کشاورزی و صنایع غذایی

ثبات قیمت برنج در بازارهای جهانی

به گزارش روز یکشنبه از شرکت بازرگانی دولتی ایران، قیمت برنج هندی (پنج درصد شکسته) در ۲۰ دسامبر سالِ جاری در رقم ۳۳۹ و برنج هندی (پاربویل) در ۳۵۱ دلار ثابت ماند.

بر این اساس، قیمت برنج تایلندی (پنج درصد شکسته و ۱۰۰ درصد سورت شده پاربویل) ۳۸۱ دلار در هر تن روند ثابتی را طی کرد. محصول ویتنام (پنج درصد شکسته) ۴۰۰ دلار را ثبت کرد که نسبت به ۱۳ دسامبر (دوشنبه ۲۲ آذرماه) سه دلار در هر تن اُفت قیمت داشت. برنج پاکستان (پنج درصد شکسته) هم چهار دلار کاهشی شد و به ۳۳۵ دلار در هر تن رسید.

براساس گزارش‌های رسیده، برداشت محصول اصلی و کاهش ارزش روپیه، دلیل کاهش قیمت برنج هندی اعلام شده که نرخ این محصول را به پایین‌ترین مقدار در چند سال اخیر رسانده است.

پیش‌بینی شده میزان تولید محصول جهانی برنج با افزایش هشت میلیون تنی به ۵۰۸ میلیون تن در سال آتی برسد. مصرف جهانی این محصول نیز به دلیل افزایش بی‌سابقه مصرف برنج برای خوراک دام در چین به ۵۰۶ میلیون تن افزایش یافته است. برنامه کشورها به‌ویژه هند برای افزایش ذخایر، میزان ذخیره‌ این محصول را در جهان به ۱۸۱ میلیون تن خواهد رساند.

طبق آمارها امسال ۲۹۴ کشتی حامل کالاهای اساسی وارداتی در بنادر ایران پهلوگیری کرده‌اند که این حجم از عملیات بازرگانی خارجی کالاهای اساسی تاکنون بی‌سابقه بوده است.

از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران وارد کشور شده که پیش‌بینی می‌شود میزان واردات تا پایان سال به ۱۰ میلیون تن برسد.

بررسی‌های میدانی خبرنگار نشان می‌دهد قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار داخلی بین ۳۰ هزار تا نزدیک ۶۰ هزار تومان و برنج خارجی ۱۸ هزار تا ۲۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا