خودروصنعت و معدن

توسعه قطعه‌سازی، ارز‌آوری به کشور را افزایش می‌دهد

رضا رضایی با ابراز امیدواری از ورود خودروسازان ایرانی به ساخت خودروهای روز دنیا اظهار کرد: «قطعه‌سازی از صنایع اساسی و استراتژیک کشور است که می‌تواند ارز‌آوری زیادی داشته باشد.»

به گزارش تولیدآنلاین به نقل از اخبار خودرو ، با از بین رفتن تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی، پس‌از توافق برجام، بحث شکل‌گیری ارتباط دوباره با خودروسازان خارجی در صنعت خودروی کشور قوت گرفت و احتمال عقد قراردادهای جدید افزایش یافت.

بر‌این‌اساس قطعه‌سازان نیز به‌عنوان اصلی‌ترین بخش صنعت خودرو به بهبود شرایط، ارتقای سطح تکنولوژی تولید و حتی راه یافتن به بازارهای جهانی بسیار امیدوار شدند.

این امید اما چندان ادامه نیافت. پس‌از عقد و اجرای قراردادها، قطعه‌سازان خیلی زود متوجه شدند جایگاه قابل‌توجهی در این قراردادها برای آن‌ها درنظر گرفته نشده است.

سه عامل مهم در تولید قطعات خودرو وجود دارد که امکان رقابت قطعه‌سازان ایرانی با رقبای خارجی را کاهش می‌دهد

قرار بود در سال اول ۴۰درصد خودروها تولید داخل باشد و طی سه سال این میزان به ۷۰درصد برسد. اما در عمل تولید با نزدیک به ۲۰درصد داخلی‌سازی آغاز شد. در حالی‌که جایگاه قطعه‌سازان مشخص نبود و اگر هم نقشی به آن‌ها محول شد، تیراژ آن‌قدر پایین بود که تولید برایشان صرفه اقتصادی نداشت.

قطعه‌سازان تلاش کردند جایگاه خود را در این قراردادها به‌درستی تعریف کنند. اما در نهایت این اقدامات خودروسازان بود که مثل همیشه بر شرایط تولیدکنندگان قطعات در کشور تاثیر می‌گذاشت.

راه حل، یافتن مسیری مستقل و ارتباط با همتایان جهانی، بیشتر توسط خودشان بود. این موضوع به حضور قطعه‌سازان کشورهای مختلف در ایران و در مقابل حضور قطعه‌سازان داخلی در نمایشگاه‌ها، سمینارها و همایش‌های تخصصی جهانی طی یک سال و نیم گذشته منجر شده است.

برگزاری همایش توسعه کسب‌وکار قطعه‌سازان ایران، آمدن هیات برزیلی، قرارداد همکاری با قطعه‌ساز بلژیکی، حضور در سخنرانی اولین کنفرانس جهانی خودرو در ترکیه، ملاقات با قطعه‌سازان کره‌جنوبی، بازدید ژاپنی‌ها از واحدهای قطعه‌ساز داخلی، جلسه با قطعه‌سازان فرانسوی، مذاکره با تولیدکنندگان قطعات خودروی تایوانی، مذاکره با آلمانی‌ها و از همه مهم‌تر، حضور شرکت‌های قطعه‌ساز از ۲۳‌کشور جهان در آخرین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو، به‌نوعی مهم‌ترین نتیجه و ماحصل برخی اقدامات قطعه‌سازان به شمار می‌روند.

در این رابطه رئیس انجمن قطعه‌سازان کشور به‌تازگی در برنامه دیدار با هیات قطعه‌سازان فرانسوی و تایوانی، با تاکید‌بر اینکه سه عامل مهم در تولید قطعات خودرو وجود دارد که امکان رقابت قطعه‌سازان ایرانی با رقبای خارجی را کاهش می‌دهد، گفت: «کم بودن تعداد تولید خودروها، مناسب نبودن تکنولوژی تولید و بالا بودن قیمت تمام شده، مواردی هستند که باعث می‌شوند محصولات قطعه‌سازان ایرانی نتوانند در بازار جهانی رقابت کنند.»

رضا رضایی با ابراز امیدواری از ورود خودروسازان ایرانی به ساخت خودروهای روز دنیا اظهار کرد: «قطعه‌سازی از صنایع اساسی و استراتژیک کشور است که می‌تواند ارز‌آوری زیادی داشته باشد.»

به این ترتیب اگر نگوییم مشکلات در این بخش از صنعت بی‌شمار است، در سال‌های اخیر موانع رشد و توسعه قطعه‌سازان آن‌قدر زیاد شده است که رفع و حل آن‌ها اکنون به چندین سال زمان نیاز دارد. مسائل پولی و کمبود منابع مالی کافی، دریافت نکردن مطالبات از خودروسازان، ناتوانی در پرداخت سود تسهیلات بانکی، نوسانات ارزی، مشکلات مالیاتی، موضوع تامین مواد اولیه، بالا بودن قیمت تمام شده تولید و… فقط بخشی از مشکلات این صنعت در کشور محسوب می‌شوند.

با وجود تلاش قطعه‌سازان برای تغییر وضعیت در این صنعت، همچنان تاثیر حمایت‌های دولت، همکاری بانک‌ها و مشارکت خودروسازان در بهبود شرایط، غیرقابل‌انکار به‌نظر می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا