تجارت

ثبت بیش از ۹۰ درصدی اطلاعات شناسه کالا در سامانه جامع تجارت

به گزارش روز دوشنبه از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «علیرضا شاه‌میرزایی» در خصوص سامانه شناسه کالا تصریح‌کرد: مصوبه‌های قانونی این پروژه زیرمجموعه قانون قاچاق کالا و ارز آورده شده است در حالی که شناسه کالا فقط در کنترل قاچاق کاربرد ندارد، بلکه زیرساخت بسیاری از سیاست‌های تجاری محسوب می‌شود و در واقع مدیریت بازار، نظارت بر قیمت‌ها، حذف واسطه‌ها، جلوگیری از احتکار و حتی کنترل تورم به تکمیل پروژه شناسه‌گذاری کالاها وابسته است.

وی افزود: در جهان سال‌هاست مساله تورم حل شده و حتی کشورهایی که بحران‌های سیاسی و امنیتی و مشکلات اقتصادی دارند، دچار تورم افسارگسیخته نمی‌شوند و این به علت استفاده از سامانه‌های هوشمند و گسترش ابزارهای دیجیتال در حوزه تجاری است. در واقع تکمیل این سامانه‌ها، علاوه بر آن‌که باعث مدیریت جریان کالا خواهد شد، باعث مدیریت نقدینگی‌ سرگردان جامعه نیز خواهد شد و موجب می‌شود نقدینگی‌های سرگردان جامعه به سمت نظام تولید و توزیع واقعی هدایت شده و وارد بخش‌های غیرمولد و تورم‌زا نشود.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان این‌که توفیق این وزارتخانه در کنترل تورم در حوزه لوازم خانگی، مرهون شناسه‌گذاری کالاها و ثبت فاکتورها در سامانه جامع تجارت بود، خاطرنشان‌کرد: در حوزه لوازم یدکی خودرو نیز در حال ساماندهی هستیم که به‌زودی مردم نتایج آن را لمس خواهند کرد.

شاه‌میرزایی تاکید کرد: شاهد هستیم در لوازم یدکی خودرو، سودهای ۱۰۰ درصدی در نظام توزیع وجود دارد که باید به کمتر از ۲۰ درصد برسد؛ همچنین در خصوص اصالت کالا و دسترسی سریع به کالای مناسب مردم مشکل دارند.

وی همچنین اعلام‌کرد: برای ۵۳۱ عضو زنجیره قطعات خودرو و تعداد ۳۴ هزار قلم کالا در حال شناسه‌گذاری هستیم.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در حوزه لوازم‌خانگی نیز بیان‌داشت: برای ۹ هزار و ۵۰۰ عضو زنجیره و برای حدود ۱۵ هزار قلم کالا شناسه‌گذاری انجام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا