اقتصادصنعت و معدنکار و تعاونکشاورزی و صنایع غذایی

تولید هر کیلوگرم گندم در سال جاری چقدر برای کشاورزان تمام می‌شود؟

سخنگوی دولت قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ تومان را برای هر کیلوگرم گندم اعلام کرده است. این قیمت در حالی است که نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی ۲ هزار و ۵۵۰ تومان و پیشنهاد بنیاد ملی گندمکارن ۲ هزار و ۸۰۵ تومان است، اما از نظر کشاورزان گندمکار قیمت هر کیلوگرم گندم در سال جاری چقدر است ؟

 

به گزارش ایلنا؛ علی ربیعی، سخنگوی دولت، دو روز پیش در جریان نشست خبری خود درباره نرخ تضمینی خرید گندم گفت:  بنابر مصوبه شورای اقتصاد، نرخ خرید تضمینی گندم ۲ هزار و ۲۰۰ تومان در نظر گرفته شد و متناسب با سایر تورم ها و مسائل اقتصادی کشور چنین رقمی مشخص شد و امیدواریم که کشاورزان ما هم بتوانند منتفع شوند.

اعلام نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم از سوی دولت در حالی است که عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر جهاد کشاوزی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم را بیش از ۲ هزار و ۵۵۰ تومان دانست.

همچنین بنیاد ملی گندمکاران برای خرید هر کیلوگرم گندم قیمت ۲ هزار و ۸۰۵  تومان پیشنهاد داده بود.

علی‌قلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا معتقد بود: با توجه به اینکه نرخ تورم تولید در بهار امسال ۶۹.۵ درصد بود قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری باید یک هزار و ۱۹۰ تومان بیشتر از قیمت خرید این محصول در سال گذشته و معادل ۲ هزار و ۸۰۵  تومان باشد.

اما از نظر کشاورزان گندمکار قیمت مناسب برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم چقدر است.

نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان نماینده کشاورزان سراسر کشور جدول آنالیزی را در اختیار خبرگزاری ایلنا قرار داده است. بر طبق این جدول با در نظر گرفتن حداقل سود برای یک فعالیت اقتصادی (۲۲ درصد) قیمت ۲ هزار و ۸۶۸ تومان برای قیمت تمام شده هر کیلوگرم گندم برآورد شده است.

شرح هزینه‌های تولید هر کیلوگرم گندم در جدول زیر؛

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا