صنعت و معدن

ثبت جهانی نشان جغرافیایی فرش دستباف ایران بر اساس معاهده لیسبون

به گزارش روز سه‌شنبه از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «فرح‌ناز رافع» افزود: مرکز ملی فرش ایران در سال‌های گذشته از محل بودجه خود اقدام به پرداخت حق‌الثبت نشان جغرافیایی مناطق فرش دستباف در سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) کرده است.

وی ادامه‌داد: امسال در قالب مسوولیت‌های اجتماعی از ذی‌نفعان این حوزه دعوت به همکاری شده که منتج به پرداخت هزینه حق‌الثبت جهانی سه منطقه فرش دستباف افشار تکاب، کلاردشت و جوشقان اصفهان توسط ذی‌نفعان این حوزه در قالب مسئولیت اجتماعی شده است.

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: در هفته گذشته منطقه افشار تکاب به ثبت جهانی رسیده است، همچنین ثبت جهانی دو منطقه دیگر در حال طی کردن مراحل ثبت است.

دست‌کم هشت میلیون نفر در سراسر کشور در عرصه تولید، فروش و صادرات فرش ارتزاق می کنند که این میزان یک دهم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

۲ میلیون نفر در بافت فرش به‌طور مستقیم و ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی آن مشغول فعالیت هستند. همچنین ۱۱۵ هنرستان در زمینه فرش دایر است و پنج‌هزار و ۵۰۰ دانش آموخته هنر صنعت فرش دستباف داریم.

مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۹ بیش از یک میلیارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهانی به کشورهای مختلف صادر شد. در این میان جمهوری اسلامی ایران سهم ۷.۹ درصدی از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا