صنایع معدنی

توجه دولت به افزایش سهم معدن در اقتصاد ملی

به گزارش تولید آنلاین  محمد شریعتمداری در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری تامین مالی طرح های معدنی بین صندوق بیمه معدنی و بانک صنعت و معدن افزود : هم صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و هم بانک صنعت و معدن در حمایت از بخش معدن و صنایع معدنی پیشتاز هستند.

وی گفت : با افزایش ۱۰ برابری سرمایه صندوق امکان حمایت جدی و بیشتر فراهم شده و برای استفاده از منابع بانکی تفاهمنامه های صندوق با بانکها امضا شده است.
شریعتمداری افزود : ۴۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت های معدنی و تامین ماشین آلات در اختیار بخش معدن قرار دارد که علاوه بر ضمانتنامه ها و تسهیلات بانکی است.
وی گفت: از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات که نظام بانکی در اختیار اقتصاد و فعالان صنعتی و معدنی قرار می دهد ۴۰۰ میلیارد تومان آن باید به بخش صنعت و معدن داده شود که تاکنون ۳۲ درصد آن جذب شده است.
شریعتمداری افزود : با اجازه رهبری استفاده از یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای طرح ها در مناطق محروم و روستایی فعال شد که بخش معدن از جایگاه ویژه ای با توجه به نقش آن در ایجاد و توسعه تولید و اشتغال برخوردار است .
وی گفت : با این روند امسال و سال های آتی شاهد رونق بخش معدن و صنایع معدنی هستیم و انتظار داریم به ایمنی سازی معادن توجه شود به ویژه معادن ذغال سنگ که شرایط ایمنی نامناسبی ندارد ؛ ایمنی معادن باعث جذب بیشتر جوانان به معدن خواهد شد.
شریعتمداری افزود : در اختیار گذاشتن ۱۵ منطقه و ۵ پهنه معدنی خبر خوبی است و ما در فلزات اساسی مثل مس و فولاد و طلا تلاش داریم زنجیره ارزش را کامل و توازن ایجاد کنیم ضمن اینکه در حوزه های غیرفلزی درصددیم گام های بلندی برداریم و امیدوارم این حرکت ؛ تخصیص تسهیلات و کاهش ریسک فعالیت های معدنی و رونق بیش از پیش بخش معدن و صنایع معدنی را در پی داشته باشد.
وی گفت : اختیارات شورای معادن مرکز به استانها تفویض شده است ، با بخش خصوصی همکاری خوبی داریم و امیدواریم بخش معدن حمایت بیشتر دولت را داشته باشد.

بنابراین گزارش مهم ترین دستاوردها و اقدامات صندوق بیمه فعالیت های معدنی در سال های ۹۴ تا ۹۶ به این شرح است:

۱- تحقق کامل افزایش سرمایه از ۱۰۰ تا ۱۱۰۰ میلیارد ریال
۲- تصویب ۱۵۰۰ میلیارد ریال پروژه و معرفی به بانک هاجهت تامین مالی از ابتدای امسال
۳- انعقاد تفاهمنامه جدید با بانک ها و ایجاد اعتبار حدود ۱۲۵۰ میلیارد ریالی جهت پرداخت تسهیلات
۴- بازپرداخت دیون معوقه صندوق ( درحال حاضر صندوق دیون معوق ناشی از منابع بانکی ندارد ) به ارزش ۳۱۵ میلیارد ریال
۵- انعقاد تفاهمنامه با بانک صنعت معدن به ارزش حداقل ۱۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای طرح های معدنی
۶- دریافت مصوبه سازمانی بورس مبنی بر پذیرش نقش ضامن در اوراق بازار سرمایه (طرح های معدنی)
۷- آماده سازی و اجرایی شدن تفاهم نامه و دستورالعمل اجرایی آن با سازمان نظام مهندسی معدن( از ابتدای تیر ۹۶ میزهای استانی راه اندازی شد)
۸- تعیین تکلیف محدوده های معدنی بیمه شده از ابتدای عمر صندوق
۹- امضای تفاهم نامه با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی (IMPASCO) در خصوص اکتشاف محدوده های معدنی آن شرکت با مشارکت بخش خصوصی
۱۰- تصویب راهبرد جدید صندوق با جهت گیری نقش آفرینی صندوق در کل زنجیره ارزش معدن در هیئت مدیره و ارسال به سازمان توسعه جهت بررسی و تصویب
۱۱- اصلاح و تصویب چارت سازمانی صندوق مطابق با سیاست های کلان جدید صندوق
۱۲- انعقاد قرارداد با شرکت رتبه بندی ایران جهت اعتبارسنجی مشتریان
۱۳- تنوع بخشی به منابع مالی صدور بیمه نامه های مختلف از طریق اتکاء به منابع مالی تامین کنندگان با توجه به محدودیت های مالی و اعتباری بودجه شامل:
– وجوه اداره شده با عاملیت بانک صنعت و معدن
– ردیف های بودجه ای مربوط به صندوق در بودجه کل کشور
– منابع بانکی شامل: تفاهم نامه مشترک با بانک ملت_ تفاهمنامه سه جانبه صندوق ، ایمیدرو و بانک های تجارت و ملت مربوط به پیمانکاران معدنی- تفاهم نامه مشترک صندوق و بانک رفاه ( تا سقف ۲۴۰ میلیاردریال ) و منابع تامین کنندگان ماشین آلات و تجهیزات.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا