اقتصادبازارکشاورزی و صنایع غذایی

تولید پسته امسال نصف شد/مخالف توقف صادرات هستیم

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه برآورد می شود میزان تولید پسته در سال جاری، حدود ١٧٠ هزارتن باشد، گفت: برآورد تشکل ها یک سوم این میزان است.

به گزارش تولید آنلاین، محمدعلی طهماسبی در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، درباره آخرین وضعیت تولید پسته در سال جاری، اظهار داشت: حدود ۴۶٠ هزار هکتار سطح باغات پسته کشور است.

وی ادامه داد: هر جا که مشکل کم آبی وجود داشته باشد و اقلیم خشن‌تر شود، کشت پسته مورد استقبال قرار می گیرد؛ به عنوان مثال هم اکنون در مناطقی مثل خوزستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل پسته کشت می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گرمازدگی آخر سال گذشته و سرمای بهار امسال به تولید پسته در سالجاری خسارت وارد کرد، ادامه داد: براساس برآوردی که در استانهای تولیدکننده انجام شده، امسال میزان تولید به حدود ١٧٠ هزارتن خواهد رسید؛ اما این برآورد هنوز قطعی نیست.

طهماسبی گفت: برآورد تشکل ها این است که میزان تولید یک سوم میزانی است که وزارت جهاد برآورد کرده و بیش از ۶٠ هزارتن نیست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از سال گذشته مقداری پسته در انبارها مانده است، افزود: با توجه به افزایش قیمت جهانی و گرانی دلار، ممکن است صادرات ما از نظر وزنی افت کند اما از نظر ارزشی کاهش چندانی در این زمینه نخواهیم داشت.

طهماسبی درباره اینکه چرا بین برآورد تشکل ها و وزارت جهاد درباره میزان تولید این همه اختلاف وجود دارد؟، گفت: ما از مدیریت های باغبانی استانها استعلام گرفته و سپس به جمع بندی رسیدیم.

به گفته وی، تولید پسته در سال گذشته ۲۸۷ هزار تن بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به کاهش عرضه داخل و افزایش قیمت ها آیا احتمال توقف صادرات این محصول وجود دارد، گفت: دخالت در تنظیم بازار محصولات کشاورزی کار درستی نیست. چرا که روند تولید این محصولات سینوسی (یک سال کم و یک سال زیاد) است. ضمن اینکه وقتی قیمت پسته در بازار داخلی افزایش پیدا می کند، مگر چقدر تقاضا در داخل برای آن وجود دارد که ما صادراتش را متوقف کنیم؟

طهماسبی تصریح کرد: بازارهای صادراتی نباید از دست بروند چرا که بخش خصوصی هزینه گزافی بابت این بازارها پرداخت کرده است. بنابراین دخالت دولت در این امر جایز نیست با توجه به اینکه در شرایطی قرار داریم که کشور نیاز به ارز دارد و محصولات کشاورزی می توانند به راحتی این ارز را وارد کشور کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه مساحت باغات کشور ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار است اظهارداشت: برآورد می کنیم از این میزان ۹۰۰ هزار هکتار باید بازسازی، اصلاح و با ارقام تجاری روز جایگزین شود.

وی با بیان اینکه میزان تولید محصولات باغبانی حدود ۲۰ میلیون تن است، تصریح کرد: عمده این تولیدات در فضای باز هستند و ریسک پذیری آنها زیاد است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه توسعه گلخانه ها در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد، افزود: دلیل اول این مسئله بحث آب است. چرا که با کشت گلخانه می توان در مصرف آب حدود ۹۰ درصد صرفه جویی کرد.

طهماسبی با اشاره به اینکه حدود یک و نیم میلیون تن صادرات در حوزه باغبانی انجام می شود، اضافه کرد: ارزآوری این محصولات برای کشور نزدیک به ۳ میلیارد دلار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره افزایش قیمت برخی محصولات باغبانی در بازار گفت: ما هیچ مشکلی در زمینه تامین نداریم و مشکل کمبود نیست. اول اینکه قیمت تمام شده تولید از جمله قیمت جعبه، کارگر، حمل و نقل و غیره چندین برابر شده که همه این مسائل بر روی قیمت تمام شده موثر است. همچنین امسال محصولی مانند هندوانه روی دست تولیدکنندگان مانده بود اما به دلیل اینکه حمل و نقل دچار مشکل شده بود، این محصول به دست مصرف کننده نهایی نمی رسید و همین مسئله باعث افزایش قیمت آن در بازار شد.

طهماسبی با بیان اینکه قیمت محصولات در مزرعه یا باغ با آنچه که به دست مصرف کننده می رسد بسیار تفاوت دارد، گفت: دلیل این مسئله این است که محصول با چندین واسطه به دست مصرف کننده می رسد که وزارت جهاد کشاورزی برای حل این مسئله ایجاد زنجیره تولید را دنبال می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به اینکه در سال ۹۶ و سه ماهه اول امسال ۸۰۵ هزار تن سیب درختی از کشور صادر شده است، گفت: از نظر ارزشی نیز پسته بالاترین میزان ارزآوری را برای کشور داشته است.

به گفته وی: ۶۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تسهیل صادرات محصولات باغبانی ایجاد شده است.

هندوانه متهم اصلی مصرف آب در کشور نیست

طهماسبی با بیان اینکه عده ای هندوانه را به عنوان متهم اصلی مصرف آب در کشور قلمداد می کنند، تصریح کرد: اولاً که عمده این محصول به صورت دیم کشت می شود، ضمن اینکه در حال حاضر کشت آن با آبیاری طیف و ماک پلاستیکی انجام می شود که مصرف آب خیلی زیادی ندارد.

وی ادامه داد: همچنین مردم در تابستان از این محصول استفاده زیادی می کنند و نمی توان آن را یک میوه فانتزی به شمار آورد. بنابراین اگر موضوع به صورت کارشناسی بررسی شود، متوجه می شویم مصرف آب هندوانه آنقدرها هم که عنوان می شود، نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید قارچ در کشور نیز افزود: پیش بینی می شود امسال حدود ۱۶۰ هزار تن قارچ در کشور تولید شود و ۱۱۰۰ واحد تولیدی در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه مانند تولیدات گلخانه ای از تولید قارچ نیز حمایت و به پرورش دهندگان تسهیلات لازم ارائه داده می شود، گفت: متاسفانه هنوز جامعه ما قارچ را به درستی نشناخته و این محصول کاملاً جا نیفتاده است. ضمن اینکه امسال زمانی که عده ای از مردم با قارچ سمی مسموم شده اند، رسانه ها تصویر قارچ خوراکی را با این خبرها منتشر کرده اند که این مسئله باعث ایجاد وحشت در میان مردم و ایجاد شوک در بازار قارچ شد.

طهماسبی گفت: اما در حال حاضر هولوگرامی درست شده که روی بسته های قارچ های تولیدی زده می شود و این امر باعث رفع سوء تفاهمات شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به برپایی سومین نمایشگاه بین المللی باغبانی، نهاده ها، گلخانه، گیاهان دارویی، ماشین آلات و صنایع وابسته اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه از ششم تا نهم شهریورماه در بوستان گفتگوی تهران برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا