کشورهای تولیدکننده مبدا همچون برزیل، آرژانتین و اوکراین نیز با مشکل کاهش بارندگی ها روبرو شدند که همین امر موجب کاهش تولید و افزایش قیمت ها در این کشورها شده است.

به گفته این مقام مسوول، اکنون قیمت مصوب هر کیلوگرم جو یک هزار و ۸۰۰ تومان، ذرت یک هزار و ۹۰۰ تومان، کنجاله سویا سه هزار و ۴۰۰ تومان و دانه سویا سه هزار و ۵۰۰ تومان در بنادر و سامانه بازارگاه می شود و با ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان کرایه حمل به دست تولیدکنندگان می رسد.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: متغیر بودن کرایه حمل و نقل بستگی به دوری و نزدیکی استان ها به بنادر دارد و هرگونه افزایش قیمت بیش از نرخ های مذکور در کرایه حمل و نقل گران فروشی محسوب می شود.

وی گفت: البته کالاهایی که وارد سامانه بازارگاه می شود امکان حتی یک ریال افزایش قیمت را ندارند، اما اینکه مازاد مصرف تولیدکنندگان نهایی بین ۵۰ تا یک هزار تن بین خود تولیدکنندگان به فروش برسد یا به هر قیمتی امانت داده شود، ارتباطی به سامانه بازارگاه ندارد.

دولت برای حمایت از تولید داخلی و کوتاه کردن دست دلالان از بازار نهاده‌ها، با تامین نهاده‌های دام و طیور با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی سال گذشته (۱۳۹۹) اقدام به عرضه نهاده های دامی در سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی با نرخ های مصوب کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا