اقتصادحمل و نقلخودروصنعت و معدن

تولید ۳۶ هزار خودرو تجاری با فناوری روز

به گزارش تولید آنلاین؛ محمد شریعتمداری در مراسم تحویل ۲۵۰ دستگاه خودرو تجاری از جانب سایپا دیزل با بیان اینکه در جهت طرح نوسازی حمل و نقل تجاری هر ساله ۶۰ هزار دستگاه را باید تولید و تحویل دهیم افزود: در دولت یازدهم برای نخستین بار آلاینده سازها و سهم آن ها از آلودگی کلانشهرها و ذرات معلق مورد محاسبه قرار گرفت، در آن بررسی ها مشخص شد ۲۷ درصد از مجموعه آلاینده سازهای متحرک متعلق به خودروهای فرسوده است‌.

شریعتمداری با تاکید برطرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: این طرح باحمایت و پیگیری رییس جمهور به پیش رفت، ورود وزارت نفت و بانکهای عامل به این طرح و تصویب مصوبات لازم با این پیگیری ها محقق شد.

وی افزود: امسال یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار برای واردات قطعات منفصله مورد نیاز خودروها در طرح نوسازی ناوگان اختصاص یافته است و امیدواریم با ورود این قطعات از مرداد امسال کار تولید این خودروها آغاز شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تا پایان امسال ۳۶ هزار خودرو تجاری با فناوری روز دنیا تولید می شود.

تحویل ۲۵۰ دستگاه خودرو سنگین سایپا دیزل

۲۵۰ دستگاه خودرو سنگین سایپا دیزل ­درمراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به مشتریان تحویل شد.

درجهت طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل تجاری، تعداد ۲۵۰ دستگاه از خودروهای تجاری سنگین تولیدی گروه خودروسازی سایپا به مشتریان تحویل داده شد.

در این مراسم که با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، محسن جهرودی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران ارشد وزارت صنعت و گروه خودروسازی سایپا برگزار شد، همچنین سامانه های فروش منعطف محصولات گروه سایپا، فروش فوری اعتباری محصولات گروه سایپا و نمایشگاه مجازی محصولات این گروه رونمایی شد.

مرحله نخست طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل تجاری کشور با تحویل ۲۰۰ دستگاه کامیون سال گذشته در سایپادیزل آغاز شد.

در این طرح گروه خودروسازی سایپا به عنوان هسته مرکزی تولید و جایگزینی خودروهای تجاری سنگین انتخاب شده و در صورت پیشرفت این طرح و اجرای برنامه ها، هم ظرفیت های کنونی گروه در عرصه خودروهای تجاری در دو شرکت سایپادیزل و زامیاد مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و هم فرصت اشتغال زایی بیشتری فراهم می شود.

قیمت خودروهای داخلی متاثر از افزایش نرخ ارز است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید با افزایش بهره‌وری از افزایش بی‌رویه قیمت خودرو جلوگیری کنیم.

شریعتمداری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: قیمت خودروها از افزایش نرخ ارز مبادله‌ای از ۳۷۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان متاثر می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای حضور در مراسم تحویل ۲۵۰ خودرو تجاری به شرکت سایپا دیزل آمده بود با بیان اینکه در بخشی از صنعت خودرو نیازمند واردات برخی از قطعات هستیم، افزود: اختلاف نرخ ارز ۳۷۰۰ تومان تا ۴۲۰۰ تومان هزینه هایی را به خودروسازان سربارکرده که باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات می شود.

شریعتمداری با اشاره افزایش دیگر هزینه های تولید گفت: امسال همچنین حقوق و دستمزد نیز افزایش یافته و ممکن است نیاز به افزایش قیمت‌ها باشد. البته باید با افزایش بهره‌وری از رشد بی‌رویه قیمت خودرو جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان از سوی شورای رقابت تعیین می‌شود. بقیه خودروها که قیمت آن‌ها بالای ۴۵ میلیون تومان است، ازجانب خودروساز و با نظارت سازمان حمایت از نظر روش قیمت‌گذاری تعیین می‌شود که امیدواریم با حداقل افزایش قیمت خودرو مواجه باشیم.

گروه صنعتی سایپا دیروز  قیمت محصولات خود را بین ۴ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داد.

افزایش ۱۱ درصدی صادرات سایپا در سال ۹۶

همچنین معاون صادرات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا از افزایش ۱۱ درصدی صادرات این خودرو ساز ایرانی در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ خبرداد.

محسن جوان نیز گفت: گروه خودروسازی سایپا در یک دهه گذشته از نظر عملکردی بیشترین آمار صادرات خودرو کشور را داشته‌ و در سال ۹۶ نیز نسبت به سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته ایم .

وی بابیان اینکه حدود ۸۰ درصد صادرات خودرو سواری کل کشور در اختیار گروه سایپاست گفت: در سال گذشته حدود ۶۰ میلیون دلار انواع خودروهای سواری و قطعات منفصله به بازارهای هدف صادرکرده ایم که از نظر ارزش ده درصد نسبت به سال ۹۵ رشد داشته است.

جوان عمده بازار خودروهای ایرانی در منطقه خاورمیانه را کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان، آذربایجان اعلام کرد و افزود: سال گذشته برخی خودروها با تیراژ کمتری به بازارهایی مانند ترکمنستان و ارمنستان و در منطقه شمال آفریقا مانند الجزایر، مصر و لیبی هم صادرشد و اخیرا مذاکراتی را با کشور موریتانی انجام داده‌ایم.

وی گفت: البته همانطور که قبلاً ذکر شد صادرات شرکت سایپا در سال ۱۳۹۶ رشد ۱۱ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه نموده است اما در یک نگاه کلی صحبت شما درست است، عمده بازارهایی که سهم قابل‌توجهی از آن را در اختیار داریم، بازارهایی مانند عراق با ۱۵۰هزار دستگاه خودرو، سوریه با ۵۰ هزار دستگاه خودرو، ونزوئلا حدود ۱۵ هزار دستگاه خودرو و کشورهای هدف دیگر با عددهای کمتر از ۵ هزار دستگاه بوده است.

وی افزود: تمام این کشورها از ویژگی‌های خاصی برخوردارند از جمله اینکه اکثر آنها در منطقه خاورمیانه واقع شده‌اند. اغتشاش و ناآرامی و جنگ‌های داخلی در این منطقه باعث آشفتگی در شرایط اقتصادی بازارهای ما شد و نه تنها ما بلکه تمام رقبا در این بازارها افت فروش داشتند.

جوان گفت: میزان فروش در آن بازارها کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که ما همچنان در این بازارها در صدر ایستاده‌ایم و حرف اول را در سگمنت اقتصادی زده‌ایم. به دلیل آن‌که فروش بازار عراق از ۲۰۰ هزار دستگاه به ۵۰ هزار دستگاه در سال رسیده، به همان میزان هم سهم ما افت پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در قراردادهای جدید گروه صنعتی سایپا با خودرو سازان خارجی برای تولید مشترک شرایط صادرات تولیدات هم لحاظ شده است گفت : این شرایط امکان صادرات حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد از محصولات تولیدی داخلی را برای ما فراهم می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا