اقتصاددسته‌بندی نشده

توسعه ۵۰ هزار هکتاری گیاهان دارویی در مراتع اجرایی می‌شود

به گزارش روز یکشنبه وزارت جهاد کشاورزی، «ترحم بهزاد» افزود: این طرح توسعه‌ای در راستای حفاظت، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری گیاهان دارویی و بهبود معیشت مرتعداران با روش‌های بیولوژیک و بیومکانیکی نزدیک به طبیعت در اراضی مرتعی استان‌ها اجرا خواهد شد.

وی اظهار داشت: در طرح مذکور تاکید ما بر عملیات زراعی برای تولید گیاهان دارویی نیست، بلکه قصد داریم در قالب طرح‌های تلفیقی مرتعداری و با ملاحظات اکولوژیک، تاج پوششی گیاهان مراتع از ۱۰ تا ۲۰ درصد به حدود ۷۰ تا۸۰ درصد ارتقا یابد.

تولید یک‌هزار تن گیاه دارویی در سطح ۵۰ هزار هکتار

مدیرکل دفتر امور مرتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور پیش‌بینی‌کرد: چنانچه در طرح توسعه ۵۰ هزار هکتاری اراضی مرتعی در هر هکتار ۲۰ کیلوگرم گیاهان دارویی تولید شود، در مجموع یک‌هزار تن تولید از این محصولات خواهیم داشت.

بهزاد، در مورد گونه‌های گیاهان دارویی گفت: در اراضی مرتعی تلاش داریم گونه‌های اقتصادی مانند آنغوزه، باریجه و کرفس کوهی که دارای ارزش اقتصادی بیشتری هستند، استفاده شود.

به گفته وی، این طرح قرار است در سطح ۴۵ هزار هکتار عملیاتی همچون بذرکاری، کپه‌کاری و ذخیره نزولات آسمانی و پنج هزار هکتار تولید نهال و بوته‌کاری انجام شود و برای هر استان این سطوح تقسیم‌بندی و تعیین شده است.

صادرات ۱۵ میلیون یورویی گیاهان دارویی مرتعی

مدیرکل دفتر امور مرتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، درباره صادرات گیاهان دارویی مرتعی اظهار داشت: پارسال یک‌هزار و ۸۲۰ تن از این محصولات به ارزش ۱۵ میلیون یورو صادر شد.

وی با بیان اینکه بیشترین توسعه گیاهان دارویی در اراضی مرتعی را در استان‌هایی مانند فارس و کرمان خواهیم داشت، خاطرنشان‌کرد: سال ۹۸ نزدیک چهار هزار و ۵۰۰ تن گیاهان دارویی از مراتع کشور برداشت شد.

بهزاد، درباره طرح‌های بهره‌برداری افزود: ۸۷۴ فقره طرح بهره‌برداری برای چهار میلیون هکتار اراضی مرتعی کشور داریم که از این تعداد ۵۷۰ فقره طرح برای ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار فعال است.

طبق آمارها سال گذشته از محل صادرات گیاهان دارویی حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارزآوری شد. صادرات گیاهان دارویی در سال ۹۷ نزدیک به ۵۷۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با صادرات این محصولات در سال ۹۶ با رقم ۴۵۰ میلیون دلار، ۱۲۰ میلیون دلار افزایش داشت.

اکنون نزدیک به ۸۰ درصد نیاز تولید داخل گیاهان دارویی کشور به مصارف بخش‌های صنعت، غذا و دارو می‌رسد و بقیه صادر می‌شود.

همچنین در سال ۹۷ در قالب طرح بهره‌برداری، توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح ۶۱ هزار هکتار و در سال ۹۸ در سطح ۶۴ هزار هکتار از اراضی مرتعی سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور اجرایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا